Ga naar inhoud

Achterschokbreker vervangen


Madfred999
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb een andere achterschokbreker gekocht. Mijn motor is een NON-ABS VTEC. De schokbreker komt van een ABS uitvoering.

De oude schokbreker is inmiddels uitgebouwd, wat een werk zeg!

Ik wacht nu nog op een nieuwe Hyperpro progressieve veer. Daarna de boel weer inbouwen.

Nu moet dus de hydraulische leiding van de schokbreker naar de instelknop worden gelegd. 

Heeft iemand een foto of tekening van de positie van deze leiding? In het werkplaatshandboek staat dit niet aangegeven. Het lijkt erop dat het aluminium hitteschild een stukje opzij moet. Maar de instelling is redelijk groot, zelfs met de knop zelf, de beugel en de kunststof kap gedemonteerd. 

aangepast door Madfred999
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zitten bevestigingspunten voor de knop aan de rechter achterste schetsplaat. Daar wil ik de boel eigenlijk ook monteren. Dan is de knop het eenvoudigst te bereiken.

aangepast door Madfred999
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe vaak rij je met wisselende lasten? (duo of bagage)

Alleen als je regelmatig wilt gaan verstellen heeft het toegevoegde waarde om hem makkelijk bereikbaar te monteren, zo niet kan je hem denk ik beter een beetje beschermd wegwerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal regelmatig wisselen. Maar nu ik erover nadenk is wegwerken misschien ook wel een optie. De buddyseat moet toch los om de afdekking los te halen.

Ik heb dan niet de hele samenstelling nodig. Alleen de hydraulische unit is voldoende. 

Ik ging eigenlijk klakkeloos uit van de standaard bevestiging.

aangepast door Madfred999
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog een vraagje over de preload instelling. Ik heb de schokbreker nu buiten de motor en zonder veer. De verstelling gaat heel makkelijk, dwz er is bijna geen kracht nodig om de knop te verstellen, zelfs zonder knop en dus alleen met een moer is het heel eenvoudig te verdraaien. Ik heb eigenlijk mijn  twijfels of het systeem wel werkt. Is dit te testen of moet de veer dan gemonteerd zijn?

aangepast door Madfred999
Typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Madfred999,

dat zou ik alleen met  veer proberen dan merk je het meteen.

Verder bij mijn oude vetc zat er een de binnenkant een nylon haak voor begeleiding van de hydraulische slang let hierop want bij mij was het haakje afgebroken en kwam de leiding door de warmte tegen de uitlaat aan met als gevolg slang doorgebrand en sta je langs de moezel zonder achtervering dus weekend naar de kl.ten.

 

Gr Nico

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het bovenste deel duidelijk langer worden, zowel bij de originele shock van mijn 1200f als bij mijn Hyperpro met versteller. Hierdoor wordt de veer ingedrukt en dus de voorspanning verhoogd. Ik vrees dat het bij de Vtec ook zo werkt en dat de jouwe het dus niet doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat denk ik ook. Ik ga de leiding loshalen aan de instelkant om te kijken of er genoeg vloeistof in zit. Dat is met een injectiespuit bij te vullen heb ik gelezen. Zorgen dat het einde wat open is het hoogste punt is, bijvullen, wachten tot lucht eruit is, bijvullen net zolang tot het vol is. Banjobout weer vastzetten. 

Alleen, welke vloeistof gebruiken? Ik heb nog voorvork olie SAE 7,5.

Dat lijkt me wel geschikt.

aangepast door Madfred999
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de boel losgemaakt en daarbij bleek dat de afdichtring van de banjobout niet goed was. Ik had toevallig nog passende liggen (van mijn werk). Ik heb eerst de cilinder gevuld, daarna ingedraaid. Leiding losgehaald, knop weer uit gedraaid, zuiger teruggeduwd, weer gevuld, leiding aangesloten en knop weer verdraaid. Op een gegeven moment kwam de zuiger in de schokbreker omhoog. Leiding weer losgehaald, de leiding omhoog gehouden, zuiger in de schokbreker helemaal ingeduwd. Er komt dan olie uit de aansluiting, en deze is dan ook meteen ontlucht. Daarna weer de zuiger in de verstelling ingeduwd, olie bijgevuld en de leiding weer aangesloten. Op deze manier weet ik zeker dat er niet te veel olie in het systeem zit, je zou anders misschien een keerring eruit kunnen persen. 

Nu werkt het weer goed. De zuiger komt ongeveer net zover naar buiten als het verschil bij de handmatige herstelling op mijn oude schokbreker.

Ik laat de schokbreker een paar dagen hangen met de bediening naar boven. Zo kan eventuele lucht zich verzamelen, en dan is het nog één keer de leiding loshalen, eventueel bijvullen en that's it. 

Nu nog bekijken waar ik de bediening plaats, op de schetsplaat of onder de buddy. 

 

aangepast door Madfred999
  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb de schokbreker met een nieuwe Hyperpro progressieve veer  ingebouwd.  De bediening heb ik aan de rechterkant ingebouwd, net vóór het remoliereservoir. Ik heb een aluminium beugel gemaakt, de beugel zit vast aan het subframe. Ik moet nu wel de buddyseat eraf halen om de preload in te stellen, maar dat is geen probleem. Zo vaak hoeft dat niet te gebeuren.

Bijkomend voordeel is dat de knop droog en schoon blijft.

aangepast door Madfred999
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...