Ga naar inhoud

Diode-test


Tukje
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo collega VFRers,

Ik heb wederom een probleempje met mijn SR en heb daarom een diode test gedaan. Het enigste wat ik kan vinden over deze test is dat de waarde ongeveer gelijk moet zijn, maar ik vraag mij nou af: wat is ongeveer gelijk? Ik kan hier niet veel over vinden op het forum, vandaar mijn post (of zoek ik niet goed?).

 

Achtergrond:

Ik heb onlangs weer een stuk op de motor gereden, na ruim een jaar stilstand. Na het rijden (klein uurtje) heb ik hem even aan de lader gehangen (doe ik altijd even na mijn eerste rit van het jaar), om de spanning te checken. Deze was vors weg gezakt.

Heb vervolgens nog wat verder gekeken en wat mij op viel (dankzij het forum 😁) is dat de ‘velheid’ van het dimlicht afneemt zodra ik gas geef. De voltmeter bevestigd het beeld en laat zien dat hij bij 4000rpm weg zakt naar iets meer dan 12v (gemeten op de accu). Stationair zit hij iets onder 13v, in rust op 12,5v.

Er komt wel 60+ V uit de stator en ik ga er vanuit dat als de accu kapot is, ik het nooit een uur vol zou hebben gehouden. Dus was mijn conclusie dat de SR overleden is (hij werd ook super heet).

Inmiddels zit er een nieuwe SR op, maar het euvel is niet opgelost. Nieuwe SR is ook in no-time heet (dus bevestigd, het is niet de stator).

Ik heb daarom (ook obv het forum) een diode test gedaan. De resultaten zeggen mij echter niks, dus ik was benieuwd of hieruit kan worden bevestigd dat de oude SR overleden is en de nieuwe goed is.

 

De nieuwe SR geeft (zowel van de rode als van de groene kabel gemeten) waarden van exact 0,479.

De oude SR varieert tussen 0,553 en 0,562 met uitzondering van 1 meting. Deze meting komt namelijk op 0,535.

Is dat een significant verschil? De diode test van de nieuwe spanningsregelaar lijkt in ieder geval goed, kan er nog iets anders kapot zijn in de SR wat ik hiermee niet meet? 

Wat denken jullie, heb ik een kapotte SR gekocht of heb ik een ander probleem? Is dat dan de accu, kortsluiting of iets totaal anders? 

 

Groet,

Tukje

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je accu kan dus wel kapot zijn en tijdens het laden kortsluiten, dan wordt het laadsysteem zwaar belast. Hang een voltmeter aan de accu en start de motor, voltage mag niet beneden de 10 volt zakken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thnx Vroembert,

dat had ik inderdaad ook gecheckt maar vergeten te melden. Tijdens starten zakte hij, met 10,2 V als minimum. Voor mijn gevoel duurde het dipje wel lang. Motor was al ruimschoots gestart maar voltage bleef laag, zeker 4 seconde. Was wel bij koude motor.

 

NB) het is een gelaccu, ik weet niet of dat verschil maakt. In het jaar dat hij heeft stilgestaan is de accu zeker (ruim) onder 40% leeggelopen

aangepast door Tukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een diode, test je alleen of deze de spanning goed doorgeeft als plus zijnde. Ok officieel loopt het van - naar + maar dat terzijde. Krijg je een piepje of niet op de multimeter als je de diode test doet?

 

Als je motor gestart is doet de motor eigenlijk alles op de stator en SR qua stroom. De accu is er alleen voor het starten.

Als je lampen zwakker gaan branden zegt dit iets over je Stator en SR . Je Stator kan je met Ohm meten (waardes weet ik niet uit mijn hoofd), deze test is alleen niet zaligmakend, beste is stator met draaiende motor meten, ook deze waardes weet ik niet bij dit type motor.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de uitleg Roel, multimeter piepte niet (ik begreep dat dat de bedoeling ook is).

 

Stator heb ik met draaiende motor gemeten.

Stationair was deze laag, rond 15 a 17. Bij gas gaf hij op alle 3 de kabels 60+ (rond 70V bij 4000rpm). Volgens mij heb ik op dit forum gelezen dat dat is wat je wil zien. Dan zou de stator dus OK zijn, vandaar mijn meting over de SR.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stator lijkt mij wel okay (al is 60v niet heel hoog).

Als je de SR verdenkt dan zou ik eens rijdend de laadspanning meten. Een SR kan rare dingen doen namelijk. Dus je multimeter aansluiten op de accu en op je tank(tas) bevestigen. En rijdend kijken wat de laadspanning doet. ik weet het niet uit mn hoofd van een 750, maar bij de fi moet dat toch rijdend constant in de buurt van 14,5V zitten. Zitten daar veel hoge pieken en dalen in? Dan is de SR naar z'n grootje.....

 

Maar omdat de andere SR geen verbetering laat zien vermoed ik persoonlijk dat de conditie van de accu slecht is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Tukje zei:

Bedankt voor de uitleg Roel, multimeter piepte niet (ik begreep dat dat de bedoeling ook is).

 

Stator heb ik met draaiende motor gemeten.

Stationair was deze laag, rond 15 a 17. Bij gas gaf hij op alle 3 de kabels 60+ (rond 70V bij 4000rpm). Volgens mij heb ik op dit forum gelezen dat dat is wat je wil zien. Dan zou de stator dus OK zijn, vandaar mijn meting over de SR.

 

In mijn optiek moet die stationaire al meer volt geven maar kan dat mis hebben. Dat verklaart ook dat de lampen zachter gaan branden naarmate het toerental zakt. Stationaire moet je ook gewoon minimaal 14v laadspanning op je accu krijgen. Op die manier wordt de felheid van je lamp ook niet minder. 

 

 

Wat Erik schrijft is een goede test om een indicatie te krijgen wat goed functioneerd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt een nieuwe SR geplaatst, welke SR heb je geplaatst?

Ik bedoel een originele Honda? Eentje van Ebay of een andere aftermarket?

Een goede SR voor de 750 is eentje van Honda, type 31600-KFG-861

IMG_3951 resize.JPG

aangepast door Johan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan iemand even lief vragen of hij een manual van je motor wil opsturen. Dan weet je direct welke waardes bij welk onderdeel horen en kun je onderdelen uitsluiten. Mij lukt het niet op mijn telefoon. 

 

Type Sr kan zeker van belang zijn wat Johan schrijft.

 

Ik vermoed dat je een 2e hands SR gekocht/gemonteerd hebt? 

 

Alle SR moeten de +- spanning moet gelijk richten om daarmee de accu op te laden. Het teveel aan spanning moeten ze affakkelen in de vorm van weerstand. Dat is in simpele bewoording wat de SR doet. 

 

Als je lampen feller gaan branden naarmate je toerental veranderd kan dit alleen aan de SR of Stator liggen. 

 

Je accu doet alleen iets met starten. 

 

Ik had met de vtec een kapotte stator wat resulteerde in een niet meer rijdende motor. De lampjes gingen steeds zachter branden naarmate de accu leger werd. 

 

OK, het is een oudere motor dus alles is minder fris en werkt net iets anders als nieuwe motoren. Daarom zal de accu dipjes opvangen. Dit is niet goed voor de accu maar daardoor krijg je wel gezeik in je stroom circuit. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, RoelNL zei:

Je kan iemand even lief vragen of hij een manual van je motor wil opsturen. Dan weet je direct welke waardes bij welk onderdeel horen en kun je onderdelen uitsluiten.

Werkplaatshandboek staat gewoon onder het leden-deel van de website van onze VFROC

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie massale reactie.

Ik heb een nieuwe SR gehaald, een Ducati Energia 434 40 op advies ban Boonstra. Die had ik volgens mij al eens in een ander topic voorbij zien komen. Lijkt idd op de onderste van Johan’s foto.

 

Laadspanning tijdens het rijden wordt lastig, maar miss moet ik eens een voltmeter inbouwen. Is wel leuke gadget.

 

Ik heb de Manual volgens mij wel eens geprint, goeie tip, die sla ik er op na.

 

Als eerste actie bestel ik wel een nieuwe accu. Dat kan sowieso geen kwaad omdat ik hem ver heb laten ontladen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een diode test, test je of de diodes in doorlaat richting nog goed functioneren, en andersom, test je ook of de diodes in blokkeerrichting nog de stroom blokkeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update 😄

Vandaag nieuwe accu er in gezet.

Ziet er al iets beter uit, 13,3 V stationair. Bij 4K RPM nam velheid van koplampen niet af. Laadvermogen zakte echter wel iets, tot 12,9 V. Niet ideaal dus.

Heb ook stator nog doorgemeten, warm geeft hij toch maar 61V bij 4K RPM. Koud doet hij het dus wel iets beter. Aankomende dagen schroef ik de stator wel even open, kijken hoe dat er uit ziet.

 

Heb ook een 12V metertje gekregen, ben alleen nog niet helemaal over uit waar ik die in ga bouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...