Ga naar inhoud

Verlagen rijhoogte VFR1200XD


MarcelM
 Delen

Aanbevolen berichten

Heeft iemand ervaring met het verlagen van de rijhoogte dmv Hyperpro "hevelsysteem-driehoekjes" onder aan de schokbreker? Ik weet de juiste benaming niet....

In hoeverre wordt het rijgedrag beinvloed? De vorkpoten zouden iets door de kroonplaten gestoken kunnen worden om de voorkant iets lager te krijgen...

Een verlaagd zadel zie ik niet als alternatief omdat de afstand zitvlak-steps dan significant kleiner wordt, doet mogelijk afbreuk aan het comfort...

 

Benieuwd naar jullie reacties,

 

Gr. Marcel.

Hyperpro verlagingsset.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze "lowering-kit" veranderd het link-syteem.
De rij-hoogte is inderdaad lager, maar je krijgt ook een aanpassing aan de progressiviteit van de vering, en een aanpassing in de geometrie van de motor.
Onder andere de naloop wordt kleiner.
Daarnaast heb je natuurlijk flink minder grondspeling waardoor je minder schuin door de bochten kan.

Ik heb er op de X geen ervaring mee, wel op vele andere motorfietsen.
Een prima oplossing als je echt te klein bent. Maar als het net gaat, dan zou ik het niet doen. Ikzelf zet mijn motoren juist omhoog voor betere stuureigenschappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan naast het zadel ook de voetsteunen verlagen.

Ik heb een set van SW-Motech op mijn verlanglijstje en die zijn verstelbaar in 37 posities.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de voorkant net zo veel verlaagd als de achterzijde, veranderd de naloop toch niet.

Ik heb geen ervaring met het rijden van een verlaagde X maar ik kan me wel voorstellen dat het wat effect heeft. Als je zowel de voorzijde als achterzijde verlaagd, lijken mij de verschillen minimaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het doorsteken van de voorpoot wordt de afstand t.o.v. het draaipunt wel korter maar de naloop inderdaad niet. Dat is wel het geval als je achter verhoogd of alleen voor verlaagd.

Verschillen zijn inderdaad minimaal maar de effecten zijn dat vaak niet.

Ik vond de VTEC al een heel stuk beter sturen met maar 5mm extra doorsteken van de voorpoten. Uiteindelijk de achterkant ook nog 3,5cm opgehoogd maar ik ben daar gekomen met minimale stappen die toch bijna iedere keer merkbaar waren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 hours ago, Athome said:

Als je de voorkant net zo veel verlaagd als de achterzijde, veranderd de naloop toch niet.

Ik heb geen ervaring met het rijden van een verlaagde X maar ik kan me wel voorstellen dat het wat effect heeft. Als je zowel de voorzijde als achterzijde verlaagd, lijken mij de verschillen minimaal

Als je voor en achter evenveel verlaagt blijft de naloop inderdaad gelijk, maar dan veranderd de wielbasis weer wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een verlaagd zadel van Touratech, bevalt prima. 3 cm lager en dus goed mijn voeten aan de grond.

Ik zat te denken om mijn stepjes dan ook te verlagen (is ook een setje voor) maar ik vind de zithouding/comfort niet tegenvallen en heb het uiteindelijk bij een verlaagd zadel gelaten.

 

Geometrie van de motor is dan iig niet aangepast en de zithouding is eigenlijk voor mij nog beter omdat nu relatief het stuur ook hoger staat. Ruim 100.000 km verder zonder klachten met dit zadel.

(mocht je echt last van je benen krijgen kun je dus je stepjes verlagen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties!!

 

Ik ga het gewoon proberen, zou het stuurgedrag tegenvallen of zou ik inderdaad te snel iets aan de grond krijgen, kan ik altijd nog terug. Moet alleen de zijstandaard en de middenbok inkorten. De bevindingen deel ik uiteraard met jullie.

 

Bedankt, Marcel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...