Ga naar inhoud

Er was eens een beunhaas..?


Le_Yak
 Delen

Aanbevolen berichten

Het is mij na 11k km VFR-bezit ook te beurt gevallen: de spanningsregelaar heeft het opgegeven. Ineens gaf de de wijzerplaat nog 0 km/h aan terwijl het snel achter mij verdwijnende landschap toch wat anders deed vermoeden. Ik stopte om te kijken wat er aan de hand was... en dat was het want starten zat er niet meer in: accu leeg. Nou ja, dan brengt (na bijna twee uur wachten) dat ANWB-lidmaatschap toch wat op, nietwaar?

 

Nieuwe spanningsregelaar dus! Geen probleem, easy fix! Ouwe eraf, klik nieuwe erop. Toch? Toch?!

Helaas was dat buiten ene (naar ik sterk vermoed) beunhaas gerekend die de vorige spanningsregelaar er had opgezet. Dat werd al vrij snel duidelijk nadat de achterkant van de Viffer uitgekleed was: de connector zat vrij stevig vast. Hoe zou dat komen? Misschien jaren van vuil? Misschien is er wat aan mekaar gesmolten door het stukgaan van de spanningsregelaar? Misschien heeft de vorige eigenaar een beetje lijm tussen de connectorwanden gedaan om het wat te zekeren? Nou ja, niets dat een mesje tussen de connectoren niet kan oplossen.. behalve dat het dat niet deed. Nog steeds muur- en muurvast. Dan de spanningsregelaar zelf maar een beetje afbreken, te beginnen met de 'mantel' van de connector. Maar zelfs daarna was er met de schroevendraaier als hefboom geen beweging in te krijgen.

 

20191029_210834(2).thumb.jpg.0fe3535fd4114f4d9e0d9a7b3bf56b5f.jpg

 

Dat is wel sterk! Zitten ze dan zo aan mekaar gesmolten? In dat geval is het toch allemaal wat stuk dus kan er evengoed wat brute kracht op: uiteen gewrongen, met het volgende resultaat:

 

20191029_214132.thumb.jpg.474688d2b7bdf79275566d62e8c891b1.jpg

20191029_211029(2).thumb.jpg.5029af0664d6e2435057e3c513a6d431.jpg

 

Dat, beste Vifferaars, is geen gesmolten connector, maar een die vol zit met iets van lijm of epoxy-achtig iets. Wie doet dit? Waarom? En al zeker bij een van de meest schadegevoelige onderdelen van dit type motor?! :blink:

 

Gelukkig was de connector aan de kabelboom nog voldoende te recupereren dus kon de nieuwe er na wat keuterwerk aan de connector gewoon op, deed de VFR het weer gewoon zoals het hoort en kon ie weer aangekleed.

 

20191029_213227(2).jpg.a398d11caeaef27067fb0c216b0a66d7.jpg

 

Eind goed al goed. Maar er zijn hier in het verleden blijkbaar vreemde beslissingen genomen, zoveel is zeker..

  • Like 2
  • Confused 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste kun je gewoon de hele oude kabel eruit halen en een nieuwe leggen met een wat dikker draad en rechtstreeks van je dynamo naar je spanningsregelaar en van daaruit rechtstreeks naar je accu. Heb dat ook gedaan want de bedrading is ook al zo oud als je motor. Ook een pc ventilator plaatsen is een behoud van je spanningsregelaar.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, is misschien nog een mooi winterprojectje ❄️ en anders manieren vinden om de airflow te verbeteren/spanningregelaar verplaatsen

aangepast door crossrunner
quote verwijdert. is niet nodig onder voorgaand bericht
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...