Ga naar inhoud

Vastgelopen vfr


George
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

in mijn welkoms bericht heb ik jullie laten weten dat bij mijn eerste kennismaking met een vfr, direct na de aanschaf de motor was vastgelopen. Inmiddels de motorblok vervangen, de motor loopt weer zoals het hoort. Vandaag heb ik voor de nieuwsgierigheid de oude blok open gemaakt. Een van de nokkenassen was vastgelopen. Geen  olie  meer gekregen, waarschijnlijk een verstopte leiding. Duidelijk te zien bij de lagers, deze zijn heel erg beschadigd. Eigenlijk met een nieuwe cilinderkop had ik het probleem kunnen oplossen, zonder dat ik het hele blok had moeten vervangen 😥

 

maar, omdat toch met de motor helemaal op de grond waren hebben we ook een aantal werkzaamheden bij gedaan:

-kleppen controleren en afstellen.

-cilinder koppeling  schoon gemaakt en ingevet. Was heel erg vast en geroest.

-Nieuwe olie, bougies, oliefilter, nieuwe koelvloeistof

-ketting schoon gemaakt, ingevet en gespannen.

 

als het goed is kan ik nu vertrouwen hebben dat deze vfr weer een betrouwbare honda is geworden ( hoop ik, ha ha ha)

 

Tussendoor nog de AVB examen ook binnen, 23 okt de AVD, fan hoop ik dat ik nog een paar mooie dagen zullen krijgen zodat ik ook van mijn vfr kan genieten.

2C06C0D6-76CF-4B92-9F93-37B86C17C5C4.jpeg

24A6FDA5-E3DB-4A41-93DC-932CB5C60CB6.jpeg

48E4C9AB-4E12-41DA-8644-98F5B2814969.jpeg

C90225DE-AAF8-4CE7-A2C9-130DF9326AA5.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik naar de ingelopen lagerschalen kijk, dan denk ik dat het - zoals TS ook zegt - een gebrek aan smering is geweest; maar volgens mij gedurende langere tijd. Dit komt niet van een paar keer starten na langere stilstand.

Of misschien verkeerde montage. Je hoort dit in elk geval eigenlijk nooit bij een VFR. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft TS oliekanalen doorgeblazen?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat daar uitgekomen is..

Voor hetzelfde geld zit ergens een pakking of o-ring verkeerd en blokkeert zo een kanaal..

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een mooie klus geweest.

Als de nokkenas al geen smering heeft gehad kun je over de rest van de motor ook vragen gaan stellen. De hele motor vervangen is dan het beste.

Leuk dat je dit met ons deelt.👍

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De motor heeft een tijdje stil gezetten. Toen wij de proefrit hadden gedaan was niets aan te merken. Onderweg naar huis, na 15/20 km op de snel weg begon die  vermogen  te verliezen, bij terug schakelen was die in eens vast gelopen. Als ik nu naar de motor kijk, dan denk ik dat de leiding die smering naar beide lagers op dezelfde nokkenas pompt verstopt was. De andere as ziet goed uit. Oorzaak? Zou niet weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het is opgelost en gefeliciteerd met het resultaat.

Ik hoop dat je nu inderdaad kunt gaan genieten. En met jou hoop ik ook op nog flink wat mooie dagen. In ieder geval droge dagen zouden zeer fijn zijn.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou me niet verbazen, als er een stukje vloeibare pakking of ander rotzooi in het oliekanaal zit. Het blok is wel te redden denk ik met een nieuwe kop, maar ik zou dan het blok wel open halen en alles nalopen om herhaling te voorkomen.

 

Carterpan open halen zou al uitsluitsel kunnen bieden, als daar troep in de zeef van de oliepomp is te vinden.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...