Ga naar inhoud

Wat is het grote materiaalverschil tussen auto en motorbanden


Ray
 Delen

Aanbevolen berichten

Net terug van vakantie en nog een paar dagen voor ik weer aan het werk moet dus eindelijk eens een ritje naar de stort want naast een paar emmers bouwpuin had ik nog olie en banden die toch echt eens weg moesten.

Na de voorlaatste wissel de oude banden vergeten toen ik naar de stort moest, dit jaar ook weer een wissel gehad en het 1200F blok wat ik heb kunnen ophalen stond op een paar banden op een pallet dus de reden waarom ik de banden meeneem bij de wissel ging nu even niet op want we mogen er hier 2 motorbanden of 4 autobanden per jaar gratis afgeven.

Toch alleen maar de emmers puin hoeven te betalen maar daar gaat dit topic niet om.

Waar het wel om gaat is dat er een container staat met de tekst "Alleen autobanden" dus ik vraag wat ik dan met de motorbanden moet? Bij het restafval was het antwoord :huh:

Wat is er nou zo anders in het materiaal dat deze niet bij de autobanden mogen? Die worden tenslotte gerecycled.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg om het verschil waarom de autoband ingezameld wordt (in Weert zit bijvoorbeeld een recyclebedrijf) en een motorband bij het restafval moet.

Volgens mij zijn de grondstoffen grofweg hetzelfde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Lelystad zit een bedrijf die auto banden verzameld, daar worden ze in elkaar getrapt van groot naar klein en in containers gestapeld, zal denk ik verscheept worden, Polen willen nog wel motorbanden opkopen bij een motorzaak, heb dat met eigen ogen mogen ervaren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals...

Ik wil niet weten wat ze met de banden doen die wel ingezameld worden want dat weet ik wel, deze komen hier terecht https://www.kargrorecycling.com/ (tenminste die hier ingezameld worden)

Ik wil graag weten waarom autobanden daar dus naartoe gaan en motorbanden bij het restafval moeten en dus als normaal afval verwerkt worden.

In mijn ogen zijn alleen de vorm en opbouw anders maar zijn de grondstoffen vrijwel gelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de site van Kargro staat een filmpje en daar gaan ze gewoon een grote schredder in.

Misschien dat bedrijf eens een mail sturen voor een antwoord :scratchchin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Breng ook al jaren mijn banden naar het grofvuil en die moesten idd altijd bij het restafval. De laatste keer was het bordje weg en moesten ze juiste bij de autobanden, heb gevraagd waarom nu wel maar dat wisten ze niet.... ben ook wel benieuwd wat het verschil is / was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat ik me kan indenken, waarom motorbanden apart moeten, is doordat deze in plaats van staal vaak kevlar gordels hebben bij moderne banden. Niet alle schredders zullen kevlar vezels leuk vinden en het zal lastiger te recyclen zijn, dan staal wat in de banden zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd, denk ik onwetendheid van de inzamelaar. Het gaat er naar. Mijn weten om dat spullen waar verwijderings  bijdrage voor betaald wordt ook op een verantwoorde manier afgevoerd worden. 

 

In het verleden bij een tv zaak gewerkt, wij verkochten oude ingeleverde tv's eerst door aan een opkoper maar werden op de vingers getikt dat dit niet mocht, ivm met de verwijderingsbijdrage. 

 

Er is geen enkele reden waarom een motorband niet in de zelfde bak zou kunnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

BlackVfr je vergeet in je laatste regel de woorden "denk ik / my two cents"

 

We wachten het antwoord af van VFRrikus die heeft een bedrijf gevraagd die ze verwerken en dus een juist antwoord moeten kunnen geven.

Zolang als het niet een feitelijk antwoord is heet het gokken of zijn de woorden denk ik van toepassing.

 

Edit: Verder schaar ik me in de gedachte van Vroembert wat als argumentatie wel een redelijke gedachte is.

aangepast door Simon1975
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hakaldacht. Soms is het in ons voordeel (zoals met verlichting), soms in ons nadeel. Hoewel, nu ik er zo over nadenk (die verlichting), daar denkt Rikus is heeel anders over 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...