Ga naar inhoud

Bulten op banden


 Delen

Aanbevolen berichten

Dat is gewoon cuppen en komt eigenlijk bij elke band wel voor.

Met name bochten raggen en zwaar remmen zorgen hier voor.

Als je het stuur een keer loslaat heb je grote kans dat het gaat shimmyen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het er wel erg grof uit zien voor cuppen. Mijn eerste gedachte was ook lang stilstaan met een zachte band maar dan wel bijna plat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij lijken het echt bulten voor en na de plekken waar het gebruikelijke cuppen zit.

onderaan de foto links ,daarna iets hoger in het midden daarna het cuppen en nog hoger zit ook volgens mij een bult maar is verder moeilijk te zien.

 

Gr Nico

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat het ook cuppen is. Ik rij vrijwel dagelijks 100 km snelweg, vooral rechtdoor. De achterband is ook flink "gecupt". Qua profiel zag het er goed uit, dus ik dacht dat de voorband nog niet aan vervanging toe was, maar daar heb ik me dus in vergist. Het is trouwens een dunlop roadsmart 3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie geen bulten, maar wel kuilen. 

Dat cuppen ontstaat veelal door verkeerde bandenspanning, maar ook door de vering, het is een samen spel. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is inderdaad de gebruikelijke vorm van cupping bij dit model voorband.
En ja, dit komt inderdaad door een behoorlijk verkeerde vering-instelling of veel te lage bandenspanning.

Cock heeft gelijk dat het geen bulten zijn maar kuilen. De band slijt namelijk vlak naast de profiel-insnijdingen sneller dan in de grotere vlakken. Dat komt doordat de band daar iets doorglijd onder belasting.
In principe doet bijna elke band dat, en heeft elk model band zijn eigen vorm van cupping.

aangepast door AFS Motorparts
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cock

Helemaal waar, een bult is iets wat naar buiten komt, hier is (juist tussen de kuilen) materiaal blijven staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens mij speelt de bandenspanning vrijwel geen rol hierin, want ik controleer mijn bandenspanning ten minste eens per twee weken, en bij grote temperatuurschommelingen vaker en ik heb het ook wel gehad.

Valt me wel op dat ik na een vakantie in Frankrijk er meer last van had en dat daarna in de loop van de tijd het weer wat beter werd.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

@VFRikus

Als de banden spanning altijd goed is moet je het zoeken in de vering, want de band moet waarschijnlijk de tekortkoming van de vering opvangen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...