Ga naar inhoud

Koppelingsveren.


sluus
 Delen

Aanbevolen berichten

 

Goedenavond,

 

De koppeling van de VFR750 uit 1997 gaat slippen bij koude motor, tijd voor vernieuwing.

 

Nu heb ik een koppelingskit gekocht bij Dave Silver.

Bij deze kit zitten originele Honda koppelingsveren met onderdeel nummer 22401-MM9-000.

Nu blijkt dit een onderdeelnummer van een CB500/VT600 te zijn.

De lengte is 43mm.

 

Nu is het onderdeelnummer voor de originele VFR750 koppelings veer 22401-KZ3-000 of 22401-ML7-000.

Deze zouden een lengte van 44mm moeten hebben.

 

Heeft iemand hier ervaring mee?

 

sluus

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, sluus zei:

Heeft iemand hier ervaring mee?

Nee, heb de boel nog nooit hoeven vervangen. Het kan maar zo zijn dat deze veren prima werken in de VFR koppeling, maar voordat je alles erin bouwt zou ik toch eerst opheldering vragen bij DS waarom ze deze veren hebben geleverd en niet de originele.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

De olie die ik gebruik is Putoline DX4 10W 40, API SG.

 

Ik heb al zojuist een mailtje naar Dave Silver gstuurd.

 

De motor 76500 mijl op de teller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Volgens Dave Silver zijn de originele koppelingsveren  voor VFR750 op het ogenblik niet te krijgen.

De 22401-mm9-000 die ik nu heb zouden moeten voldoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze korter zijn is wel apart, weet niet of je er last van gaat hebben, hangt uiteindelijk af van hoe de veer constante (stevigheid) is. 

 

Ik heb m'n platen van m'n 800 ook vervangen, inclusief stevigere veren, heb niet op de lengte gelet, zijn 20% steviger als origineel stond erbij, Johan heeft destijds bij m'n vorige blok ringen onder de originele veren gezet dat werkte ook prima. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij karwei verkopen ze ringetjes; 5 van dezelfde maat bovenop de veren plaatsen; werkt top.
Klinkt simpel en dat is het ook, maar t werkt!!

Verstuurd vanaf mijn SM-J600FN met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

De nieuwe (22401-MM9-000)vind ik te zwaar gaan.

Dus de oude weer teruggezet.

De lengte van deze veren is 44mm.

Geen slippende koppeling meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, alleen de platen.

De oude waren allen nog 3mm maar wel verglaasd.

De koppeling slipte alleen met koude motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang de motorolie niet op bedrijfstemperatuur is kun je niet verwachten dat een natte koppeling optimaal zijn werk doet.

Giet maar eens een kopje koude olie leeg en doe hetzelfde met olie van pak em beet 80 graden.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat snap ik, maar het blijft een apart fenomeen dat de platen slippen, terwijl de dikte nog ruim voldoende is.

 

Bij die van mij slipte hij ook nog na ca 10 min onderweg te zijn, eerste keer dat je de motor dan even vlot op liet trekken slipte hij behoorlijk, waarna het vervolgens de rest van de rit niet meer gebeurde.

Zo heb ik ongeveer 2 jaar gereden dit was  na het wisselen van de olie bij de grote beurt ineens zo, want tijdens mijn proefrit voor de aankoop deed hij dit duidelijk niet, dus ik vlak bepaalde eigenschappen van de toen gevulde olie als oorzaak dan ook niet uit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige mensen rijden ook te voorzichtig weg en laten de koppeling teveel slippen, dat zorgt ook voor verglazing.

Hoeft ook niet bewust te zijn maar kan ook gebeuren als de koppelingshandle niet goed staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...