Ga naar inhoud

TomTom Rider 550 connector (voeding)


Aanbevolen berichten

Geacht Forum,

 

Hieronder een foto van de connector van mijn TomTom Rider 550 voedingkabel. Dit is de kabel die van een voeding naar de navigatiehouder gaat.

 

Ik heb een originele Ram-Mount gekocht en geplaatst in mijn balhoofd, zoals velen dat gedaan hebben.

 

i-cWDj2dB-X2.jpg

 

Mijn vragen.

1. Wanneer jullie ZONDER navigatiehouder rijden. Waar laten jullie dan de hierboven getoonde voedingskabel?

2. Hebben jullie in die situatie een dopje op de connector zitten om te voorkomen dat er vocht (regen) in die connector kan komen?

 

Zeer benieuwd naar jullie afwegingen en oplossingen. Ik wil het proberen in één keer goed te doen.

 

Hartelijk dank voor jullie reactie en tijd,

Aficior

aangepast door Aficior
Sgreivvaudje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Andere vraag. Waarom zou je zonder de navigatie houder rijden? Heb je geen afdek plaatje of rubbertje voor de connectoren(voeding) waar je normaliter de navigatie op klikt?

 

Ik heb eigenlijk altijd de navigatie op de motor zitten als ik ga rijden. Al is het maar om de werkelijke snelheid die ik rij te kunnen zien. Maar ook prettig om sommige verkeerssituaties beter in te schatten, hoe loopt een bepaalde weg, beter kunnen anticiperen op lastig zichtbare zijstraten e.d.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @RoelH,

 

Voor mijn woon- werkverkeer of bijvoorbeeld ritjes naar de stad heb ik geen navigatie nodig. Dan zou ik het bijna onhandig vinden, want je kunt het ding niet echt op je motor laten zitten tijdens bijvoorbeeld winkelen. Dan moet ik dat ding dus meenemen op mijn bult, maar goed . dat moet je ook met je helm. Ik wil de TomTom vooral gebruiken voor andere bestemmingen of bijvoorbeeld een toerrit of een leuk blokje om. Dan is dat ding natuurlijk perfect.

Dat is mijn achterliggende gedachte.

 

Verder had ik gelezen dat er voor de houder van de TomTom ook een soort van sloten bestaan. Die heb ik (nog) niet, maar dat die sloten er zijn doet vermoeden dat die dingen blijkbaar (graag) gejat worden. Bijvoorbeeld door mensen die meerdere motoren hebben en één stuks TomTom. Of heb jij dan een slot op de houder zitten, zodat deze niet gejat kan worden?

Dat was de reden voor mijn vraag om het ding te demonteren en dan het loshangende kabeltje ergens waterdicht te laten.

 

Je vraagt mij of ik geen afdekplaatje of rubbertje heb voor de connectoren (voeding) waar je normaliter de navigatie op klikt.

Helaas heb ik dat niet. Ik heb deze TomTom tweedehands volledig Coronavrij gekocht. Er zat geen plaatje of rubbertje bij. Meteen benieuwd hoe jij dat bijvoorbeeld hebt opgelost?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de houder gemonteerd met bouten en moeren en geen RAM draaiknoppen, dat maakt het een stuk lastiger en houdt de gelegenheidsdief wel op afstand.
De navigatie (ik heb geen TomTom maar een Garmin) kan je eventueel thuis laten als je die niet bij je wilt houden bij het shoppen.
Ik heb geen afdekkapje maar smeer af en toe de contacten even in met zuurvrije vaseline en dat heeft bij de 550 8 jaar gewerkt en doet het nu ook al weer een paar jaar bij de 395.
Bij mij zit de navigatie er wel altijd op maar hij staat natiirlijk ook regelmatig ergens in de regen of sneeuw geparkeerd want ik rij alleen niet wanneer ik letterlijk niet weg kom.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij blijft de houder er praktisch altijd opzitten. Alleen de TomTom zelf gaat eraf.

Ik heb nog wel een soort setje, waarmee je de boel op slot kunt zetten. Alleen dat ziet er allemaal redelijk lomp en groot uit en ik vind het geen gezicht.

Mijn houder verhuist soms naar de motor van mijn dochter. Daar zit zo'n bol op en hetzelfde voedingskabeltje, dus de handel is zo omgezet.

Dan gebruik ik inderdaad het rubberen dopje op de stekker droog te houden.

Zo'n dopje kun je trouwens los bestellen evenals het afdekkapje voor de houder.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nooit geweten dat er een afdekdopje te koop is. Ik rij dagelijks woon-werk. Overdag staat de motor in centrum Den Haag. Navigatie en houder zitten er dan niet op, stekkertje hangt naast balhoofd omlaag. Al jaren, regen en wind, nooit problemen gehad.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een garmin, met een houder in het balhoofd (geen ram mount), zowel op de vfr als op de kawasaki zodat ik de navigatie op beide motoren kan gebruiken. Ik denk dat de navigatie zelf voor de gelegenheidsdief interessanter is dan alleen de houder. En hoewel ik op de kawasaki ook een zogezegd zumo-lock heb waarmee je de navigatie kan vergrendelen op de houder, is alles met geweld los te krijgen. Dus haal ik afhankelijk van de omgeving waar ik ben de navigatie er gewoon af.

 

Als ze met inbus sleutels aan de gang gaan is het hoogstwaarschijnlijk op bestelling, wat je veel bij sommige type auto's ook ziet. Alleen denk ik dat de markt daarvoor bij motoren heel wat kleiner is.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had tot voor kort een Rider 550 met één houder en op drie motoren een voedingskabel.

Sterker nog, die kabel in het openingstopic lijkt verdacht veel op de kabel die op één van mijn motoren zat 🙂


De houder verplaatste ik van motor naar motor al naar gelang welke ik gebruikte.

De houder kost los 60 euro, een voedingskabel los 15 euro.

 

Soms reed ik ook wel eens zonder navigatiesysteem en soms ook zonder de houder.

De stekker van de voedingskabel hing in zo'n geval 'los' in de buurt van de montage.

(kabeltje zat met een zip-tie aan het stuur dus stekkertje kon niet heel erg veel bewegen).

En daar deed ik geen dopje op.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank weer voor jullie reacties en het delen van jullie ervaringen en zienswijzen. Echt top.

 

@Ray

Met bouten en moeren. Helder.

Ik had ook al zitten denken over het vervangen van de standaard vleugelmoer door imbusbout en dopmoer, maar jij hebt de houder dus op een andere meer permanente wijze gemonteerd. Duidelijk.

 

@RoelH en @Case

Bedankt voor jullie tip mbt verkrijgbare kapjes en dopjes. Ik heb ze alleen in een set gevonden. Ik vond ze met behulp van Google als:

 

TomTom Rider 4x/4x0/5x0 - Essential kit

Kapjes heb ik ook los gevonden op marktplaats, maar de dopjes voor de kabel nog niet.

 

@Garfield. Ha ha ha!!!

Ik zit me hier rot te lachen op de bank. Briljant dat jij die kabel herkent... Echt een scherp oog. (En een goed geheugen natuurlijk).

 

Dank voor het delen van jullie waardevolle informatie. Ik ga voor nu monteren met behulp van die RAM delen en dan eens verder kijken of ik het geschroefd kan oplossen. Ik weet nu in ieder geval dankzij jullie ervaring dat het materiaal flink weerbestendig is en wat kan hebben.

 

Ik laat het topic open. Wie weet kan een ander er wat mee om ZIJN/HAAR vragen te stellen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Aficior zei:

maar jij hebt de houder dus op een andere meer permanente wijze gemonteerd. Duidelijk.

Ik had op de VTEC eerst een beugel gemaakt die met de tankboutjes vast zat en toen ik een SBK stuur had gemonteerd heb ik een nieuwe beugel gemaakt die op de bevestiging van dat stuur zat.
Nu bij de CT heb ik een hele mooie beugel die boven de tellerunit zit voor een beter zicht maar dat was bij de VTEC bijna niet op een mooie manier te realiseren.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...