Ga naar inhoud

Mogelijke oplossing vastgelopen preloadknop


MichelDB
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik kwam op een buitenlands forum een berichtje tegen waar iemand oppert DE oplossing te hebben gevonden om je preloadknop weer gangbaar te maken door in het midden aan de voorkant een gaatje te boren en vol te spuiten met WD40 KLIK

 

Veel reacties kwamen er niet maar ik vroeg me af; hoe ziet zo'n knop er van binnen uit en is dit mogelijk?  Of is er meer aan de hand waardoor ze vroeg of laat (bijna) allemaal vast komen te zitten? 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden dat ze vast komen te zitten is omdat er vuil in kan komen, boor een gaatje en er kan nog meer vuil in komen.
Spuit 'm vol olie en het gaat dan even soepel maar dat trekt nog meer vuil aan dus slechts uitstel.

Gewoon af en toe eens aan draaien, al is het maar een klik links en een klik rechts. Als je dat een keer per maand doet dan heb je nergens last van.

Als je hem losmaakt voor een schoonmaakbeurt dan zou ik wat teflonspray gebruiken bij het weer in elkaar zetten want dat droogt op en laat een droge smeerfilm achter en dat trekt geen vuil aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ken ik en heb ik geprobeerd toen hij uiteindelijk helemaal vast gelopen was na dik 3 jaar en minder dan 20.000km.

Zonder resultaat... Hyperpro shock gemonteerd... De originele op zolder... Enkele jaren later werkte hij weer soepel... Tot op dag van vandaag!

Maar ik weet niet wat er gebeurt als ik hem weer onder de motor zou schroeven. En of het nu door dat gaatje komt? Ik vermoed dat er materialen gebruikt worden die verschillend reageren op temperatuurwisselingen en dat de knop daardoor klemt of dat er vuil kan binnendringen. Als dat zo is, is het een ontwerpfout.

@Ray, ik draaide er zowat elke dag aan en dat hielp helemaal niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorlopig maar regelmatig met teflon bijhouden. Ben er wel huiverig voor. Eerste veer 1200F muurvast. Tweede vd 1200F was soepel maar begon ook een beetje moeilijk te doen na anderhalf jaar. Aandachtspuntje dus. Ik kwam de post tegen dus ff delen hier :coolsmiley:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er ergens geopperd wordt om WD40 te gebruiken, dan kan ik de bron al niet meer (volledig) serieus nemen.
Voor alles wat je met WD40 denkt te kunnen bereiken zijn er betere producten te koop. Er zijn zelfs betere multisprays te koop.....

Daarmee wil ik niet zeggen dat dit niet werkt, maar wel dat (in mijn ogen) de bron verdacht is.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had er al even geen zin in om dat weer op te rakelen maar inderdaad... het enige goede aan WD40 is de marketing.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat laatst een filmpje van MC garage te kijken, daar werd het item behandeld of het kwaad kan je ketting met wd40 te reinigen/smeren. 

 

Uit diverse testen kwam dat wd40 prima te gebruiken is om je ketting schoon te maken, het tast de o ringen niet aan, maar voor smeren van de ketting is het totaal ongeschikt. 

 

Het hoofd bestanddeel is vergelijkbaar / gelijk aan kerosine wat het een uitstekende reiniger maakt, maar minder geschikt als smeer middel. 

 

In dat opzicht snap ik misschien dat 't werkt om de knop weer gangbaar te krijgen, ik denk alleen dat 't beter is om regelmatig te smeren met een teflon houdende smeer spray om het allemaal gangbaar te houden en probleem te voorkomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal uiteraard wel bekend zijn bij de meeste sleutelaars, maar je kan de preload grotendeels uit elkaar halen, reinigen en bijvullen.
( Dit al een keer gedaan bij de VFR-crosstourer en vorige maand gedaan bij m'n Pan European ) Zelfde systeem zit volgens mij ook op diverse VFR-en. Hieronder een instructiefilmpje van youtube.

 

KLIK


 

aangepast door MichelDB
Link aangepast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij wel, alleen ververs je op deze mannier niet het hele systeem, maar het zal wel iets helpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...