Ga naar inhoud

Stator vervangen Vfr Vtec 2004


 Delen

Aanbevolen berichten

Moet niet. Ik zou eerst meten na het herstel alvorens geld uit te geven aan een nieuwe spannings regelaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al een werkplaatshandboek van de Vtec? 
Daarin staan een aantal meetmethoden die je kunt gebruiken. 

Hoofdstuk 17, Battery/charging sys.

- pagina 17-9 Charging voltage inspection (accu)

- pagina 17-13 & 17-14 Regulator/Rectifier system inspection.

Daarmee kom je hopelijk een stuk verder.

Succes! 

 


 

aangepast door Arno71
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, peter fille zei:

ik meet bijna bij alle 3 pinnen 655. wat is de goede aantal? regelaar los getest.

Aan de losse regelaar is niet veel te meten met slechts een multimeter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je begint met een multimeter te pakken. Die zet je op DC (gelijkspanning) en je meet de spanning van de accu (die moet meer dan 12 volt zijn, is ie lager dan eerst laden). Dan druk je de startknop in en kijk je hoeveel spanning je over houdt (zakt ie onder de 9 volt met een volledig geladen accu, kun je beter een verse accu halen).

Om het laadsysteem te testen moet je weer de accu spanning meten, maar nu ook met draaiende motor. Bij ongeveer 3000 tpm moet er ongeveer 14,5 volt gelijkspanning gemeten worden. Over het hele toerenbereik mag de spanning niet hoger worden als 15 volt of lager dan 13,2 volt (behalve stationair)
Wordt ie hoger dan 15 volt, is je spannings regelaar defect, lager dan 14 bij 3000 tpm, is of de regelaar of de dynamo naar god.
Dynamo japanse motor controleren: de 3 uitkomende draden (meestal geel) moeten allemaal evenveel wisselspanning leveren. Dat meet je door de multimeter op twee van de drie draden te zetten en zo het kruisje door te meten. Doe dit met de stekker van de spanningsregelaar los! Er moet bij 3000 tpm tussen de 30/60 volt AC (wisselspanning) op staan wel alle bijna gelijk.

aangepast door klein
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mijn stator is ook defect. Ik zag ineens geen laadspanning meer, de voltmeter bleef op 11,8 staan en daalde langzaam. Ook met hoger toerental. Ohms doormeten gaf eigenlijk geen uitsluitsel. Spanning was wel te laag en niet "in balans".

Dus, de gele draden voorzien van een hulpdraad, teruggetrokken en het deksel verwijderd. En yep, bijna helemaal verbrand.

Nu moet ik een andere aan zien te komen. De diameter is 115 mm, is dat de grootste of de kleinere?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom de olie en filter?
Als het nodig is dan kan je het meenemen maar de olie hoeft er niet uit, er komt hooguit een espresso kopje uit als je de statorcover eraf halt (niet op de zijstandaard zetten natuurlijk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren de nieuwe stator binnen gekregen. Pakking was een gedoe om te krijgen. Ik heb nu een vel pakking "papier" gekocht en zelf een pakking gemaakt. Om de pakking goed geplaatst te krijgen heb ik aantal draadeindjes in het blok geschroefd, pakking eroverheen geschoven, deksel over de draadeinden geschoven en daarna één voor één draadeind eruit, bout erin. 

Ik had alle olie eruit gehaald, gecontroleerd op vervuiling van de verbrande stator, niks te zien dus de olie weer terug en een beetje aangevuld.

De motor weer gestart en nu heb ik meteen 14 VDC laadspanning. Eerst was de spanning bij stationair maar krap 12 VDC. 

De defecte stator gaat naar mijn zwager, hij werkt bij een bedrijf waar ze elektromotoren wikkelen. Hij gaat kijken of ze de stator opnieuw kunnen wikkelen.

aangepast door Madfred999
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Wil even inhaken wat betreft stator verbranden.komt door hitte begrijp ik. bij de vtec zit een olie leiding in de weg om stator goed te koelen.is dit een reden dat stator stuk gaat of zijn slechte stekkerverbindingen een groter probleem?ik wil graag zorgenloos vtec rijden en mogelijke problemen voor zijn en elimineren.ik heb vtec 2002 maar als je alle horror verhalen leest lijkt het elke keer als je op pad gaat een gok.wie weet de echte oorzaak??

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...