Ga naar inhoud

Stator vervangen Vfr Vtec 2004


 Delen

Aanbevolen berichten

Ik weet niet wat de belangrijkste oorzaak is. Ik vermoed slechte connectoren. Daarom is doorsolderen aan te bevelen.

Wel jammer dat je je zoveel zorgen maakt. Het is echt geen gok om op een vtec te stappen. Maar ik snap het wel. Als het goed gaat hoor/lees je niets. Als het fout gaat wel. Want dan vragen mensen om hulp. Dan lijkt het of elke vtec een keer aan de beurt komt. Dat is een vertekend beeld. De meeste vtec’s rijden probleemloos rond. 
 

Vergeet dus niet van je motor te genieten. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat jij snapt wat ik bedoel.ik rij nu al 48 jaar motor geniet er nog steeds van natuurlijk anders was het afgelopen.heb 10jaar lang de rc36 gereden zonder problemen gelukkig want dat type stond ook bekend als sr verbruiker.mss ook te maken met stuk aandacht en onderhoud .na uitstapje naar suzuki dl1000 weer terug naar vfr.dan ga je het forum even doorspitten en denk je..Huuhhh? heb gelukkig "twee rechterhanden" dus dat is meegenomen maar ja je zit niet op die problemen te wachten.overigens goed forum en de vtec is top!😁👍🏻🏍

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik rij tegenwoordig heel onzeker. sinds ik mijn vfr 2 jaar geleden gekocht heb heb ik al een oliepomp (met heel veel zoekwerk en uurlonen) vervangen. stator ook vervangen.nu is mijn thermostaat stuk en mijn voorremmen blijven precies soms hangen. ik kan al moeilijk rondkomen met leven en dit er nog is bij iedere keer geeft mij extra stress.

aangepast door peter fille
Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke motor heeft z'n 'dingetjes'.

Die 'dingetjes' worden uitvergroot op een forum want de meeste mensen komen daar alleen als ze een probleem hebben.

 

Wat veel oudere motoren gemeenschappelijk hebben is vervuilde / gecorrodeerde electrische verbindingen. Daarom is één van de eerste dingen die ik doe als ik weet een motor aan mijn verzameling toevoeg, alle connectoren losmaken, brandschoon schuren / krabben / poetsen, zorgen dat de verbindingen nog / weer voldoende klemmen en de stekkers dan met ruime hoeveelheden zuurvrije vaseline weer in elkaar zetten. En vervolgens 'bijhouden'. Dit heeft mij altijd behoed voor (verdere) problemen op dat gebied.

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het altijd een combinatie van factoren is, die leiding die de doorstroom van olie belemmert kan je niet veranderen maar problemen door de connector wel door middel van doorsolderen. Op die manier beperkt je de kans in ieder geval wel maar zelfs de beste techniek kan falen.
In de meeste gevallen kan je bij een falende stator gewoon doorrijden maar je moet de motor wel aanduwen of je moet net als ik standaard een powerbank met startbooster bij je hebt.
Meestal brand er 1 van de 3 fasen door en dan blijft er genoeg gegenereerde spanning over om de motor te laten functioneren maar niet meer genoeg om ook nog de accu op te laden. Ik heb een keer rond de 400km gereden met een kapotte stator, precies weet ik het niet maar ik toen de motor niet meer kon starten omdat de accu leeg was moest ik nog 200km naar huis en daarvoor had ik al een lange rit achter de rug met slechts 1 keer starten tussendoor en ik gok dat je zeker wel een keer of 5 probleemloos kan starten dus er kan zomaar nog 200 meer gereden zijn omdat ik vaker lange afstanden rijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben laatst met een Kawasaki aan het sleutelen geweest. Die had ook een veelvoorkomend "dingetje". Big end lagerschalen (van de krukas dus) volledig weggeslagen. Staan erom bekend bij slecht onderhoud en/of wheelies. Onvoldoende smering. Dan heb je echt een probleem.  

 

Elektronische problemen van de VFR zijn zeker irritant, maar ook nog wel overkomelijk; en met wat zorg (schone stekkers met zuurvrije vaseline of nog beter doorsolderen) vaak te voorkomen.  De VFR is een ontzettend betrouwbare motor. Zo'n pechverhaal als hierboven van @peter fillehoor je maar zelden. Sorry Peter. Heb je wel een goeie monteur/garage??

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...