Ga naar inhoud

Spontaan afslaan


VFRSebastiaan
 Delen

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allemaal,

 

Na 2 weken de VFR weer eens uitgelaten, beetje fris maar goed te doen.

Starten gaat prima, rijden prima.

Sta even bij een verkeerslicht stil (in de 1e versnelling met koppeling ingetrokken) en merk dat de toeren iets dalen. Was al 30 minuten aan het rijden, dus was al warm, rijd met dimlicht en usb lader aan. De usb lader maar uitgezet, misschien trekt die teveel stroom nu ineens.

 

Eenmaal thuis maar controleren.

Ik dacht eerst dat de koppeling niet helemaal ontkoppelde en dat de motor hier extra weerstand door krijgt. Maar ook in de vrij met of zonder koppeling slaat af. In de schuur maar even een filmpje gemaakt wat er gebeurt. Wellicht hebben jullie een idee wat het kan zijn.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is de staat van onderhoud? Wanneer bougies, filters, olie voor het laatst vervangen? Kleppen al eens gesteld en carbs gesynchroniseerd? Heb je al geprobeerd om het stationair toerental wat te verhogen met de stelschroef? De motor zou tussen de 1100 en 1200 omw/min mooi rond moeten lopen. Ik zou beginnen met het toerental wat hoger afstellen en kijken of de motor dan wel blijft lopen.

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij loopt zeer onregelmatig, wat een flink aantal oorzaken kan hebben. Naast het genoemde onderhoud zou je op lekke vacuumslangen kunnen controleren maar een doorslaande bobine of kabel lijkt mij ook goed mogelijk. Als je je tank omhoog klapt en start kan je het overslaan van een vonk vaak wel horen. Kan je meteen je vacuumslangen nalopen.

Hoop dat je wat vindt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens het stationair lopen hoor je wel aan de voorkant een soort tikkend geluid.

 

De motor heeft sinds ik hem heb altijd ongeveer zo gelopen. Kwa onderhoud is het onbekend. Heb zelf de olie, en alle vloeistoffen laten vervangen.

 

Als de stelschroef het niet oplost ga ik naar een vervanger kijken denk ik.

Andere dingen die lopen: startkoppeling moet t.z.t. vervangen worden en de koppeling zelf schiet door als blok nog koud is. Dus alles bij elkaar een leuke combinatie.

 

Zal de garage er ook een blik op laten werpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bij de rc36 II nog wel eens gebeurt, is dat 1 van de dopjes op de aansluiting van de vacuüm meters voor het synchroniseren verloren wordt, dan trekt de desbetreffende cilinder valse lucht en gaat zeer slecht stationair lopen.  Je kan de aansluitingen vinden, tussen carburateurs en cilinder. 

aangepast door vroembert
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Longjohn zei:

startkoppeling is idd ook een bekende maar goed zelf te vervangen. Nog nooit de bougies vervangen?

Laat ik het zo zeggen. De kappen van het subframe heb ik losgekregen. De rest heb ik niet los kunnen krijgen. Bougies en al het technische heb ik nog niet aan durven zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, vroembert zei:

Wat bij de rc36 II nog wel eens gebeurt, is dat 1 van de dopjes op de aansluiting van de vacuüm meters voor het synchroniseren verloren wordt, dan trekt de desbetreffende cilinder valse lucht en gaat zeer slecht stationair lopen.  Je kan de aansluitingen vinden, tussen carburateurs en cilinder. 

Yep, zoals vroembert al aangeeft, even controleren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de genoemde dingen niet aan de orde zijn dan eerst beginnen met nieuwe bougies en een schoon luchtfilter want ik lees tussen de regels door dat je van die dingen niet weet hoe en wat.
Bij aanschaf van een motor zonder duidelijke en bewezen onderhoudshistorie moet je eigenlijk een grote beurt doen, dat is dus naast de vloeistoffen ook bougies, luchtfilter en kleppen stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend weer een stukje gereden en de garage laten kijken.

Natuurlijk viel de motor nu niet uit.

Toerental is verhoogd naar 1200+- loopt nu wel constanter en valt niet meer uit. (10minuten laten staan)

Nieuwe bougies, luchtfilter e.d. gaan volgen met grote beurt.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...