Jump to content

VFR 800 Vtec 2004, Ik mag bij het clubje!

Share

Recommended Posts

Hallo,

Mijn Vtec heb ik nu 2 maand in bezit en ik mag al in jullie clubje...

44.000 km, waarvan net 1000 door mezelf en vanmiddag even een boodschap doen maar 2x gestopt onderweg wegens 'verdacht' brandgeurtje.

Even op de parking onder het zadel gekeken en het leek van onder de tank/batterij vandaan te komen.

Vlug naar huis en direct even komen bijlezen want ik dacht dat ik nog even gespaard ging blijven van de ongemakjes. Niet dus..

Moeilijkheden bij het starten, klik klik en dan draait de motor tegen zijn zin rond.

Accuspanning lijjkt normaal en laadt ook nog bij. 14,8V bij 5000t/m

Maar daar is het geurtje weer..

Dan maar gelijk de linkerkant eraf en ik zag dat de massa draad van de blauwe stekker reeds omgeleid was.

Vervolgens het stator deksel maar losgemaakt.

96beda1326629456.jpg 7913531326629463.jpg

Ik heb deze besteld met dichting:

https://www.mlmparts.com/nl/stator-cd1567-voor-honda-vfr-800-2004.html

Nog een paar dagen geduld dus en dan monteren...

Ik heb een youtube filmpje gevonden van deze vlotte foefelaar:

https://www.youtube.com/watch?v=MceBNEIAN0E

https://www.youtube.com/watch?v=jO0Ei-IyGNw

Kan ik het hiermee klaar krijgen?

Gewoon het spoelwerk losmaken en overzetten?

Het lijkt in elk geval een heel gefriemel om die kabel onder het luchtfilterhuis te krijgen.

En wat daarna? kabels knippen en solderen of nakijken en indien ok inpluggen?

Alvast bedankt!

Bart

Een stator is geen spanningsregelaar en een verdacht brandgeurtje ga je niet ruiken bij een gebakken stator.

De SR is bij de VTEC wel een zeldzaam defect maar de stekkerverbinding van de stator naar de SR geeft wel eens problemen en is een voorname oorzaak van een gebakken stator en ik vermoed dat daar de brandlucht vandaan kwam.
Ik heb even snel het filmpje opgezet zonder geluid en wat doorgespoeld maar ik heb 'm snel afgezet toen ik zag dat hij zat te klooien met de connector en vervolgens de tank eraf haalde om daarna de kuip los te maken... hopeloos.

Beide kanten de onderkuip eraf is meer dan genoeg.

De stekker van de SR losmaken en aan de statorkant een draad eraan binden waar je later de nieuwe draad aan bind om die daarmee weer terug te trekken.
Ik zou ook bij de nieuwe de stekker er tussenuit laten en de draden direct aan elkaar te solderen, wel goed isoleren met ieder een eigen krimpkous en daarna eventueel een krimpkous om alle drie om ze bij elkaar te houden en een stukje extra bescherming. Dat kan eventueel ook met isolatietape maar ik vind een krimpkous netter.

Die is niet gesmolten maar heeft wat handigheid nodig om los te halen, deze is losgehaald door iemand die er blijkbaar wat ruzie mee had en heeft een schroevendraaier gebruikt.

Even een touwtje aan de kabel/stekker knopen waarmee je later de nieuwe kabel van links naar recht kunt trekken

Edit @Ray was me al voor

Edited by Johan
  • Haha 1

Bedankt allen voor het advies!

Zonet de rechterkant losgemaakt met volgende bevindingen..

5e65321326680113.jpg 486e741326680117.jpg 2d6f8b1326680121.jpg

Er zit wel een hoopje siroop in de gele stekker en tussen de kabelmantel. Ik veronderstel dat dit gesmolten papje de brandgeur veroorzaakte?

Hoewel ik éénmaal koud ik niets meer kan ruiken.

Ik heb uiteindelijk de stekker losgeknipt en de uiteinden aan een doorvoerkabel gesoldeerd om langs de andere kant van het blok te geraken.

Ik zal het omgekeerd doen wanneer de nieuwe stator binnen is.

Ik heb alle stekkers die ik vond even nageken en uitgeblazen met de perslucht. Is het nu wijs om alle stekkers los te maken, even inspuiten met contactspray en dan terug droog te blazen of blijf ik er beter af als er niks speciaals te zien is?

(De beruchte blauwe stekker was in orde maar was zoals vermeld opengeknabbeld met een schroevendraaier. )

Ik geef binnen een paar dagen een updateje.

Groeten,

Bart

NEEE... geen contactspray. Dat is een noodmiddel en geen onderhoudsproduct (m.u.v. potmeters want die kan je niet demonteren om te reinigen).
Het heeft wel zin in het kader van je hebt het toch los om de punten schoon te maken en in te smeren met zuurvrije vaseline.

Contactspray is schraal met reinigen als doel, met handmatig schoonmaken en dan insmeren met zuurvrije vaseline is het schoner en is het voor vrij lange tijd weer  beschermd tegen nieuwe corrosie.

Lees ook eens andere topics want dit onderwerp is de afgelopen dagen ook al ergens anders voorbij gekomen. Is ook erg leerzaam voor toekomstig onderhoud of vroegtijdig herkennen van eventuele problemen.

Yup, maar ik dacht... eerst schoonmaken/drogen met contactspray en iets tandenborstel-achtig en daarna een drupje vaseline erover.

Zo heb ik enkele weken geleden mijn knipperlichtschakelaar open gemaakt. Werkt terug zoals het hoort.

Bedankt voor de info, ik geraak stilaan bijgelezen.

Ik las trouwens ook dat het aangewezen is om de accu te vervangen na het wisselen van de stator.

Ik heb de spanning gemeten en deze is op het eerste zicht ok en vandaag heb ik hem aan de lader gehangen, Nu volledig opgeladen zonder storingsmelding.

Ik zal het nog enkele dagen opvolgen en ik heb ook een Aliexpress voltmetertje gekocht dat ik zal monteren om de spanning tijdens het rijden te kunnen bekijken.

Mijn brommertje raakt stilaan kompleet!

Groeten,

Bart

De kans is groot dat de accu een tik heeft gehad maar ik heb 2 keer een stator stuk gehad zonder de accu te wisslen en die 2e keer kwam niet doordat ik de accu niet had vervangen want daar zat bijna 40k aan kilometers tussen.

Wel even in de gaten houden door te controleren of de spanning niet te ver terugvalt tijdens het starten en of hij de spanning lang genoeg vasthoudt (normaal is ongeveer 1% per dag wat hij zal verliezen).

ik heb ook een geroosterde stator gehad en de stekker was ook al deels gesmolten... in mijn geval vooraf niets geroken.

Zijn er eigenlijk gevallen bekend van gesoldeerde stators die toch nog gefaald hebben?

Aangezien de stekker hier toch als de grote boosdoener aangewezen wordt?

(Ik lees dat hier mensen aan hun 2e of 3e stator zijn maar vind niet terug of deze dan wel of niet gesoldeerd werd)

Groeten

Ja. De kans is wel wat kleiner geworden. Het is meer een constructiefout. De stator wordt door de olie gekoeld maar de aanvoer is te smal. Dus iets wat te weinig koeling. Anderzijds kunnen ze het zomaar wél lang volhouden maar de meeste niet.

Er loopt een olieleiding van het VTEC systeem voor het oliekanaal naar de stator bij de eerste serie.

Maar corrosie op de stekker zorgt voor een overgangsweerstand en dat risico elimineert je met solderen.

Vanavond het witte busje aan de deur met de Electro sport stator 😀

Zonet een uurtje gepruts en hij is gemonteerd en de kabel is doorgevoerd zoals hij eruit is gekomen... De kabel is 10 cm te kort en er is geen andere route mogelijk.

Ik ga er een nachtje over slapen maar ik denk dat ik niets anders kan doen dan er 15 cm tussen te solderen. 

Op zich niet erg maat toch een beetje zonde... 

Ben ik de enige? 

Share

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

• Create New...