Ga naar inhoud

Routes online


 Delen

Aanbevolen berichten

Dat gaat met een foon heel goed. Er best wel wat apps waarmee je een GPX route/track kan rijden. TomTom GO, Kurviger, Calimoto, MRA Navigatie en OSMand zijn denk ik de meest bekende apps.

De TomTom GO is denk ik het beste voorbeeld waarbij de scheidslijn tussen smartphone app en een dedicated navigatie apparaat erg dun geworden is.

 

Ik heb een paar Garmin Zumo's gehad en daarna de Rider 400. Ik gebruik nu een smartphone met daarop een diversiteit aan apps waaronder TomTom GO. Onder aan de streep vind ik de smartphone het lekkerst werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is flink duurder. De prijzen 5,99 per maand of 19,99 voor een jaar. Als het echt voor proberen is, zou je inderdaad eerst de 5,99 versie kunnen doen.

Let er wel op dat je nog de "oude" 1.8 versie installeert. De nieuwe 2.0 zal waarschijnlijk geen positief gevoel achterlaten. Deze is nog zwaar in ontwikkeling

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wie zegt dat de 2.0 gaat worden wat je hoopt?

Als je een app koopt dan weet je in principe niet wat je koopt want als ze hem updaten zoals nu dit voorbeeld dan kan het zomaar zijn dat je uiteindelijk vast zit aan iets wat je niet (meer) wilt. Ja je abonnement opzeggen en dan weer opnieuw zoeken e.d.

Een dedicated device zoals het in het Engels zo mooi heet is duurder in de aanschaf en zal ook in het totaal iets duurder uitvallen maar je weet wel wat je hebt tot aan het eind van de levensduur of wanneer ze zelf besluit iets jongers te willen.
Ik blijf erbij dat Garmin het nog steeds het beste voor elkaar heeft en met het laatste model toch de strijd met TT weer aan te willen gaan.
Garmin met Basecamp heeft voor mij als grootste voordeel dat ik alleen voor de periodieke updates afhankelijk ben van het internet en tussendoor hoef ik nooit op te letten of ik wel de juiste kaarten voor offline gebruik heb gedownload of dat deze nog recent genoeg zijn en op vakantie hoef ik nooit bang te zijn dat de wifi weer eens niet werkt of veel te traag is om er überhaupt iets mee te kunnen.
Ieder z'n ding maar ik wil toch nog maar weer eens wijzen op de nadelen zodat die ook meegenomen kunnen worden in het besluit.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Of 2.0 gaat doen wat ik verwacht, weet ik niet. De tijd zal het leren. Echter versie 1.8 is verre van end-of-life/obsolete. Dus daar maak ik me nog geen zorgen over. Automatische updates kan je per app in- of uitschakelen. Dus zo lang versie 2.0 niet doet wat ik wil, blijft 1.8 er gewoon op staan.

Ik gebruik een dedicated smartphone voor navigatie. Die Chinese dingen krijgen meestal niet eens updates. Als TomTom GO 1.8 nu op het apparaat werkt, doet het dat over 5 jaar ook nog wel.

 

De keuze Garmin of TomTom blijft persoonlijk. Ik prefereer TomTom gewoon omdat TomTom minder diepgaand is dan Garmin maar wel gewoon doet wat ik van een navigatie apparaat verwacht (routes rijden).

Het verhaal over offline werken met Basecamp heeft zeker waarde maar de manier hoe ik op vakantie ga (alleen hotels, dus wifi aanwezig), heb ik deze waarde niet als voordeel gezien t.o.v volledig online werken zoals met MyRouteApp wat ik op mijn smartphone kan doen. Voor MyRouteApp heb ik overigens een Lifetime Gold Membership voor een eenmalige prijs. Dat scheelt ook hoe je naar een stuk software kijkt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 4/27/2020 at 11:55 AM, Ray said:

Maar wie zegt dat de 2.0 gaat worden wat je hoopt?

Als je een app koopt dan weet je in principe niet wat je koopt want als ze hem updaten zoals nu dit voorbeeld dan kan het zomaar zijn dat je uiteindelijk vast zit aan iets wat je niet (meer) wilt. Ja je abonnement opzeggen en dan weer opnieuw zoeken e.d.

 

De Tomtom app onbeperkt gebruik je voor maximaal een jaar en wordt daarna niet automatisch verlengd. Het probleem is momenteel wel dat versie 2.0 niet bruikbaar is voor het laden van routes, dus als Tomtom op het onzalige idee komt om je 1.8 app te updaten, ben je momenteel de Sjaak. Dus mocht iemand toch voor de (overigens perfect werkende) app kiezen, zorg dan dat automatisch updaten voor deze app is uitgeschakeld.

Verder nog wat voors en tegens v.w.b. smartphone navigatie:
 

  • Chinese rugged phone is goedkoop en waterdicht
  • Accu gaat meestal een dag mee, anders aan de USB hangen
  • Smartphone geeft eindeloze mogelijkheden voor gebruik van verschillende (nav)apps
  • Tomtom app werkt ook zonder internetverbinding
  • Internet op smartphone zonder simkaart kan via hotspot of bluetooth tethering
  • Aanraakscherm werkt minder goed met handschoenen dan van dedicated device
  • Regen op scherm kan false input geven, hier heeft een dedicated device geen last van
  • Voor dedicated device zijn mooie bevestigingsmiddelen met ingebouwde laadmogelijkheid en evt. anti-diefstalslot verkrijgbaar
  • Dedicated device is vrijwel altijd direct goed, waar smartphone soms eerst vogelen vereist voor het goed werkt
  • Moderne dedicated devices van Tomtom en Garmin sowieso erg goed
aangepast door V4hier
Zie opmerking Athome hieronder
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het aanraakscherm van een Rider 400/500 en volgens mij ook de Zumo XT zijn net zo gevoelig voor regendruppels als een smartphone. Dat nadeel gaat dus niet meer op. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...