Jump to content

Gestrand met elektronische storing

Share

Recommended Posts

Na onze tocht in Zeeland was ik al een gestrand met een benzinepomp die stopte. De reparateur heeft het opgelost met een massadraad in afwachting van een definitieve reparatie. Dit weekend was het weer raak. Na stop wilde de motor niet aanslaan. ANWB kwam erachter dat de motor stopte als de clignoteur naar rechts werd gezet. Na wat testen en maken en verbreken van contacten liep de VFR weer. De ANWB zei, hij doet het, een fout heb ik niet gevonden. Wie heeft een tip van mogelijke oplossingen?

VER 800 VTEC 2003.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

Bij de VTEC verdenk ik met zulke dingen als eerste demassa in de blauwe stekker (links achter de onderkuip ter hoogte van de overgang naar de topkuip) of het massapunt die in de secundaire kabelboom in de topkuip achter de koplamp zit.

Zoek maar eens op massa VTEC of blauwe stekker.

En als je de blauwe stekker hebt bekeken ga ook gelijk een stap verder naar de gele stekker. Hier komen alle massa draden van verlichting en paar overige onderdelen bij elkaar om als klein draadje gezamenlijk door de blauwe stekker te gaan.
Hier zat bij mij het probleem, zomaar uitvallen en dan na een tijdje weer kunnen starten om na een willekeurige afstand te werken weer uit te vallen. Uiteindelijk gevonden omdat een keer na het uitvallen werd opgemerkt dat een knipperlicht (voor) bleef gloeien en langzaam doofde.

• 1 month later...

Op onze midden NL tocht toch weer gestrand. Van Heerdt Hilversum  heeft nu ook nog een extra massadraad getrokken. Er zitten breuken in draden van de kabelboom. Kabelboom schijnt vrij duur te zijn. Herkenbare ervaringen?

Breuken in de kabelboom kerken ik niet.
Dat moet haast wel het gevolg zijn van aansluitpunten van accessoires van een eerdere eigenaar of een foute diagnose van de monteur.
Bekende massaproblemen bij de VTEC zijn de blauwe stekker aan de linkerkant ter hoogte van de overgang van de onderkuip naar de topkuip en een ingebonden stekkerblok in het subharnas in de topkuip ter hoogte van de koplampen.
Op motorparts-online staan genoeg kabelbomen voor als er echt breuken zijn door doe-het-zelfers maar voor een hoofd kabelboom betaal je toch een 70 à 80 euro en het voorste subharnas komt op rond de €40.

Share

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

• Create New...