Ga naar inhoud

Viffer staakt. Elektronisch probleem


 Delen

Aanbevolen berichten

Volgens mij stopt dan de brandstofpomp zonder accu, dus dat gedeelte snap ik ook niet

aangepast door Cock
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie moeten het wat meer theoretisch zien.
De accu moet aangesloten blijven om het circuit rond te houden maar de accu is er puur en alleen om te starten en voor de rest draait de motor 100% direct op de stator.

Als accu leeg is maar hij loopt dan blijft hij lopen, zelfs met 1 kapotte fase van de stator maar dan zal de accu leeg blijven. Zo ben ik eens van Antwerpen via Brussel naar huis gereden met als enige probleem dat ik moest duwen als ik 'm uit had gezet maar hij is nooit zomaar uitgevallen.

@Eric Controleer de bekabeling eens rondom het balhoofd of er niet iets gekneld is geraakt of beschadigd door het draaien aan het stuur.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bekabeling staat inderdaad ook op m’n to do list. Thanks

 

Met een motormaatje die ook een fi heeft wel eens stil komen te staan met een kapotte accu. Kennelijk is dat dan toch een ongewenste hick up in het stroomcircuit. 

aangepast door Eric
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij verticale beweging van de lichtschakelaar gingen de lampen een beetje reageren. Er zat iets niet helemaal goed.

De Schakelunit gedemonteerd en goed schoongemaakt. Perslucht erop en beetje contactspray gebruikt. Schakelt als een nieuwe en vertoont geen spoortje meer van storinkjes. 

De accu was zwak door de startpogingen maar is nog in voldoende conditie (in garage doorgemeten). En die is weer flink opgeladen.

 

De motor start goed en lijkt goed te lopen. Slaat niet meer af. Maarrrr....  ik ben er nog niet gerust op. Want het probleem van afslaan kan volgens mij niet in een vervuilde lichtschakelaar hebben gezeten. Toch?  Een combinatie van zwakke accu en vervuilde lichtschakelaar? 

 

Hij doet het nu goed, dus ik kan ook niet verder zoeken....... Ik ga het de komende tijd wel zien of het opgelost is. Ik hoop alleen dat ik niet ver van huis ben als ie weer gaat staken.......

 

Dank voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mijn logica hebben lampen geen invloed op het wel of niet werken van het motorblok.

Aangezien je vermoedelijke oplossing in hetzelfde deel zit als de kill-switch gaat mijn eerste vermoeden uit naar een kabelbreuk of een geoxideerde stekker van dat stukje kabelboom.

Mogelijk heeft er een kabel klem gezeten in de schakelunit en maakt die weer even contact door het uit elkaar halen of is de schakelaar van de kill-switch geoxideerd e werkt die door het demonteren met het bewegen van de onderdelen bij die handeling weer even.

Zelf ook eens een probleem daarmee gehad en na een tiental keer snel aan en uit klikken wekte het weer. Toch maar even goed schoon gemaakt en daarna nooit last meer gehad.
Ik heb het al vaker geschreven maar hier ook nog eens. Contactspray is een tijdelijk middel en vooral bedoeld voor potmeters en andere elektronische dingen die niet uit elkaar kunnen voor een schoonmaakbeurt. Schoonmaken voor een goed contact en dan insmeren met zuurvrije vaseline om corrosie tegen te gaan is de enige goede en duurzame oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Ray zei:

Volgens mijn logica hebben lampen geen invloed op het wel of niet werken van het motorblok.

Aangezien je vermoedelijke oplossing in hetzelfde deel zit als de kill-switch gaat mijn eerste vermoeden uit naar een kabelbreuk of een geoxideerde stekker van dat stukje kabelboom.

......... Toch maar even goed schoon gemaakt en daarna nooit last meer gehad.

Mijn idee......

Maar eerlijk gezegd is er geen spoor te vinden van oxidatie en/of kabelbreuk bij de kill switch. Hopelijk is de schoonmaakbeurt toch voldoende geweest.

 

PS: het verhaal over contactspray en zuurvrije vaseline is mij bekend. 

 

aangepast door Eric
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft het toch echt in de rechter schakelunit gezeten waar de lichtschakelaar en de kill switch in zitten.

Heb hetzelfde meegemaakt: spontaan uitvallen tijdens het rijden, voor een stoplicht....... erg vervelend. Rommelen met de kill switch was dan even voldoende om de boel weer aan de praat te krijgen. Alles open geschroefd en bleek eigenlijk niet eens erg vies/vuil/geoxideerd. Maar na zorgvuldig alles demonteren, schoonmaken, smeren en vertroetelen was het echt opgelost. Stroom kiest soms rare wegen.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook alles nog maar eens gedemonteerd en grondig schoon gemaakt en ingevet met - jawel - zuurvrije vaseline. 
proefrit van een uur gemaakt. Geen problemen so far. 
ik waag het er weer op. Morgen hopelijk present bij KKR 2019. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...