Ga naar inhoud

Wat is het grote materiaalverschil tussen auto en motorbanden


Ray
 Delen

Aanbevolen berichten

Millieu-technisch zijn er geen grote verschillen tussen motor en auto-banden.
Echter, het inzamelingsbeleid is verschillend. Bij aanschaf van nieuwe autobanden betaal je alvast op voorhand 3 Euro voor de verwijderingbijdrage. Daarmee verkrijg je recht op gratis afvoer van de band. Zie het als statiegeld.
Bij motorbanden betaal je niets bij aanschaf, maar bij verwijdering/afvoer betaal je bij de meeste zaken alsnog verwijderingsbijdrage. Ook dat is meestal 3 Euro per band, maar dat is niet verplicht of zelfs gestandariseerd. Wij laten recyclingbedrijven de banden ophalen, en die gaan gewoon tussen de autobanden door, en gaan naar het zelfde verwerkingspunt.
Wij moeten de reclyclingbedrijven betalen voor deze service, vandaar ook dat dit meestal naar de klant doorberekend wordt.

Het separeren/scheiden van de materialen waar deze banden van gemaakt zijn gaat vrij simpel en grof. De boel wordt vermalen in een schredder, en dan over lopende banden verder getransporteerd. Met een magneet vissen ze de delen van de staalgordel er uit, en de rest gaat een separeerstraat in. Daar doen ze verschillende bewerkingen waarbij o.a. met centrifuges de zware en de lichte delen van elkaar gescheiden worden. Het resultaat is dat meer dan 90% van de materialen recyclebaar zijn.
Het meeste "rubber" gaat naar asfaltcentrales om weer in het wegdek verwerkt te worden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had al het vermoeden dat het te maken zou hebben met de financiele kant van de afvoer van de banden.

Dank voor de uitleg @AFS Motorparts. Ik was inmiddels ook zeer benieuwd naar de reden hiervoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rikus en Frank bedankt.

Ik was er al bang voor dat het weer een getal was van de plank op gebied van milieu helemaal mis slaan.

Veel regels met onnodige impact maar waar ze zonder moeite wat kan winnen doen ze niet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...