Horstman Posted August 4, 2019 Share Posted August 4, 2019 Een allemachtig fijne zondagavond! Afgelopen vrijdagavond een ritje gemaakt met de club en op de terugrit naar huis kapt de richtingaanwijzer van de VFR800FI naar rechts er opeens mee. Rond 22 uur wordt het tegenwoordig al weer redelijk schemerig dus is goede en deugdelijke verlichting voor mij een grote pre. In de veronderstelling dat een kapot lampje de oorzaak wel zou zijn heb ik gistermorgen de beide rechter lampjes rechts gedemonteerd en gecontroleerd. Omdat ik er niets aanzag en ruis op de lijn uit te sluiten de lampjes van links in de rechterzijde geduwd. Dit maakte geen verschil en het euvel bleef gelijk. Daar ik meestal knutsel zonder de oordopjes die ik rijdend wel in heb hoorde ik bij inschakelen van de rechter raw eerst een aantal snelle klikjes (4-7 maal in dubbel tempo) van het (waarschijnlijk) het relais achter het tellerpaneel, waarna pas de lampjes in normaal rustig tempo gingen knipperen. Bij elke bediening naar rechts gebeurt dit, terwijl naar links - zoals het hoort - de lampjes meteen correct en rustiek knipperen. Ik kan zelf even niet bedenken waarom een en hetzelfde relais naar links wel goed functioneert en naar rechts niet. De schakelaar maakt naar rechts wel een verbinding, anders zou het relais niet klikken.... En als het relais wel klikt, waarom fikken de rechter lampen dan niet? Met meer dan 40 watt belasting loopt er 3.5 A door de stuurschakelaar die zeer regelmatig gebruikt wordt. Lijkt me niet van het ene op het andere moment vervuiling. Wie heeft er een goed of slecht idee??? Ik heb ditzelfde bericht op op Motor-forum gezet: hoe meer zielen hoe meer vreugd, maar hier vind ik meer toegewijden.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ray Posted August 4, 2019 Share Posted August 4, 2019 Ik zou eens beginnen met de schakelaar open te maken en even de punten goed te reinigen en in te smeren met zuurvrije vaseline. Kan zijn dat er wat corrosie op de punten zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted August 4, 2019 Share Posted August 4, 2019 Vaker voorkomend probleem bij de 5e generatie. Zoals Ray zegt de puntjes goed reinigen, maar je moet ze misschien ook wat lichtjes verbuigen om weer contact te laten maken. Priegelwerk maar wel te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AFS Motorparts Posted August 5, 2019 Share Posted August 5, 2019 En als je een digitaal knipperlichtrelais monteerd ben je van het verschil in knippersnelheid af (al zal hij zonder reiniging/vervanging) nog steeds niet altijd knipperen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Horstman Posted August 11, 2019 Author Share Posted August 11, 2019 Zaterdagmorgen de linker stuurschakelaar helemaal uit elkaar gevogeld wat inderdaad nogal een projektje is. Het oude, taaie vet opgelost met electroreiniger en daarna de boel even laten drogen. Vervolgens de contacten nog met alcohol gereinigd en de boel weer ingespoten met een goede contactspray.Met wat zweetdruppeltjes op het voorhoofd () alle deeltjes weer terug op de plaats gekregen en de schakelaar weer gemonteerd op het stuur.Resultaat: de knippers doen het weer en alles werkt weer soepeler dan het de afgelopen jaren ooit gedaan heeft.Bovendien als bonus schakelt de koplamp nu ook weer direct van dim- naar grootlicht in plaats van de 0.2 seconden duisternis wat ik tot op heden als normaal beschouwd had. Thnx Ray, Eric en AFS (en wellicht weer eens tot ziens in Gasselternijveen....) 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted August 11, 2019 Share Posted August 11, 2019 Fijn dat het gelukt is. Goed bezig geweest👍 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts