Ga naar inhoud

Spanningsregelaar uitwisselbaar met ieder willekeurig type?


VFR Albert
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb me deze week voorgesteld in het daarvoor bestemde deel, en ik vroeg me het volgende af:

Als ik het schema van de VFR zo bekijk lijkt het me dat er een "gewone" SR onder zit, dwz, de SR regelt de spanning die op de rotor gezet wordt en daarmee de sterkte van de magneet. En de sterkte van de magneet is bepalend voor de spanning die in de stator opgewekt wordt.

Het gekke is dat er wel meer Honda's zijn waarbij de SR nog al eens sneuvelt. Des te gekker vind ik het dat dit euvel bij andere merken eigenlijk niet of veel minder voorkomt. Bij een Yamaha XJ900, waarvan ik er al jaren meerdere heb of gehad heb, komt dit euvel niet voor. 

 

Is er al iemand die geprobeerd heeft om een heel andere spanningsregelaar te monteren. De stekker zal niet passen , maar met een verloopje moet de boel toch kunnen werken lijkt me?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even corrigeren,

 

De stator wordt via een vaste magneet bediend, niet zoals bij auto's, door een bekrachtigde elektromagneet, waarmee de dynamo te regelen valt. Dit heeft als gevolg, dat de dynamo altijd zijn maxiumum spanning levert, dit is tussen de 60 en 90 volt wisselspanning, afhankelijk van het toerental. De taak van de spanningsregelaar is om van deze wisselspanning gelijkstroom te maken. Afhankelijk van type tussen de 13,8 en 14,5 volt aan laadstroom. De spanningsregelaar regelt de spanning, door de overtollige spanning naar massa te laten afvloeien, oorsponkelijk met een thyristorschakeling. Dit werkt, maar er ontstaat vrij veel warmte, waardoor de spanningsregelaar uiteindelijk stuk gaat. Tegenwoordig zijn er ook mosfet regelaars, die minder warm worden, doordat ze veel sneller schakelen als thyristors. hierdoor leven ze een stuk langer.

 

Ook andere merken hebben het probleem, o.a. suzuki heeft hiervoor bij de GSXR zelfs een terugroep actie gehad. Plotseling uivallen van de motor kan link zijn. Met wat aanpassingen aan de kabelboom en een mosfet regelaar zijn de problemen goed op te lossen, Zelf rij ik nu een tijd met een mosfet regelaar en inmiddels sinds dit jaar met een lichte Lithium accu.

 

Er is op het forum veel geschreven over de sr

Wat betreft andere regelaars, zelf de bedrading aanpassen en de meeste 3 fase regelaars werken probleemloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn echt wel meer merken met dat probleem. Volgens mij had Suzuki er ook wel last van.
Bij de VFR is het probleem vooral de plaatsing achter het kuipwerk van de kont. Toen ze hem bij de VTEC op het balhoofd in de rijwind hebben gehangen was het opgelost. Bij de CT zit hij onder de accu in de undertail verwerkt maar wel zo dat de warmte weg kan.

Andere modellen werken ook, alleen de stekker omzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...