Ga naar inhoud

Stator en olie


 Delen

Aanbevolen berichten

Motor stond ruim maand stil en startte vorige week met moeite. 1 x delft- schiphol gereden. 

Wilde dus afgelopen nacht weer na werk en geen kick. Koplampen brandden ook niet fel en tijd stond op 00.00.

 

De accu eruit gehaald en staat sinds vanmiddag aan de oplader.

 

Voor alle zekerheid, mocht t niet aan de accu liggen heb ik 2tal vragen.

 

1. Ik heb 3 maanden geleden de olie vervangen en peil staat mooi halverwege t kijkglas. Lees op internet dat je de olie net boven maximum moet vullen voor betere koeling stator. Klopt dit?

 

2. Er zijn stators op ebay etc. Voor 40/50 euro t.o.v. 150/200 euro in nl. Passen en werken deze ook zonder problemen?

 

Ik wil dus extra info voor t geval t later toch de stator blijkt te zijn. 

Metingen stroom kan ik pas doen nadat ik de motor kan starten.

 

Betreft trouwens VFR 800 vtec uit 2006 met 69dkm

aangepast door MichelDB
Topic verplaatst van techniek-SR naar overige elektronische zaken
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Karakan,

 

Ga met je accu naar een motorzaak en vraag of ze een zg "load test" willen doen. Want ook al laad je 'm nu vol, de vraag is of ie genoeg ampere heeft.

 

 

Daarna is het verstandig om met een multimeter de weerstand en de voltages wissel- en gelijkspanning (of is dat stroom?) te meten bij een hete motor.

 

 

Dat beetje meer olie gaat vwb koeling niet echt veel uitmaken

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja met stroom opmeten bedoelde ik wat jij omschrijft.

 

Motor staat wel hele jaar buiten, en daarom hoop ik dat t de accu is. Maar na rit van vorige week ging k er wel van uit dat ie gewoon zou starten.

 

 

Wel ervaring met stators van ebay etc?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom denk je dat de fabrikant een maximum aangeeft?
Het probleem bij de stator van de VTEC is omdat er een olieleiding voor het VTEC systeem voor het oliekanaal naar de stator loopt. Daarnaast is de stekkerverbinding naar de SR gevoelig voor corrosie wat een overgangsweerstand veroorzaakt. Die draden aan elkaar solderen i.p.v. met een connector aan elkaar koppelen wil vaak al genoeg zijn om problemen te voorkomen (vaak, niet altijd).

Maar kijk eerste de accu maar eens na want een kapotte accu laadt niet goed en als hij geladen is dan houdt hij ook de stroom minder goed vast.

Welke benzine gooi je erin?

Maar even terugkomen op je vragen.

1: Nee, nooit overvullen want het geeft geen betere koeling maar wel kans op andere problemen.

2: Geen ervaring met een stator van Ebay maar opnieuw wikkelen van een stator is al duurder dus ik kan we niet voorstellen dat een complete stator voor zo'n bedrag goed is... ik geloof zelfs niet dat de kwaliteit redelijk is.
Die goedkope Chinese pruttel is leuk voor onbenulligeheden of probeersels maar voor de belangrijke zaken zou ik gewoon voor goed spul gaan.
Hier wordt nog wel eens geshopt voor een stator bij Siccama sales maar wel even goed kijken welke je moet hebben (als het niet de accu is) want er zijn 2 soorten voor de VTEC in omloop (verschillende diameters).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Accu was gisteravond volgeladen. Losgekoppeld en sochtends opnieuw gemeten. Bleef mooi op spanning 12.38volt.

 

Vervolgens zojuist weer gemonteerd en spanning naar de accu gemeten.

 

Helaas 11.70 stationair en rond 5000toeren klimt ie op naar 12 volt. Meer gas is meer voltage dus. Spanning gaat mooi geleidelijk omhoog met de toeren.

 

Wat kan dit zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan nog steeds een kapotte accu zijn.

Spanning zie je niet wegzakken, dat duurt een paar dagen maar dan zakt het weg zoals het normaal in weken gebeurd.

Meet de accuspanning eens tijdens het starten.

Die mag niet onder de 10V komen. Blijft dat ook netjes dan zou ik de statorcovet er eens afhalen om te kijken of daar wat windingen zwart zijn geblakerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook een deels kapotte stator zijn (had ik ook een keer). Dan is een "tak" stuk en de andere doen het nog. Dan wordt wel energie opgewekt, maar te weinig om de accu op te laden.

Ik had toen de situatie dat ik een externe accu nodig had om te starten (ANWB) en dat de motor dan met koplampen uit (stekkers eraf getrokken) wel gewoon wilde blijven draaien zodat ik naar huis kon komen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de kennis niet om die dingen te meten, maar weet veel van accu's af omdat ik deze jarenlang heb verkocht.

 

T is niet de accu. Ik las dat de stator een kwaal is en wil daarom deze sowieso vervangen. Of hiermee t probleem is opgelost of niet. Dan is die in ieder geval al vervangen. Km stand is 69.xxx dus denk dat t nog de originele stator is en zijn beste tijd wel heeft gehad.

 

Is er niemand in de omgeving van delft die dit als klusje doet? Heb helaas geen garage of ruimte waar ik t zelf kan doen en ben niet afhankelijk van de motor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe afhankelijk je van de motor bent maar 7 maart is er een sleuteldag in Delft (topic komt t.z.t. wel).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag laten opmeten.

Stator blijkt inderdaad kapot te zijn.

 

Bij carmo heb je er 1, merk onbekend en bij nr1motor heb je elektrosport, waarover ik hele goede dingen lees.

 

Wat adviseren jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toentertijd mijn stator bij Carmo opnieuw laten wikkelen....en doet het nog steeds.

 

Bij Sevior heb je ook de mogelijkheid om hem opnieuw te laten wikkelen.

 

kijk anders naar de prijs, kan ook doorslaggevend zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de motor maar een week daar mag laten staan dan idd zsm een ruil=nieuw=opnieuw gewikkeld (dus eentje op de plank) zien te bemachtigen.

 

Maar motorbedrijf mag ook aan jouw portemonnee denken dus goedkopere alternatieven aanbieden, en zeker jij als opdrachtgever.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...