Jump to content

Oververhit tijdens rijden


janovich
 Share

Recommended Posts

Sinds kort raakt mn motor oververhit tijdens het rijden.


Dacht eerst dat het door die ellendig warme dagen kwam. Heb toen het stationair naar beneden gedraaid zodat ie tijdens het stilstaan bij de stoplichten wat cooler bleef, dat hielp wel effies.
Vervolgens nog de radiateur tot de rand toe volgegoten.

Maar aan de rechterkap is nu te zien dat ie er behoorlijk wat koelvloeistof uitgooit. Het reservoir zit wel nokvol, maar de radiateur niet meer.
De temperatuursindicatie geeft nu sinds kort aan dat ie echt behoorlijk warm wordt tijdens het rijden, bijna tot in het rood. 

Dus wat kan hiervan het probleem zijn? Puur een slechte ontluchting? Kapotte thermostaat of pomp? Of moet ik denken aan een kapotte koppakking?

Gr, Jan

 

Edited by janovich
Link to comment
Share on other sites

Systeem maar eens goed ontluchten om te beginnen.

 De fan zal tijdens het rijden eigenlijk nooit draaien.

VFRikus

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, jeroenjeroen said:

Schakelt je fan switch goed? Hoor je de ventilator aan gaan?

 

Bij welke temperatuur schakelt de fan meestal in?

 

3 hours ago, VFRikus said:

Systeem maar eens goed ontluchten om te beginnen.

 De fan zal tijdens het rijden eigenlijk nooit draaien.

VFRikus

 

Ja zal nog eens proberen te ontluchten. Snap alleen niet waarom het reservoir stampensvol zit en de radiator zo goed als leeg. 
Enig idee hoe dit werkt?

 

 

2 hours ago, crossrunner said:

Het kan ook de overdrukklep in de radiateurdop die niet meer goed afsluit.

Dan bouwt het systeem geen druk meer op.

 

Zie op de rechterkap steeds koelvloeistof na het rijden dus zal dit controleren. Nam aan dat het door overdruk kwam maar misschien loopt het er wel gewoon langs.
Kan je misschien uitleggen hoe de druk van een cooling precies werkt?

 

44 minutes ago, klein said:

of een defecte thermostaat

 

De temperatuurindicator werkt wel en geeft hitte aan, of wordt dat niet via de thermostaat gemeten?
Moet daarbij wel zeggen dat de temperatuurindicator soms behoorlijk wisselt, dus kan zijn dat hij niet goed aangeeft.

 

Edited by janovich
Link to comment
Share on other sites

Stationair lager zetten is een foute gedachte.

Met een lager toerental draait ook de pomp minder hard rond en zal dus minder rondpompen en kan de KVS minder koelen.

Link to comment
Share on other sites

3 uren geleden, janovich zei:

Zie op de rechterkap steeds koelvloeistof na het rijden dus zal dit controleren. Nam aan dat het door overdruk kwam maar misschien loopt het er wel gewoon langs.
Kan je misschien uitleggen hoe de druk van een cooling precies werkt?

 

De veer in de dop houd het systeem onder druk, als het kleine retourklepje in het midden van de dop lekt dan wordt er geen druk opgebouwd en wordt de koelvloeistof in het expansievaatje geduwd die daardoor overstroomt 

Link to comment
Share on other sites

15 uren geleden, janovich zei:

 

 

 

De temperatuurindicator werkt wel en geeft hitte aan, of wordt dat niet via de thermostaat gemeten?
Moet daarbij wel zeggen dat de temperatuurindicator soms behoorlijk wisselt, dus kan zijn dat hij niet goed aangeeft.

 

Word niet via de thermostaat gedaan maar door een temperatuur censor zal er wel ergens in de buurt moeten zitten

 

Edited by klein
Link to comment
Share on other sites

Hier een tekening van de koeling van jouw blok als ik het goed lees heb je een RC24

 

 

Koeling VFR 750 RC24.JPG

Link to comment
Share on other sites

15 uren geleden, janovich zei:

Moet daarbij wel zeggen dat de temperatuurindicator soms behoorlijk wisselt, dus kan zijn dat hij niet goed aangeeft.

 

Als er lucht in het systeem zit dan geeft hij inderdaad niet de goeie temperatuur aan......

Link to comment
Share on other sites

18 uren geleden, klein zei:

of een defecte thermostaat

Dan raakt hij niet oververhit maar blijft koelen en komt de motor niet op temperatuur

Link to comment
Share on other sites

22 uren geleden, janovich zei:

Maar aan de rechterkap is nu te zien dat ie er behoorlijk wat koelvloeistof uitgooit. Het reservoir zit wel nokvol, maar de radiateur niet meer.
De temperatuursindicatie geeft nu sinds kort aan dat ie echt behoorlijk warm wordt tijdens het rijden, bijna tot in het rood. 
 

Dit duid toch echt op een defecte radiatordop.

Systeem bouwt geen druk op en gooit er alles uit via het expansievaatje

 

Maak het rubber in de dop eens goed schoon, ook onder het retourklepje

Edited by Johan
Link to comment
Share on other sites

Bij een defecte radiateurdop zal hij het er pas uitgooien als hij dik boven de honderd graden zit. De overdruk klep is bedoeld om het kookunt, wat van kvs al hoger is dan van water nog verder te verhogen. onder niet al te extreme omstandigheden functioneert het met een defecte dop gewoon zoals het hoort

VFRikus

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...