Ga naar inhoud

1991 RC36-1 reanimatie...


VFRPascal
 Delen

Aanbevolen berichten

On 5/2/2021 at 12:25 PM, VFRPascal said:

..het lager zag er prima uit, maar wat droog, dus volpakken met nieuw vet..

 

 

Sorry, maar je bent het belangrijkste vergeten.
Het is namelijk met name het onderste balhoofdlager dat de meeste problemen geeft. Als je de balhoofdpen een stuk had laten zakken had je ook het onderste lager kunnen invetten, dat is ook degene die het droogst wordt en het zwaarst belast.
Maar inderdaad was meteen vervangen beter geweest, het meeste voorbereidende werk heb je al bijna gedaan.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht blijken dat de 'knik' er nog is, en dat deze in het balhoofd zit, dan gooi ik er conische lagers in 👍

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Gisteren even een rondje Achterhoek gedaan van ~73mls; de knik is vooralsnog weg.

Sturen gaat ook wat zwaarder merk ik.

Verbruik schommelt de laatste tijd zo rond de 1 : 16-17

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Gisteren ging de 'Pruus' weer open (lees: de Niederlockdown verviel), dus meteen de Vif weer naar het oosten gestuurd .

 

image.png.51549bc2f138c924f4df2289b3d80fcb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Gisteren een mooie rit voor werk (school) gedaan met de Vif; op-en-neer naar Elburg vanuit Twente.

Uit-en-thuis iets meer dan 200km.

Even in Zwolle gestopt om "de Passiebloem" op de plaat vast te leggen..

 

https://www.motor-forum.nl/attachments/img_20210625_072800299_hdr-jpg.1648003/

 

 

De Vif blijft bonkerig lopen en pendelt licht bij stationair.

Het is nog steeds geen perfecte starter, ondanks de nodige km die ik gemaakt heb.

Aankomende winter gaat de tank er nog eens af voor een tweede grondige electrolyse-behandeling om ook de laatste roest eruit te krijgen 

De carb zal ik eens bij iemand in een trilbad laten dompelen, want voor mijn gevoel moet het allemaal beter kunnen..

 

aangepast door VFRPascal
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Pascal, mooie foto voor het Molenjagers-topic op motor-forum.nl.

Jammer dat de motor nog steeds niet goed loopt. 
Roest uit de tank kan je, als elektrolyse nog te lang duurt, afvangen door een filtertje in de brandstofleiding op te nemen. Die zijn vaak doorzichtig, kan je ook goed zien wanneer hij vol is. Kost max €10 bij motorzaak.
De VFR-dokter @Johan heeft mijn carb's ook een keer in het ultrasoonbad gehad. Merk je gelijk.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bericht in onderwerp 'Molenjagers-topic!!' post-30355734

 

Doe ik het zo..😉

 

@Arthur ; er zit al een OEM filter tussen tank en pomp..

 

Zoals je in dit topic hebt kunnen lezen heb ik al veel geprobeerd; zo gooi ik eigenlijk elke tankbeurt een carbcleaner door de verse peut, ten einde alles goed los te krijgen..

Ik heb de carbs al eens laten synchroniseren, dit hielp wel..maar...

We zijn twee jaar verder, en zowel starten als stationair is niet zoals wezen moet.

 

aangepast door VFRPascal
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Door allerlei redenen ruim anderhalve maand niet met de Vif op pad geweest...tot gisteren.

Móest er weer van komen, rondje Gildenhaus-Denekamp en weer naar huis...en tot m'n verbazing startte ze ook meteen!

Gezien de carb-problemen van het lange stilstaan wilde ik een ultrasoon sessie doen...maar dit geeft hoop.

 

Zou het dan toch..?

 

Tóprit gehad, in Duitsland getankt en kwam op 1 : 17,8...niet slecht.

 

aangepast door VFRPascal
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Dit weekend is Nationale Monumenten Open Huis, mooi moment om de VFR even de sporen te geven.

 

Wat schetst mijn verbazing; choke open, druk op de knop...lopen, en meteen op verhoogd nullast.

 

Nu hoor ik je denken:" ja..dûh..tis wèl een Honda!", maar de volger van dit draadje weet dat déze Vif een schone slaapster was en starten gepaard ging (tot nog toe) met bidden, smeken, en zoeken naar de juiste chokestand en vooral niet klooien met gas....

 

Ik was dus aangenaam verrast, en zette neuriënd mijn helm op.

Rondje Twente gedaan, goed 100-nogwat kilometertjes..

In Rijssen even gestopt bij 'Ter Horst', de enige overgebleven olie- en pelmolen in Nederland, alwaar ik me heb laten onderdompelen en onderwezen in ouderwetse en begrijpelijke aandrijftechniek.

 

Nu het rommelen vanuit de aandrijflijn nog, dat moet beter (lees; minder) kunnen.

Men geeft aan dat het normaal is, en dat zal best voor een Vif met 50+K onder de banden...maar niet voor dit exemplaar dat met 16K miles nog in de inrij-periode zit..

Geduld...kleine stapjes..komt goed.

 

 

 

rps20210911_152124.jpg

aangepast door VFRPascal
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed heb dan zitten in de tandwieltrein voor de nokkenassen tandwielen waarbij er als het ware 2 tegen elkaar zitten die met een veerspanning heel iets uit lijn zitten om de tandwielteacties te verminderen.

Misschien dat die veren de spanning kwijt zijn of door het beetje stilstaan de 2 delen vastgeplakt zitten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze doet het alleen bij stationair draaiende motor in vrijstand met koppeling los..

Zodra ik de koppeling intrek is het weg, dus ik verdenk de aandrijving...niet de klepbediening.

 

We zien wel; eerst wat meer asfalt onder het rubber door, mogelijk een winterklusje.

Ik ben al blij met de sterk verbeterde startprocedure..👍

aangepast door VFRPascal
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...