Ga naar inhoud

1991 RC36-1 reanimatie...


VFRPascal
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik durf hier niets over te zeggen want mijn ervaring is dat mensen geluiden nogal eens verkeerd uitleggen of dat de uitleg verkeerd geïnterpreteerd wordt.
Een geluidsfragment is een veel veiligere manier om een juist oordeel te vellen.
Wat ik wel weet is dat de koppeling bij de VTEC een geluid maakt in de vrij zonder ingeknepen koppeling en dat was heel normaal maar dat was zeker geen bonken maar een gedempte metaal achtige rammel.

Waarom noem ik het een rammel? Een rammel is losse delen die door trilling tegen elkaar komen en een geluid produceren, in dit geval de stapel koppelingsplaten en bij inknijpen van de koppeling trek/duw je ze samen en is het weg.
Een ratel is meer een bewegend deel dat langs een stilstaand deel gaat waarvan 1 deel een geribbeld vlak heeft, bij 2 gladde delen is het eerder een schrapend geluid.
Maar dit is mijn interpretatie, een ander kan het anders ervaren met dus een zeer grote kans op een foute reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gepoogd het op film te zetten: de eerste vijf seconden koppeling los, dan 5 seconden koppeling ingeknepen en vervolgens weer 5 sec los...

 

https://youtu.be/8JsZEGDW7iE

 

Lastig te horen, met een hand op de tank voel je het ook (resonantie).

Ik ga er maar vanuit dat dit aandrijflijn-geluiden zijn.

aangepast door VFRPascal
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor niets alarmerends, ik vraag me eerder af waar dat tikken vandaan komt maar de rest klinkt volkomen normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blok was koud, net van choke af.

Zodra de motor goed warm is kun je het geluid ook beter horen.

Zoals Eric al aangeeft; hoogstwaarschijnlijk geluid uit de aandrijflijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Vandaag tussen de hagelbuien door een prima rit gehad.

Vif had wat startproblemen, maar deed haar ding.

Nog even geschuild toen ik haaks op een bui inreed nabij Goor, daarna rustig verder gereden.

Vond het qua temperatuur eigenlijk wel meevallen..

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Prima rit vandaag; even naar de watermolen op landgoed Singraven bij Denekamp, en bij Tilligte stond ook zo'n wapperaar..

 

rps20210417_213535.jpg

rps20210417_213951.jpg

aangepast door VFRPascal
  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Gisteren een mooie rit gedaan over de Veluwe en NO/O Utrecht.

Voelde bij hard remmen soms een knikje in het stuur, dus vanmorgen even ringsleutel 12 en dop 30 gepakt.

Stuurhelften losnemen van de vorkpoten, nadat je de clips hebt verwijderd;

 

 

 

rps20210502_121955.jpg

rps20210502_122048.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

...zodat ik bij de borging van het balhoofdlager kon.

Borglipjes terugvouwen en kasteelmoeren losnemen;

 

rps20210502_121934.jpg

rps20210502_121922.jpg

rps20210502_121906.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

...en alles weer monteren.

Onderste borgmoer een slag vaster gezet dan dat hij eraf kwam (streep op borgplaat gezet, zodat ik wist hoe hij zat).

En toen zat alles met een halfuur weer in elkaar..

 

Ik vind alleen m'n aandrijflijn nog veel herrie maken.

De ketting kan ik niet van het tandwiel trekken, maar mogelijk is hij toch versleten.

Bij aanschaf bleek de slave van de koppeling kapot/ lek, dus die heb ik met een revisie set gerepareerd toen.

Mogelijk hoor ik het uitgaand lager, al kan ik me dat bij de kilometerstand van 25k niet voorstellen.

Zal er eens induiken op m'n gemak.

rps20210502_122031.jpg

aangepast door VFRPascal
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het balhoofdlager kan er prima uitzien maar die zijn vaak ingeslagen. Als je er nieuw vet in doet dan blijft het dode punt in het midden.
Beter meteen vervangen voor een conische, zo duur zijn die niet en zelfs beter dan een nieuw origineel.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De fiets heeft 25k gelopen, is 30jr oud waarvan zéker 10jr stilgestaan..

Mocht blijken dat de knik er nog is (maw ingeslagen lagers), dan duw ik er conische lagers in 👍

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...