Jump to content

VFRPascal

1991 RC36-1 reanimatie...

Recommended Posts

Hallo brombroeders,

Onlangs een low-mileage 750 uit '91 (RC36-1) aangeschaft, ding heeft ruim 10 jaar stilgestaan.

Dus tank verroest, diverse rubbers verweerd...

De tank is ontroest intussen, benzinekraan van een nieuwe afdichting voorzien.

Tijdens de eerste startpoging spoot de benzine uit de ontluchtingsslangen, waarschijnlijk dicht een vlotter niet af.

Ik heb Forté aan de benzine toegevoegd, maar moeten de carbs er toch af?

Dat lijkt me een crime om te doen...

Wat is wijsheid?

Edited by VFRPascal

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Wijsheid is alles uit elkaar, controleren en schoon maken, vervangen wat nodig is.  Ja het is een pleuris werk

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ik zou een revisiesetje kopen want na zo lang stilstaan heb je grote kans op vergomde benzine en verdroogde afdichtingen.

Het is inderdaad een klus maar als je het niet goed doet en je de boel later alsnog uit elkaar moet halen dan ben je de tijd die je er gaat steken om er makkelijk vanaf te komen ook nog eens kwijt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Begrepen; morgen gaan de carbs eraf.

Ik zag op YouTube een paar filmpjes; zij pakken het handig aan.

Ik had de plaat met inlaatkelken al losgenomen, wat een vukklus..

Hoeft dus helemaal niet...

 

Edited by VFRPascal

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Warm voor verwijderen de rubbers op met een fohn, dan krijg je ze wat makkelijker terug. Voor terugplaatsen wat vaseline op de rubbers en weer verwarmen.  Gebruik bij het loswrikken een stuk hout, maar doe dit met beleid. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Carbs waren er zo af; sproeiers zaten helemaal dicht...groene smurrie.

Tot mijn verbazing zaten de carbs er ook zo weer op, likje vet aan de rubbers deed blijkbaar wonderen..

Starten...lopen! Bam!

Liep in no-time ook gewoon stationair...verbluffend!

En dat na een decennium stilstand.

Alleen laden helaas...SR wordt wel heet (en dankzij dit forum ook meteen een koelfan geplaatst, jullie zijn top!), maar de accu spanning komt niet hoger dan 11,8V.

Is dit een kapotte SR of dynamo?

Kapotte SR geeft toch juist hele hoge laadspanning toch?

Via een SR-topic begrijp ik dat de CMSNL geleverde een goeie is, die heeft wèl een gekoelvind lichaam..

 

EDIT; mmmm...bij 3000 tpm meet ik over de drie gele dynamo draden ,welk paar ook, 42V wissel.

Dat zou 70-80V AC moeten zijn...toch?

Het lijkt alsof de rotor te weinig bekrachtigd wordt...kan dat?

Zoals gezegd heeft het beestje 8-10 jr stilgestaan, maar heeft nog geen 25k gelopen...zelfs de banden zijn nog fabrieksrubbers..

Wie?

Edited by VFRPascal
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Er komen vast betere reply.

42 v is idd erg weinig.

Maar ik geloof dat de dynamo vaak kapot gaat bij een vtec.

Maar zou natuurlijk wel kunnen.

 

Verder ben je goed bezig

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ik meen mij te herrineren dat de laadspanning van rc36 lager is dan 80 volt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Bij 5000 toeren wil je iets van 70-80 Vac zien.

Wat is de weerstand over de paren?

 

Dat een (normale/OEM) SR heet wordt is normaal. Hoort bij het ontwerp/functie.

 

 

Edited by 748cc

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Bij dát toerental pas..?!

Dat vind ik veel...mijn Yamaha levert al voldoende bij zo'n 2000 tpm, terwijl die ook 10k mag draaien.

Ik heb nog geen WPH, dan weet ik de exacte waardes voor de dynamo bij welk toerental.

 

EDIT; ik heb even snel gekeken op een online manual.

De drie gele dynamo draden moeten onderling een weerstand hebben van 0,1-1,0 Ohm.

Die vammij zitten op 0,7 Ohm, dus ok.

De manual geeft ook aan dat de laadspanning 13,5-16,0V moet zijn @ 5000 tpm...wow.

 

Dus als je in een te hoge versnelling over boeren buitenweggetjes keutelt laadt je accu niet bij 🤔

Edited by VFRPascal

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
7 uren geleden, VFRPascal zei:

EDIT; mmmm...bij 3000 tpm meet ik over de drie gele dynamo draden ,welk paar ook, 42V wissel.

Dat zou 70-80V AC moeten zijn...toch?

Het lijkt alsof de rotor te weinig bekrachtigd wordt...kan dat?

Rotor wordt niet bekrachtigd maar is een permanente magneet, hierdoor is de afgegeven statorspanning toeren afhankelijk

42 volt wissel zou kunnen bij 3000 toeren, probeer eens bij 5000 toeren te meten,

Van de hoge wisselspanning moet de SR ongeveer 14 volt gelijkspanning maken, hierbij kun je je voorstellen dat hij veel vermogen moet dissiperen en daardoor heet kan worden.

Bij jouw type VFR, de RC36/1 is meestal de SR de oorzaak van het niet goed laden en dus meestal stuk,, het komt zelden voor dat bij jouw type VFR de stator stuk is.

Op de foto een goede vervanger voor de oude SR

 

749076960_IMG_3951resize.thumb.JPG.31d81fa96a0706a4b967252d46a5594e.JPG

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
7 uren geleden, VFRPascal zei:

 

Alleen laden helaas...SR wordt wel heet (en dankzij dit forum ook meteen een koelfan geplaatst, jullie zijn top!), maar de accu spanning komt niet hoger dan 11,8V.

Is dit een kapotte SR of dynamo?

Kapotte SR geeft toch juist hele hoge laadspanning toch?

Via een SR-topic begrijp ik dat de CMSNL geleverde een goeie is, die heeft wèl een gekoelvind lichaam..

 

 

Wie?

 

 

Een kapotte sr kan een te hoge spanning geven. Heb ik 1 keer gehad. 

 

Maar geeft meestal te lage spanning, je accu raakt leeg en je komt onverwacht stil te staan. (Heb ik 3 maal meegemaakt)

 

ik heb zelf een mosfet regelaar van Carmo geplaatst, die blijven koeler dan de thyristor versie en leven daardoor langer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Even een collage van de bewuste RC36; volgens het WPH een type (FM) voor '49-state'...een Amerikaans model dus dat nieuw hier is verkocht.

pixlr.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Dit is een VFR750F  De M staat voor het bouwjaar 1991 Die staat ook in het VIN-nummer. (Wat net niet te zien is op de foto..)

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

SR binnengekregen van CMSNL, meteen maar even gemonteerd en gemeten...; ja... nú wordt er wèl geladen.

Alles weer gemonteerd en de eerste rit sinds aanschaf gedaan, wat valt me op;

 

- WAT een blok! wow, dit rijdt bijzonder goed..! Echt een koppelfiets.

- door het hogere gewicht dan dat van een SS valt zijwind gevoeligheid me 100% mee..erg stabiel deze fiets

- originele ruitje geeft best veel gebulder cq turbulentie, da's best hinderlijk als je een keer opzij kijkt..

- je kunt de benzinemeter zien zakken..😕..dit is geen zuinigheidsmonster...maar dat kan ook aan de net schoongemaakte en misschien niet goed werkende tankunit liggen..

 

All-in-all dik tevreden 👍

Edited by VFRPascal

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien