Ga naar inhoud

VTEC '05 verbrande stator / verbrande stekkers + waar aankopen?


Nick91
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ja inderdaad terug een topic over stator/spanningsregelaar... Heb al een aantal topics van de zovelen doorgelezen maar ik had toch nog wat vraagjes.

 

Info over de moto:

Vfr800 Vtec 2005 met +- 60.000km

 

Bij deze even uitleggen wat er aan de hand is (opgepast ik ben een leek in electriciteit!) :) .

De problemen begonnen een aantal weken geleden de moto had al een weekje of 2 stilgestaan en wou hem eens starten, noppes.

Accu had te weinig kracht, ik dacht ja kan gebeuren staat al even stil en het is winter...dus aan de druppellader voor een nacht.

Dag erna lader eraf, vlotjes gestart en gaan werken.

Na de shift wou ik starten...noppes terug te zwak, motor aangelopen en terug naar huis.

Nogmaals de druppellader aangehangen maar nu voor 3 dagen, afgekoppeld en dag erna terug goed gestart en kort ritje en na de stop terug hetzelfde... SH*T!

 

Tja niet veel ervaring met elektriciteit dus dacht ok de accu vervangen he.

Nieuwe accu besteld en bij het plaatsen van deze viel mijn oog op de volgende 2 punten:

-De 30a zekering NAAST het startrelais was stuk + de isolatie onder de witte connector was bruin geblakerd dus heel warm geweest => meteen op het net eens gezocht en vond gelijkaardige gevallen.

Hier raden ze aan om een betere kwaliteit zekeringhouder te plaatsen die beter tegen de hitte kan + de witte connector te verwijderen en rechtstreeks te solderen. Dat laatste heb ik al gedaan + de zekering vervangen.

-Dan de rode connector van het startrelais zelf is ook warm geweest want er is ook een beetje isolatie gesmolten van de stekker zelf, niet zo hard als de witte connector maar toch... raar.

Iemand gelijkaardige problemen ervaren? Tips wat te doen/oorzaak ervan?

 

Dan heb ik de accu geplaatst en meteen de multimeter erbij gehaald.

Ik weet nu precies de exacte waarden niet maar bij het starten zakte de spanning niet onder de 10v => OK?

Bij stationair maar 12,4v => NOK

Bij 4500rpm steeg hij maar naar +-12,8-13v maximum => NOK

Niet goed dus?

 

Terug op het net wat gezocht en kwam bij de gekende problemen met de stator/spanningsregelaar, dacht terug SH*T!

Even geprobeerd de stator uit te meten maar zoals ik al zei ik ben een leek in elektro maar soit, meter op ohm en aan de gele draden vd stekker uitgemeten ik vond eerst de juiste stand niet op de meter maar kwam toch op waardes van 0.1ohm uiteindelijk. Dan gestart en spanning proberen meten op de stekker (nog ingeplugd) en ik kwam dacht ik maar aan 6v? Blijkbaar moest de meter op wisselspanning staan ook ipv gelijkspanning oeps :D.

Dan maar gewoon een andere tip gevolgd van het net, beschermkap vd dynamo losmaken voor statorwikkelingen te controleren en inderdaad 3/4 zwart geblakerd.... :bugerit:

Voor de vuilbak dus.

 

 

Dus heb ik een paar vraagjes: :wink_smile:

 

-Eerst hoe is dit kunnen gebeuren?

 

-Zijn er dingen die ik zeker nog moet controleren?

 

-De verbrande connector/kapotte 30a zekering heeft dit met de kapotte stator te maken?

 

-Men adviseert me op de spanningsregelaar meteen mee te vervangen, klopt dit ? Zoja voor een ander, nieuwer type? (mosfet)?

 

-Ik heb gehoord dat er 2 types stators zijn voor mijn type een groter en kleiner model, welke heb ik nodig? Originele opmeten? 

 

-De originele stator van Honda is overdreven duur +€450 ofzo? Dat gaat het niet worden dus tips waar te bestellen, welk merk, evt laten maken bij Carmo waar ik al over gelezen heb?

De prijzen voor een aftermarket stator die ik online vind liggen meestal tussen de €150 en €220 en voor een spanningsregelaar tussen €110 - €150.

 

Nu bestel ik soms onderdelen op een Duitse site, meestal veel goedkoper voor dezelfde onderdelen in BE en NL, daar verkopen ze ook SR's en Stator, iemand ervaring met dat merk? Prijs ligt in ieder geval goed. https://www.biketeile-service.de/Honda-VFR-800-70807/en/electrics/alternatorparts/

 

Graag jullie tips en advies! :worshippy:

 

Grts Nick

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20200330_141404_compress7.jpg

20200323_111346_compress43.jpg

 

Let op de witte stekker (deze is ondertussen verwijderd en rechtstreeks aangesloten)

aangepast door Nick91
Link naar reactie
Delen op andere sites

20200323_111335_compress53.jpg

 

Hier zie je aan de rode stekker een gesmolten stukje waar de koperen connector doorkomt.

aangepast door Nick91
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Nick,

 

Ik had op deze site de stator besteld van Electrosport, deze heeft het bij mij na het voor de 2x vervangen langer uitgehouden dan degene die door een garage erin werd gezet.

 

https://www.nr1motor.nl/stator-cd1567-voor-honda-vfr-800-2005.html

 

Ik heb toen ook mijn spanningsregelaar vervangen omdat ik klaar wilde zijn met het gezeik. Het best is om ook de stator draden door te verbinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb mijn stator opnieuw laten wikkelen (via Goedhard) en een aftermarket spanningsregelaar er op.
Tot nu toe werkt het goed.
Geen idee welk model of type, maar was iets van 125 euro .
Overigens werd het afgeraden doir mijn dealer maar 300 euro voir spanningsregelaar vond ik beetje veel [emoji1]

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er mensen die slechte ervaringen hebben met bepaalde aftermarket stators? 

Omdat in een engelstalige vfr groep is er iemand die beweerd dat de aftermarkets na 5000kms terug stuk gaan en dat een originele het beste is? 

Ik kan wel begrijpen dat de onderdelen van Honda goede kwaliteit is maar die zijn 3x zo duur als een aftermarket... 

Ook zei deze kerel om de spanningsregelaar te upgraden naar een FH020AA of SH847.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik al schreef, de nieuwe stator van Electrosport hield het bij mij al 30dkm uit dus en was nog steeds goed toen ik de motor weg deed. De andere was volgens de garage van Electrex en die ging na een jaar en 2 maanden kapot, 7500km. Op de factuur stond ook electrex.

aangepast door RoelNL
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat her en der stators en spanningsregelaars (SR) als Electrex worden aangeboden terwijl ze dat niet zijn. Zo kan een in de basis goed produkt ook onverdiend een slechte naam krijgen.

De levensduur van origineel tov aftermarket vind ik obv alle verhalen ook moeilijk in te schatten. Maar als een originele SR en/of stator 60+ dkm mee gaat en aftermarket vervanging vervolgens iedere 20 dkm stuk gaat is het sommetje makkelijk zelf te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn stator opnieuw laten wikkelen door Carmo, rond de 15k nu mee gereden en nog steeds goed.

 

SR is van Shindengen, een behoorlijk blok aluminium...ook nog steeds goed

 

Als ze stuk zijn dan meld ik hier wel.....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, RoelNL zei:

Wat ik al schreef, de nieuwe stator van Electrosport hield het bij mij al 30dkm uit dus en was nog steeds goed toen ik de motor weg deed. De andere was volgens de garage van Electrex en die ging na een jaar en 2 maanden kapot, 7500km. Op de factuur stond ook electrex.

Ok goed om te horen, weet je soms nog precies welke spanningsregelaar je geplaatst hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb nog een spanningsregelaar liggen. en zou idd de kabels door solderen.  ( Advies doe ze meteen allebei)

de stator zelf heb ik voor 50 euro van Ebay afgehaald. (gewoon een clone.) Wel goed ( echt goed) monteren

zorgen dat alles goed is weg gewerkt. dit meestal het grote probleem. hierdoor gaat het vaak snel weer mis.

 

als je een beetje handig bent zet je de motor een beetje schuin en kun je alles gewoon zelf vervangen.

 

PS als je toch bezig bent. controleer de massa even op de plug onder de kappen bij het stuur links. 

das ook wel een probleem geval...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-4-2020 om 21:04, Nick91 zei:

Ok goed om te horen, weet je soms nog precies welke spanningsregelaar je geplaatst hebt?

Die in de link staat van mijn eerste reactie, alleen of dat dezelfde is als voor jouw motor weet ik niet, de vtec heeft 2 soorten stators, mijn model was MY07 de jouwe weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-4-2020 om 17:15, sabsteef zei:

ik heb nog een spanningsregelaar liggen. en zou idd de kabels door solderen.  ( Advies doe ze meteen allebei)

de stator zelf heb ik voor 50 euro van Ebay afgehaald. (gewoon een clone.) Wel goed ( echt goed) monteren

zorgen dat alles goed is weg gewerkt. dit meestal het grote probleem. hierdoor gaat het vaak snel weer mis.

 

als je een beetje handig bent zet je de motor een beetje schuin en kun je alles gewoon zelf vervangen.

 

PS als je toch bezig bent. controleer de massa even op de plug onder de kappen bij het stuur links. 

das ook wel een probleem geval...

Hey,

Weet je nog welke stator je juist geplaatst hebt?

En wat bedoel je met: zorg dat alles is weggewerkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...