Ga naar inhoud

Voorvork lek


davidos
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi!

 

Na de aankoop van mijn VFR 750 F RC36-2,

bleek de voorvork toch wel echt te lekken.

 

Nieuwe keerringen en olie besteld, vervolgens beide poten uit elkaar gehad, bleek er toch wel erge pitting te zijn.

Van zijwaartse speling lijkt geen sprake.  Ik heb de poten licht geschuurd met korrel 1200 en chroom polijst, daarnaast de putjes iets afgesneden tegen de scherpe randjes.

 

Na de reparatie bleek alles in orde, echter na 5 minuten rijden, nog steeds lek.

 

Nu ben ik dus opzoek naar 2 nieuwe poten / binnenpoten, reviseren is erg kostbaar.

 

In de WPHB zie ik dat de voorvorken vanaf '91, redelijk hetzelfde zijn, op het zwarte kapje en een buisje + ring aan de binnenkant na.

De buitenkant zou identiek moeten zijn, klopt dat?

 

Als dat zo is, wil ik 2 nette poten op de kop tikken van een RC36 uit 93, en deze gewoon monteren zoals ze zijn.

Later als ik zin heb, zou ik dan de binnenpoten over kunnen zetten naar de originele buitenpoten met zwarte afdekkapjes.

 

Belangrijk is dat het een 1 op 1 vervanging is, dus dat de wielen, het spatbord, de as, de kroonplaat enz, hetzelfde kunnen blijven.

Ik hoor graag van jullie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt,

 

 

Ik heb hem een bericht gestuurd :-),

nu nog zeker weten of RC36 op RC36-2 past, en anders moet ik echt RC36-2 poten hebben.

 

Edit,

ik zie dat er een speciaal vering onderwerp is, ik verplaats mijn post even!

aangepast door davidos
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanwege de beschikbaarheid en de prijs, ik heb het idee dat ik net een week te laat ben met rondzoeken, er is er op MP een weggegaan voor 40 euro. Ik wil niet veel meer dan 100 euro kwijt zijn, toevallig kan ik een 36-1 vork voor een leuke prijs krijgen, vandaar.

 

 

Is het trouwens zo, dat wanneer de schijf plus blokken vettig geweest zijn, je beide moet vervangen? Of kan ik de schijf schoonmaken en de blokken vervangen?

aangepast door davidos
Link naar reactie
Delen op andere sites

je kunt ook de bovenste delen van een cbr600f2 (pc25) of cbr600f3 (pc31) of VTR1000 (sc36) vork gebruiken; deze zijn inwisselbaar met de vfr750 (rc36)  = allemaal 41mm in diameter .... vereist wel enige kennis van cartridge vorken!

aangepast door hawkworks
Link naar reactie
Delen op andere sites

@AFS Motorparts Daar heb ik ook aan gedacht, en contact gezond met iemand die dat kan, alleen de kosten daarvoor lopen voor nu te hoog op.

Momenteel is het voor mij een speelfiets, die toevallig wel heel erg lekker rijd, dat betekent dat ie gewoon in orde moet zijn, maar meer dan dat hoeft niet.

 

@hawkworks Als ik zo naar foto's kijkt, zien zelfs de onderpoten daarvan hetzelfde uit, ik neem aan dat je bedoeld dat de binnenpoten in te bouwen zijn in de rc36 buitenpoten?

Dat ben ik namelijk uiteindelijk van plan, mochten ook de nieuwe poten gaan lekken, maar dan met 36-1 binnenpoten naar 36-2.

 

Momenteel ben ik in contact met @Garfield die heeft nog een aantal mooie poten liggen, dus daar ga ik zeker mee verder voorlopig :-).

 

Oh en, @VFRouge bedankt, dat scheelt weer :-), ik vind de remmen nu echt matig, kan zo hard knijpen als ik wil, maar hij gaat niet harder remmen en blokkeert niet, sterker nog, de achterrem lijkt beter te remmen, nu is het een oude motor, maar dat hoort niet zo... Remvloeistof is ververst, blokjes zijn onderweg.

aangepast door davidos
Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je haalt de olie uit de vork, koopt een schokdemper voor een auto en monteert die extern aan je voorvork...... als het echt goedkoop moet. :thumpup:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer er een beeld bij te krijgen..

De voorpartij moet gewoon in orde zijn om veilig en lekker te kunnen rijden. Een set goede 2e hands poten is een prima oplossing. Dat de voorrem niet goed werkt kan ook komen doordat er vorkolie op de blokken terecht is gekomen. Ik zou de hele voorkant (wiel/wiellager, remklauwen en blokken, remschijven, balhoofdlager goed inspecteren/schoonmaken/reviseren waar nodig. En een paar niet lekkende poten er in. Je hebt dan een zeer goed en veilig rijdende motorfiets die ook heel goed remt. Ook met de originele standaard veren rijdt de vfr erg fijn onder heel veel omstandigheden vind ik. Het beste van meerdere werelden en dan ook nog met een lekker v4 blok. Je kun er nog wel dingen aan verbeteren met nieuwe veren en /of afstelling cq andere vorkpoten monteren, maar dat kost gauw een stuk meer dan standaard vork met nieuwe olie en keerringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn VFR remde ook niet lekker toen ik hem net had.

De remblokken waren verglaasd, wel schoon. Eenmaal nieuwe remblokken en het was weer alsof je een anker uitgooit.

Op remblokken niet bezuinigen........

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, davidos said:

Als ik zo naar foto's kijkt, zien zelfs de onderpoten daarvan hetzelfde uit, ik neem aan dat je bedoeld dat de binnenpoten in te bouwen zijn in de rc36 buitenpoten?

Dat ben ik namelijk uiteindelijk van plan, mochten ook de nieuwe poten gaan lekken, maar dan met 36-1 binnenpoten naar 36-2.

 

yep, binnenpoten in buitenpoten van de vfr: je kunt ook de cartridges gebruiken, dan krijgt je naast verstelbare voorspanning ook de mogelijkheid de "rebound" naar je smaak in te stellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Mhiam zei:

Mijn VFR remde ook niet lekker toen ik hem net had.

De remblokken waren verglaasd, wel schoon. Eenmaal nieuwe remblokken en het was weer alsof je een anker uitgooit.

Op remblokken niet bezuinigen........

 

oplossing voor verglaasde remblokken, vel schuurpapier op een vlakke plaat leggen. Vervolgens het remblokje in 8 vormige bewegingen over het schuurpapier halen.  Door achtjes te draaien verdeel je de druk op het te schuren voorwerp gelijkmatig en blijft het vlak. Na even schuren hebben de blokjes hun werking weer terug.

aangepast door crossrunner
lege quote weggehaald
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...