Ga naar inhoud

OMG,WTF, Geluk of normaal


Tweeq
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik heb een aantal vraagjes over mijn remklauw,..... voor.  

 

Wat is links en wat is rechts? De vraag die ik heb gaat over de rechter klauw als ik OP de motor zit. Wie kan mij helpen.

Daarnaast ben ik op zoek na 1 van de bouten maar weet het partnummer niet te achterhalen.

 

Vandaag na een lange rit vanuit Brussel naar Nederland voelde ik iets tegen mijn motorpak aanschieten, geen idee wat het was maar ben doorgereden.

Na behoorlijk wat km's voelde ik iets tikken als ik remde, in eerste instantie dacht ik dat dit wellicht mijn balhoofd lager was.

 

Thuis aangekomen,... kwam ik tot de volgende ontdekking,.....

 

Wie o wie, kan mij wellicht helpen aan deze bout,... en hoe voorkom ik dit, in mijn ogen, oog door de naald moment.

 

 

Foto 25-09-19 17 59 38.jpg

aangepast door Tweeq
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om een nummer op te zoeken maar mijn ervaring is dat de dealer om de hoek meestal goedkoper is dan CMSNL. Ik gebruik RonAyers ook puur om het nummer op te zoeken.
Kleine dingetjes zijn ook bij een hogere prijs bij de dealer vaak alsnog goedkoper want daar heb je geen verzendkosten.
Zo'n boutje hebben ze meestal wel op voorraad dus hoef je niet te wachten en als je een band opbouwt dan willen ze je meestal ook wel uit de brand helpen als er iets niet op voorraad is. Zo hebben ze voor mij eens de dop van de cardan uit een showroom model gedraaid omdat ik die direct nodig had.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

dat kan je wel zeggen dat je geluk hebt.

Volgende keer loctite schroefdraad borging gebruiken en Op moment vastzetten.

Er zijn verschillende nummers loctite weet dit nummer zo niet uit mijn hoofd gebruik de zoekfunctie en loctite zal je vast het nummer geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon goed vastzetten is ook genoeg.
Ik heb al diverse keren de remklauwen eraf gehad bij de VTEC en ook al bij de CT maar nooit problemen gehad en ik gebruik geen loctite.

Volgens het boekje zou je de bouten maar 1 keer mogen gebruiken maar dan kan ik wel een grootverpakking kopen want bij blokken wisselen gaan de klauwen eraf, bij banden wisselen ook en ik ben geen poetser maar in het voor- en najaar gaan ze er ook een keer af voor een schoonmaakbeurt van de zuigers en waar je normaal ook niet goed bij kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij vrijwel alle motorfietsen (uitgezonderd DCBS-modellen) zijn deze bouten links en rechts, boven en onder gelijk.
Ze zijn vaak voorzien van schroefdraad met een kleine spoed waardoor ze beter klemmen, en minder snel loskomen.
Locktite is eigenlijk overbodig, maar het mag en kan wel.
Ze worden vaak veel te vast gezet waardoor de bout gaat vervormen, en later weer makkelijker vanzelf loskomt. Ik ben ze al eens tegengekomen die bijna 5mm langer waren geworden, en een stuk dunner.....

 

Een enkele bout verliezen is geen probleem. Zelfs bij het verliezen van beide bouten gebeurd er nog niets ernstigs, behalve dan dat je wat beschadiging zal oplopen aan de velg als de klauw er tegenaan schuurt. Vanwege de rotatierichting van het wiel zal de klauw altijd blijven steunen tegen de voorvork, en dus geen leiding stuktrekken.

Een kennis van mij was ze eens beiden verloren op zijn Blackbird tijdens zijn vakantie. Een andere set bouten vinden op korte termijn was wat lastig, maar is wel gelukt. Nauwelijks schade geleden.

Aangezien Honda er een handje van heeft dit soort dingen te standariseren is even binnenlopen bij een dealer of sloper het makkelijkst. Vrijwel zeker ga je een passende bout vinden. Neem de andere bout even mee als voorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja de één gebruikt het wel en de ander niet, blijft persoonlijke mening.

Standaard zit er een soort van loctite borging op deze bouten.

Dus is mijn intentie waar het standaard zit gebruik ik het en dan met name de remonderdelen.

 

Als je zoals AFS al juist bewoord de bout diverse keren op gevoel vast zet en deze dus vervormd heb je met een borgmiddel nog enige zekerheid dat de bout blijft zitten.

Al zijn er mensen die bewijs van spreken een aambeeld nog door de midden krijgen met een hamer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn motor had de vorige eigenaar deze bouten veeeel te strak vastgezet en ook nog lekkere sterke loctite gebruikt (was volgens mij bang dat het los zou waaien of zo). Gevolg: bij het losdraaien braken beide bouten af bij heel weinig kracht-uitoefening. Bouten te dun en te lang. 

Mijn advies: als je geen ervaren sleutelaar bent met het juiste gevoel.....gebruik dan aub een momentsleutel; en evt een beetje blauwe loctite (een beetje zeg ik....). Oja.....en koop nieuwe bouten ipv gebruikte (als je niet zeker weet of de gebruikte wel juist zijn vastgezet). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...