Ga naar inhoud

Viffer staakt. Elektronisch probleem


 Delen

Aanbevolen berichten

De stakingen van de laatste tijd hebben mijn Viffer kennelijk op een idee gebracht.

Hoewel ik best goed voor hem zorg heeft ie besloten om het werk erbij neer te leggen.:bugerit:

 

Het is altijd "tik" en lopen. Ook na weken stilstand. Ook deze keer (afgelopen week) 's ochtends. Starten.....even stationair draaien......niks aan de hand.

Uit het niets - hij stond stationair warm te draaien op een normale manier - "boem' bijna alles uit. Motor valt in één keer stil en de dimlichten zijn uit. Stadslicht en dash blijft branden. Hmmm...???

 

Opnieuw starten: (start)motor slingert goed rond maar motor slaat niet meer aan. Brandstofpomp en dimlichten werken niet meer.

En vermoedelijk (nog niet gemeten) ook geen vonk want hij heeft nog niet één "prutteltje" laten horen. Alle systemen lijken dood.

 

Heb eerst de killswitch schoongemaakt en op het oog lijkt ie in orde. 

Beide hoofdzekeringen en alle andere zekeringen gecheckt. Allemaal in orde. 

 

Accu gemeten (12,7 v) en tijdens starten 10,3. 

Connector brandstofpomp gemeten. Geen stroom (zoals te verwachten). 

 

Omdat zowel dimlicht als brandstofpomp niet werken verdenk ik toch de schakelunit (killswitch en lichtschakelaar). 

 

Kan iemand uitleggen hoe ik die kan testen/doormeten? :help:

 

Of zit ik op een verkeerd spoor en moet ik eerst andere zaken uitsluiten? :?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn allemaal schakelingen waarbij een kabel onderbroken wordt dus je moet bij de aansluiting aan de kabelboom de stekker loshalen en de weerstanden weten.
Even kijken welke draden je moet hebben om te controleren maar er moet dan een verschil zijn tussen de schakelaar op aan en uit.

 

PS: stationair warm laten draaien is een hele slechte gewoonte. Klaarmaken om te vertrekken en dan pas starten. Een tiental seconden om de olie rond te krijgen is prima maar daarna gewoon rustig  de straat uitrijden is het beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt op beide kanten van de schakelaar tov de massa meten. Als je aan beide kanten 12 volt hebt dan is hij goed.

Ook kun je over de schakelaar meten op beide draden. Als je hier een spanning meet is de schakelaar onderbroken of vuil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, Ray zei:

PS: stationair warm laten draaien is een hele slechte gewoonte. Klaarmaken om te vertrekken en dan pas starten. Een tiental seconden om de olie rond te krijgen is prima maar daarna gewoon rustig  de straat uitrijden is het beste.

I know. Ik gebruikte de verkeerde woorden. Hij stond stationair te draaien omdat ik even de poort moest openmaken. Ik laat hem nooit lang warm draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank mannen ik ga eens even wat proberen te meten.

Voor de zekerheid heb ik de accu toch ook maar aan de lader gelegd. Ik vind de waarden niet erg overtuigend. Lijkt na een paar startpogingen snel terug te lopen.

 

Wordt vervolgd. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, crossrunner zei:

Je kunt op beide kanten van de schakelaar tov de massa meten. Als je aan beide kanten 12 volt hebt dan is hij goed.

Ook kun je over de schakelaar meten op beide draden. Als je hier een spanning meet is de schakelaar onderbroken of vuil.

Er is ook een mogelijkheid dat de massa geschakeld is en dan zal je op deze manier geen 12V meten, ik weet het alleen niet meer zeker. Bij de VTEC ben ik er wel mee bezig geweest met knipperinstallatie 1.1 maar kan niet meer herinneren of het nou een + of - draad was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij lijkt volgens het schema inderdaad naar de massa te schakelen.

Dan kun je inderdaad geen spanning meten voor en na de schakelaar.

In dat geval kun je de weerstand van de schakelaar meten door de draden los te halen en de meter op beide aansluiting te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al je elektronica werkt met een + en een - en je kan dus een keuze maken om bij een schakeling 1 van beide te onderbreken. Als de keuze is gemaakt om de - te onderbreken dan zal er geen stroom doorheen lopen. Als je dan op de massa meet wat dus in feite de - is dan zal je geen 12V meten.

Als je er vanuit gaat dat de + geschakeld is maar in werkelijkheid is het de - dan denk je meteen dat er een probleem is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk...dat helpt:thumpup:

 

Maar ik heb inmiddels een nieuwe hoofdverdachte:  de accu! 

Die heb ik effe flink opgeladen en wat denk je?  Starten en lopen!  

 

Waardes: 12.9. Bij starten 11.3. En bij draaiende motor (5000 rpm) 14.5V.  Keurige waardes. Maar toch vertrouw ik die accu niet. Mogelijk toch ook de SR, maar de haidiehotzidok (die goed werkt) geeft geen storingen aan. 

Komende dagen maar eens goed in de gaten houden. 

 

De schakelunit is nu even geen hoofdverdachte meer. Want die kon ik nu weer even testen en die deed alles precies wat die moet doen zonder gekke storinkjes. Voordat ik die draden los haal wil ik eerst zekerheid over de conditie van de accu. 

 

Kennelijk schakelt het systeem sommige componenten niet aan bij een zwakke accu? (zoals lampen en brandstofpomp).

Ik zou denken dat bij het starten de startmotor moeizaam zou gaan. Maar die vertoonde geen "vermoeidheidverschijnselen". 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou alleen kunnen bij een CAN-bus systeem en dat hebben zelfs de laatste VFR-en niet. Ik zou dan eerder denken aan een kabelbreuk o.i.d.

@Cock Die 10,3V TIJDENS het starten zou geen probleem hoeven zijn maar mag inderdaad ook wel wat meer zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Eric zei:

Kijk...dat helpt:thumpup:

 

Maar ik heb inmiddels een nieuwe hoofdverdachte:  de accu! 

Die heb ik effe flink opgeladen en wat denk je?  Starten en lopen!  

 

Waardes: 12.9. Bij starten 11.3. En bij draaiende motor (5000 rpm) 14.5V.  Keurige waardes. Maar toch vertrouw ik die accu niet. Mogelijk toch ook de SR, maar de haidiehotzidok (die goed werkt) geeft geen storingen aan. 

Komende dagen maar eens goed in de gaten houden. 

 

De schakelunit is nu even geen hoofdverdachte meer. Want die kon ik nu weer even testen en die deed alles precies wat die moet doen zonder gekke storinkjes. Voordat ik die draden los haal wil ik eerst zekerheid over de conditie van de accu. 

 

Kennelijk schakelt het systeem sommige componenten niet aan bij een zwakke accu? (zoals lampen en brandstofpomp).

Ik zou denken dat bij het starten de startmotor moeizaam zou gaan. Maar die vertoonde geen "vermoeidheidverschijnselen". 

 

 

Ben bang dat je je blij maakt met een dooie mus.

In je eerste post staat: hij valt uit terwijl hij loopt. Kan niet aan de accu liggen. Zelfs al haal je de accuklemmen los met draaiende motor  zal hij nog niet afslaan, afgezienvan het feit dat de elektronica dat liet leuk vind.

Daarnaast draaide hij bij een nieuwe startpoging vlot rond zonder aan te slaan. Strookt ook niet met een defecte accu.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom dacht ik in eerste instantie ook aan een onderbreking van een circuit (schakelunit). 

Grote vraag is dan waar ik het wel moet zoeken. 
 

ga sowieso die schakelunit toch maar eens grondig inspecteren. 
 

aangepast door Eric
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...