Ga naar inhoud

Klap op voorvork


janovich
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo 

Heb recent mijn voorvork olie en keerringen vervangen omdat deze lekte.
Heb een tijdje daarna prima op gereden.

Maar nu heb ik bij langzame snelheid op bulten en kuilen een dat ik een klak geluid hoor en ook een klap

met hetzelfde gevoel alsof je te hard over een hobbel rijdt en je te ver doorgeveerd bent. Kan het repliceren door met handrem in op mn stuur hard in te duwen, klap klinkt vooral alsof het van rechts komt.
Nou kwam ik er bij het dissambleren ook achter dat de vorken niet symmetrisch zijn aan de binnekant, is dit normaal? Of heeft iemand er twee verschillende ingezet ooit?

Nu vroeg ik me af wat het kan zijn.
Enkele dingen die bij me op kwamen
1. te lage viscociteit vorkolie
2. vorkolie weggelopen zonder dat ik dat weet? rijd dus droog?
3. Kapotte veer

Hoor graag wat jullie hiervan denken.

Groet Jan

 

aangepast door janovich
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide poten moeten sowieso hetzelfde zijn. Qua binnenwerk. 

 

Dus niet.....zie de uitleg hierna van de echte experts :whistle:

aangepast door Eric
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je er voldoende vorkolie ingedaan? (luchtkamer ingesteld vlgs WHB) en welke viscositeit?

 

Bj Type CC Model Luchtkamer
           
           
1986 RC24 750 F - G 153  
1987 RC24 750 F - H 153  
1988 RC24 750 F - J 120  
1989 RC24 750 F - K 120  
aangepast door Johan
Link naar reactie
Delen op andere sites

259b2e34a117c08a4e0f209e1b965894.jpg

Dit is links

6dcc2d71fb7c8f0a53202cee5794f757.png
En dat heeft rechts allemaal niet

Van binnen is dit gedeelte niet hetzelfde
1aa45deb291287cc5b4eb768e9451d96.png

maar dat valt ook opzich terug te zien op de tekening? Zijn in elk geval niet identiek want links heeft anti-dive.
https://images.cmsnl.com/img/partslists/honda-vfr750f-interceptor-1986-g-austriakph-ref-front-fork_big00029302f__0900_4a34.gif


Heb ze gevuld met Putoline HPXR 10W.
e4212aa587f654f574fffe91b6ca01d3.png


 

 

 

aangepast door janovich
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter verdere informatie zou het ook het balhoofd kunnen zijn dat klapt? Heb die recent vervangen ook.

Misschien het balhoofd verkeerd geinstalleerd?

aangepast door janovich
Link naar reactie
Delen op andere sites

De rc24 heeft zoals Johan al aangeeft anti duik. Links en rechts zijn verschillend, ook de oliehoeveelheid is verschillend. 

 

Daarnaast heeft de vork luchtonderdteuning, door de vorkpoten tot max 0,5 bar op te pompen wordt de veerweg progressiever. Echter de druk is moeilijk gelijk te krijgen, dus ik zou het achterwege laten. 

 

De luchtkamer verkleinen wil al helpen, ik rij met 120 mm luchtkamer. Echter de originele Honda veren in de vork zijn aan de licht kant en voldoen totaal niet als ze ouder worden. De remedie is progressieve veren plaatsen en dan weer de luchtkamer van 120 mm aanhouden.  Vorkolie sae 10 van Putoline of Kroon doet het perfect in de vork. 

 

 

Edit: Ik heb de ‘86 versie met 37 mm voorvork. De ‘88-‘89 rc 24’s hebben een 40 mm vork.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minutes ago, vroembert said:

De remedie is progressieve veren plaatsen en dan weer de luchtkamer van 120 mm aanhouden.  

Edit: Ik heb de ‘86 versie met 37 mm voorvork. De ‘88-‘89 rc 24’s hebben een 40 mm vork.  


Aanrader voor merk veren? Eventueel link?

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, janovich zei:


Aanrader voor merk veren? Eventueel link?

De hyperpro waar Johan de link van heeft gegeven, of Wilbers. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 1997 VFR maakte heel af en toe ook een "klak" geluid. Maar dit beïnvloedde de functie niet. Doet het dat bij jou wel?

 

Afhankelijk van hoeveel geld je in je fiets wilt pompen kun je een set veren en "valves" monteren van Racetech

https://racetech.com/page/title/GVWHYGV

TRAC wordt dan buiten werking gesteld.

 

 

Pak je de voorkant aan, dan ook achter. Zit de OEM er nog in? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trac buiten werking is niet erg, feitelijk wordt de demping van de vorkpoot met trac op slot gezet, je hebt dan een zeer stugge vork met tijdens fors remmen nagenoeg geen demping. Ik heb hem altijd op de zwakste stand staan. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gemiddelde rc24 vork met 30 jaar oude originele veren slaat kompleet door. De klak die je hoort is van de binnenpoten, die onderin op de buitenpoten slaan, dat is niet echt wenselijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik mijn 86er nog had kreeg ik de opmerking van een monteur om de motor op de middenbok te zetten en daarna iemand achterop de buddy zetten zodat het voorwiel vrij kwam daarna de ontluching open te draaien en zakt eventueel  het wiel iets naar beneden dan weer dichtdraaien en als je er dan opgaat zitten moet de druk tussen 0,4 en 0,5 bar zitten.

Altijd zo gedaan en nooit problemen gehad.

 

Gr Nico

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...