Ga naar inhoud

Zelf banden monteren en balanceren


 Delen

Aanbevolen berichten

Ik doe bandenwissel ook zelf. Ideaal: band bestellen, wordt voor de deur afgeleverd, in een ochtend of middag wiel er uit, band erom leggen, balanceren en wiel er weer in. Klaar. Dat statisch balanceren niet goed genoeg zou zijn is in mij ogen commerciële praat. Al die klanten die met problemen zitten doordat er statisch is gebalanceerd ben ik in mijn motorleven nog niet 1 van tegengekomen. Niet in "real life" en ook niet op het www. Als je het zelf doet ben je supervrij in welke band je kiest(meer keuzemogelijkheden dan bij de  gemiddelde bandenboer die vaak apart moet gaan bestellen voor banden die hij/zij niet in het assortiment/op voorraad heeft; vaak levert dat gedoe op en probeert de bandenverkoper je in de richting van een band te sturen die hij/zij wel op voorraad heeft). Daarnaast ben je weinig tijd kwijt met de wissel als je het zelf doet, is het beduidend goedkoper en je hebt meteen de gelegenheid de motorfiets even na te lopen/schoon te maken/remmen en wiellageers te inspecteren enz.

 

Ik ben erg blij dat ik het zelf kan doen. Het gereedschap dat je er voor nodig hebt heb ik, op de bandenlichters na, zelf gemaakt. Dat je bij banden kopen via internet oude banden krijgt toegestuurd heb ik nog niet meegemaakt. Bij sommige webshops kun je dezelfde band voor een lager bedrag kopen; die is dan wel iets ouder dan dezelfde band voor een hoger bedrag, maar daarin heb je dan zelf de keuze en ik ben nog nooit berichten tegengekomen dat er oude banden geleverd worden die over datum zijn. Mocht dat mij ooit overkomen; gaat ie retour. Ik ben overigens wel berichten tegengekomen van mensen die van de bandenboer oudere bandjes meekregen en het vervolgens een moeilijk verhaal bleek om die om te wisselen voor versere, dus.. De banden die ik tot nu toe besteld heb waren allemaal productiedatum van een paar maanden voor aanschaf. Ik vind het wisselen en balanceren ook leuk om te doen, dus dat maakt de keuze voor mij nog makkelijker.

 

Of het goed en betrouwbaar werkt en of er verder nog nadelen aan zitten weet ik niet, maar ik zou niet kiezen voor producten als ride-on. Kost ook weer geld en is niet nodig. Balanceren met loodjes is een uitstekende manier om het wiel in balans te krijgen. Niet voor niets dat zowel bij auto's als motorfietsen het merendeel op die manier gebalanceerd wordt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@sabsteef
Zoals gezegd, vaak merk je er niets van. Je weet het pas als je een verkeerde band of verkeerde velg treft.....

En als jij 5 kilo loden balenceergewichten voor € 10 kan krijgen, geef mij dat adres dan even. Ik betaal er nu tientallen Euro's meer voor.....

De adapter voor de VFR is gewoon te koop. Hij kost iets van 70 Euro.

 

@VFoRever
Sorry dat ik je tegenspreek. Ik zie het in de praktijk toch echt anders. Ik heb bijna wekelijks klanten die de balancering over laten doen. En daar komen ze zelf mee.
Ook via MotorForum krijg ik veel klanten hiervoor. Die horen dat het anders kan, en dat hun klacht die niet gehoord wordt door hun huidige leverancier wel verholpen kan worden.
Het is geen groot percentage, maar het komt wel degelijk regelmatig voor.

Als motorbandenspecialist (ik of een van mijn concullega's) hebben we geen belang bij het sturen van de klanten. Wij leveren alle merken, en hebben ook alle merken op voorraad. Natuurlijk niet alles (er zijn ongeveer 6000 verschillende motorbanden van de grote merken te koop), maar wel de meest interessante modellen.
Het zijn juist de algemene dealers (dus niet de bandenspecialisten) die vaak maar 1 of 2 merken banden voeren.

Voor de rest ben ik het grotendeels met je eens (behalve over RideOn). Of dat nodig is weet je namelijk pas als het nodig is.

 

 

aangepast door Bazz
direct quoten niet nodig, taggen is dan makkelijker en reacties samengevoegd;)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even terugkomen op de stip op de band, die komt op de plaats van het ventiel, maar heb ook wel gehad dat er dan toch best veel lood op moest, dus een enkele keer draaide je dan de stip weg bij het ventiel bijv een kwart of halve slag, en dat kan een enorm verschil maken. 

Denk niet dat iedere zaak dat doet, dat kost ze teveel tijd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met het zogenaamde tyre matchen kun je inderdaad veel winst halen. Die stip is zeker niet heilig, want uiteindelijk kun je met een ventiel niet meer dan een gram of tien winnen.

VFRikus

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit een beetje op een omslag punt, voor m'n vfr heb ik dat banden wisselen thuis niet zo zeer nodig, maar nu ik er een tweede motor bij heb en ik als voor/achter rijder misschien wel een 20+dagen het circuit op zal gaan gaan de banden best wel hard. 

 

Het gaat natuurlijk niet altijd plankgas op die dagen afhankelijk van welke groep je rijd, maar ik heb afgelopen seizoen met m'n vfr ca 7 dagen gedaan, en de s21 Bridgestone zijn nu al wel goed over de helft van hun leven heen. 

 

Daarbij komt dat ik de banden via de organisatie zonder BTW kan inkopen. 

M'n lokale motorzaak zit er echter niet om te springen eigen banden te wisselen, dus zodoende dat 't idee kwam dit zelf te gaan doen. 

 

@AFS maar als ik het goed begrijp doen heel veel bedrijven dus niet balanceren op de manier zoals jij doet?

Dat weer je dus ook niet als je het elders laat doen? En dan redeneer ik dat ik het net zo goed zelf kan doen. 

 

Als ik bij Purmerend om de hoek zou wonen zou ik lekker naar jou toe komen frank, maar dat is algauw een uur rijden hier vandaan en dat is met werktijden etc gewoon lastig, terwijl ik best wel zo nu en dan een avondje heb als de kleine man op z'n bed ligt om even een band te wisselen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt dat heel veel algemene motordealers alleen statisch balanceren. De machine is gewoon veel goedkoper, het scheelt een paar duizend Euro.
Daarnaast factureren ze per uur, dus dat ze er iets langer over doen geeft ze alleen maar voordeel.

Het is achteraf vrij simpel te zien hoe jouw banden zijn gebalanceerd.
Als de gewichtjes niet aan de buitenkant van de velg zitten, maar dicht naar het midden, dan is er statisch gebalanceerd.
Zitten ze wel aan de buitenkant, dan is het meestal dynamisch. Zeker als die gewichtjes zowel aan de linkerkant als ook aan de rechterkant (niet naast elkaar) zijn geplakt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Machines die alleen statisch balanceren kunnen bestaan niet. Het is op een machine ook geen kwestie van statisch of dynamisch, beide soorten onbalans worden in combinatie aangepakt.

Onbalans moet je zien als een niet in het centrum van de band wiel combinatie liggend middelpunt van de middelpunt vliedende krachten.

Dit, virtuele, punt kan zich overal binnen de combinatie bevinden en bij balanceren corrigeren we dat met aanbrengen van lood aan de buitenrand van de velg, enerzijds omdat dit doorgaans de gemakkelijkste plek is om te bevestigen en omdat bij het dynamische deel van de onbalans hier het grootste effect behaald word vanwege de grootste reactie arm ten opzichte van het midden. Die arm is er ook de reden voor dat het bij voorwielen minder zin heeft, want deze is hier veel kleiner. Het shimmyen van het los gelaten voorwiel is meestal het gevolg van cupping in de voorband.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben we nu twee tegengestelde verhalen of snap ik het nu niet meer? 

 

Ik heb geen verstand van verschillende banden apparaten, maar kan me wel voorstellen dat een balanceer apparaat van 600,- euro het anders doet dan een van 6000,- euro??

 

Ik snap van beide het punt, maar waar zit het probleem dan in de praktijk waarom Frank dus kennelijk de ellende van andere op moet lossen?

 

En wat voor mij belangrijk is ,kun je zelf dus zonder getril etc balanceren.

 

Ik kan me ook nog voorstellen dat er mogelijk menselijke fouten gemaakt worden, maar ik weet natuurlijk niet in hoeverre dit mogelijk is met een balanceer machine

aangepast door BlackVfr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een duur balanceer apparaat heeft opties die het werken sneller en/of gemakkelijker maken.

Mijn Balco dateert uit 1987 en daarmee balanceer ik elk wiel net zo goed als met de meest moderne machine. Als het zwaarte punt precies in het midden van het wiel ziet geeft de display 000 aan met een marge van 2 gram. Moderne en dure machines herkennen vaak zelf velg breedte en diameter en dat soort dingen moet ik handmatig instellen, maar heeft geen invloed op het resultaat. Mijn machine is instelbaar in: Statisch, normaal, extra fijn en alle lood aan de binnenzijde van het wiel.

Met elk stuk gereedschap is het nog steeds zo dat het resultaat zo goed is als degene die er mee werkt.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago, VFRikus said:

Machines die alleen statisch balanceren kunnen bestaan niet. Het is op een machine ook geen kwestie van statisch of dynamisch, beide soorten onbalans worden in combinatie aangepakt.

Onbalans moet je zien als een niet in het centrum van de band wiel combinatie liggend middelpunt van de middelpunt vliedende krachten.

Dit, virtuele, punt kan zich overal binnen de combinatie bevinden en bij balanceren corrigeren we dat met aanbrengen van lood aan de buitenrand van de velg, enerzijds omdat dit doorgaans de gemakkelijkste plek is om te bevestigen en omdat bij het dynamische deel van de onbalans hier het grootste effect behaald word vanwege de grootste reactie arm ten opzichte van het midden. Die arm is er ook de reden voor dat het bij voorwielen minder zin heeft, want deze is hier veel kleiner. Het shimmyen van het los gelaten voorwiel is meestal het gevolg van cupping in de voorband.

VFRikus

Ik weet zeker dat jij je vergist Rikus, en bestaan wel degelijk machines die alleen statisch kunnen balanceren. Sterker nog, veel machines die wel dynamisch kunnen balanceren worden nooit zo gebruikt omdat het personeel niet weet hoe het werkt.
Ik denk dat je wilde schrijven dat er geen machines bestaan die alleen dynamisch kunnen balanceren. En dat klopt. Elke machine die dynamisch balanceert, die balanceert ook statisch.

Bij (voor-)banden die al lang gebruikt zijn is shimmyen inderdaad vaak een gevolg van cupping, maar bij nieuwe (voor-)banden (waar ik het over had) is het ALTIJD het gevolg van slecht balanceren of een productiefout in de band. Wel regelmatig in combinatie met een slecht balhoofdlager, maar niet altijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 hours ago, BlackVfr said:

Hebben we nu twee tegengestelde verhalen of snap ik het nu niet meer? 

 

Ik heb geen verstand van verschillende banden apparaten, maar kan me wel voorstellen dat een balanceer apparaat van 600,- euro het anders doet dan een van 6000,- euro??

 

Ik snap van beide het punt, maar waar zit het probleem dan in de praktijk waarom Frank dus kennelijk de ellende van andere op moet lossen?

 

En wat voor mij belangrijk is ,kun je zelf dus zonder getril etc balanceren.

 

Ik kan me ook nog voorstellen dat er mogelijk menselijke fouten gemaakt worden, maar ik weet natuurlijk niet in hoeverre dit mogelijk is met een balanceer machine

Bij ons op de motorclub hebben ze in de werkplaats een balanceerapparaat van 600 Euro (ex BTW).
De verschillen zijn inderdaad veel opties, maar ook dat de machine niet is aangedreven (je moet zelf het wiel draaien), en de onmogelijkheid van dynamisch balanceren. Je hebt daarvoor niet alleen een duurdere processor nodig, maar ook het meetapparaat dat de onbalans meet is veel uitgebreider en duurder.
Voor een club die tot zo'n 200 banden per jaar monteerd een veel logischere aanschaf dan voor een zaak als de mijne. Ik doe elk jaar 2000 tot 3000 motorbanden, en dat moet niet alleen snel, maar ook goed. Elke klant die terugkomt met een klacht kost gewoon geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de mijne moet ik het wiel ook zelf een slinger geven, maar dat is goed voor de conditie.

Mijn Balco was in 87 het eerste apparaat met een piezo meet element en daardoor zo gevoelig dat een wiel bij laag toerental gebalanceerd kon worden.

VFRikus

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit ook wel een klein aandachtspunt in. Ik heb toevallig net de wiellagers vervangen van het voorwiel, en als die natuurlijk niet soepel draaien beïnvloed dit wel gelijk je balans, wel gelijk een mooi controle momentje.

 

Ca

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet met je eens, of je lagers moeten zo rot zijn dat er echt speling op zit, maar zolang dat niet het geval is heeft dat geen invloed.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...