Ga naar inhoud

Bobine slecht?


 Delen

Aanbevolen berichten

Ik vind mijn vfr800 vtec wat onrustig onder 4500 toeren. Tevens vind ik hem niet lekker overlopen als je opschakelt in de lage toeren en als je terugschakelt heb ik soms het gevoel dat ie ff inhoud, niet goed vonkt etc.

 

Kmstand is 65xxx nu en met 48xxx zijn bougies vervangen en kleppen gesteld. Ik heb hem gekocht op 62xxx en t probleem deed zich toen al voor.

Ik twijfel dus over de bobines, voornamelijk 2 ervan.

Die 2 zitten namelijk pal boven-achter je voorwiel. Met regen worden deze nat. En water/vocht is niet goed lijkt mij voor de bobines.

 

Is dit een bekende kwaal van die 2 bobines? Of denken jullie aan synchronisatie na t lezen van mijn probleem?

 

Na 4500 5000 toeren is die prima en ook de top komt tegen de 260 aan. Met koude motor heb ik er minder of geen last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zeer waarschijn je "pair en flapper mod", als je deze gedaan hebt rijdt je motor veel beter. Je motor stottert nogal. heeft te maken dat je lambdasondes onverbrande lucht waarnemen en dus bij gaan regelen. Boven de 5000 rpm merk je er eigenlijk niks meer van.

aangepast door RoelNL
Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, RoelNL zei:

 Je motor stottert nogal. heeft te maken dat je lambdasondes onverbrande lucht waarnemen en dus bij gaan regelen. Boven de 5000 rpm merk je er eigenlijk niks meer van.

Nooit eerder zulke flauwekul gelezen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Feit is wel dat de motor in de lagere toeren beter gaat lopen nadat je de pair- en flapper mods hebt uitgevoerd. 

 

Het is geen bekend probleem van de bobines die nat worden. Kan natuurlijk bij jouw VFR wel het geval zijn, maar daar heb ik eigenlijk nooit eerder van gehoord.

 

Ik zou eerst die mods uitvoeren. Is het probleem dan niet weg, dan kun je ook de bougies niet uitsluiten. De bobines kun je testen door er even een paar te lenen van iemand. Dan weet je het ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, VFRikus zei:

Nooit eerder zulke flauwekul gelezen.

VFRikus

+1

Inderdaad ook onder de 5000 toeren loopt de motor in alle weersomstandigheden ook gewoon goed (ideaal is wat anders). Ik ken de werking van de Flapper en Pair systeem niet maar het zal een soortgelijke functie moeten hebben als de EGR bij een diesel. 

Ook daarmee loopt een motor goed maar zonder EGR gaat het gewoon net wat beter. Wanneer de EGR klep/huis sterk vervuild is geraakt krijg je problemen met het lopen van de motor. En is daarmee het meest voorkomende probleem bij tweedehands diesels.

 

Dus ja, het kan inderdaad vocht in een de bobine zijn. Het kan ook het Flapper en Pair en systeem zijn. Wellicht zelfs de bougies (verkeerd type).

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, VFRikus zei:

Nooit eerder zulke flauwekul gelezen.

VFRikus

Ik merkte dat voor de pair flapper mod de motor enrom deed stotteren,. dus ik zou het niet als onzin afdoen. Dat was bij de vtec MY 2007.

 

Overigens bij de 800f werkt de pair en flapper mod ook, al moet ik wel zeggen dat het stotteren hier 100x minder is als bij de vtec.

aangepast door RoelNL
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee jongeman, jij schrijft heel expliciet dat het stotteren komt doordat de lambdasondes onverbrande lucht waarnemen en gaan bij regelen en dat is bullshit

Een lambdasonde reageert op de zuurstof in de uitlaatgassen en het signaal wat hij afgeeft gebruikt de ECU om bij te regelen, maar dat is zo minimaal dat je dat nooit van zijn leven gaat merken. Sterker nog: als zou je de stekker van een sonde aftrekken merk je het nog niet.

De stochiometrische brandstoflucht verhouding is aanwezig bij lambda 1 en de sonde regelt binnen een hele nauwe band. In de figuur het gele deel.

VFRikus

 

 

 

hyulam01.gif

aangepast door VFRikus
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dus je hebt 3 dingen, pair, flapper en die buis.

 

Die flapper en mode snap ik wel, maar zorgt t verwijderen van die luchtfilterbuis dan echt voor verandering?

 

Die flapper trek je los van boven en laat je gewoon hangen.

 

Die slang van pair dop je af met bijv. Dikke moer en die buis tape je af met ductape.

 

Heb ik t goed zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet over welke buis je het hebt.

Het slangetje van de flapper moet je luchtdicht afdichten, de tule even aftapen om te voorkomen dat er rommel in komt zodat het eventueel terug te zetten is en dan ook nog werkt.

De PAIR is een stekkertje loskoppelen en de slangen dichtstoppen met een knikker, met een moer krijg je het niet luchtdicht. Ook de stekker even aftapen.

Aftapen doe je bij deze dingen het beste met isolatietape, dat rekt en werkt net iets netter af.

In de rubriek "De Naslag" staat wel een how-to.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

19 uren geleden, VFRikus zei:

Nee jongeman, jij schrijft heel expliciet dat het stotteren komt doordat de lambdasondes onverbrande lucht waarnemen en gaan bij regelen en dat is bullshit

Een lambdasonde reageert op de zuurstof in de uitlaatgassen en het signaal wat hij afgeeft gebruikt de ECU om bij te regelen, maar dat is zo minimaal dat je dat nooit van zijn leven gaat merken. Sterker nog: als zou je de stekker van een sonde aftrekken merk je het nog niet.

De stochiometrische brandstoflucht verhouding is aanwezig bij lambda 1 en de sonde regelt binnen een hele nauwe band. In de figuur het gele deel.

VFRikus

 

 

 

 

 

Ben ik niet met je eens.

 

Je hebt zo'n stomme klep die achter je inlaathuis zit, toen ik die deed afkoppelen had ik in de lage toeren een veel soepelere motor die minder deed stotteren. Hoger in de toeren wordt die klep afgesloten en dan krijg je een meer soepel lopende motor

 

Naar mijn weten is er bij de vtec een klep die vanaf inlaat een klein circuitje heeft naar de uitlaat om zo aan de milieu eisen te voldoen. Vandaar dat ik dat schrijf want de enige sensor die dat daar kan meten is de Lambda sensor. Vandaar dat ik het schrijf. 

 

Het is namelijk ook zo dat als je uitlaatklep weer dicht gaat je even een heel klein vacuumpje krijgt in je uitlaat waardoor de lucht heel even terug stroomt, dit is heel kort en merk je ook niet op het moment dat je hand bij de uitlaat houd, maar het is er wel degelijk.

Omdat er in de lage toeren weinig te weinig luchtstroom is op dat moment kan er een beetje verse lucht die via dat circuitje loopt een beetje onverbrande O2 gemeten worden door de Lambda sensor en die regelt dat gewoon bij zoals elke lambda dat doet en Merkte ik door het niet lekker lopen in de lage toeren bij de vtec. Heeft verder niks te maken met ecu of lambda waardes.

aangepast door RoelNL
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die bobines worden niet snel nat maar je kan ze natuurlijk altijd even lostrekken om te zien of er wat roesaanslag op zit.

De flapper modificatie is een aanrader, dat geeft een wat regelmatiger verloop tussen de 4000 en 5000 toeren, mogelijk dat dat het inhouden is wat je ervaart. Die pair modificatie heb je niets aan. Dat systeem werkt alleen tijdens de opwarmfase (daarna blijft het gesloten) en heeft als doel de katalysator sneller op te warmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zojuist alle 3 gedaan.

 

Snorkel weggehaald en bak gecontroleerd, mooi schoon, filter wat gezogen. Zat vrijwel niets op.

 

In het slangetje van de flapper paste heel mooi dat metalen leuningkje waar de plank van de kast op leunt en gelijk afgetapet dat ie ook niet meer naar buiten geduwd kan worden. Kan ook niet gezogen worden omdat dat leuninkje vastzit.

 

De pair afgetapet en de tuut met 5 lagen ductape erop, buis er op en klem zeer vast gezet.

 

Ik heb vannacht nachtdienst en dan even kijken hoe t rijdt. Hou jullie op de hoogte.

aangepast door Karakan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-7-2019 om 07:50, VFRikus zei:

Nooit eerder zulke flauwekul gelezen.

VFRikus

nounou Rikus, het mag wel iets tactvoller...

beetje respect voor elkaar blijft op zijn plaats! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Reed weg van huis en merkte al dat t gestotter iets minder was, maar nog wel lichtjes aanwezig.

 

Snelweg op merkte je dat de dip voor de vtec vrijwel verdwenen is. De dip tussen 220 en 240 is er ook niet meer. Trekt zeer mooi door. Tevens als ik hem doortrok ging hij normaal van 78 graden naar 86 ongeveer. Nu bleef hij mooi hangen op 80 graden.

 

Van de snelweg af merkte je pas echt t verschil. Trekt zeer "smooth" door de toeren. Lijkt wel alsof de motor veel beter ademt. En ook t gestotter is veel minder aanwezig, terwijl ik er met warme motor meer last van had. 

 

Al met al een geslaagde upgrade! Ben er zeer tevreden mee. Bedankt voor de tip!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...