Ga naar inhoud

ABS achterrem uitschakelen


 Delen

Aanbevolen berichten

Toch nog een minpuntje tegengekomen bij de CT.
Het is heel fijn dat je de TC kan uitschakelen maar Honda heeft duidelijk niet bedoeld dat je met deze all-road ook daadwerkelijk all gaat.
Bij off-road gebruik moet je de TC uitschakelen en ook de ABS, op z'n minst achter maar dat laatste heeft Honda helaas niet voorzien.
Is er een mogelijkheid om daar een schakelaar tussen te zetten of nog mooier voor als dat kan om die aan de knop voor het uitschakelen van de TC te koppelen? Dus TC uit dan ook ABS achter uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rally Raid Products heeft dat voor de cb500x gemaakt, dus blijkbaar kan het wel. Vraag me niet hoe.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even de handleiding van dat product bekeken en het lijkt erop dat het een hele simpele schakelaar is. Kwestie van de draad van de ABS pomp zien te vinden en die doorknippen om er een schakelaar tussen te zetten.
Maar volgens mij schakel je zo wel het gehele ABS uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt inderdaad dat ze de hele abs uitschakelen. Zal nog eens nadenken of ik een versie weet die alleen achter uitschakelt.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat dus ook al te denken aan het uitschakelen van de DCBS want achter moet je ook flink doortrappen om stevig te remmen, dat komt deels doordat je met alleen achter maar 2 van de 3 zuigers bedient. Dit heb ik destijds ook bij de VTEC verwijderd en de kamers met elkaar verbonden.

Resultaat: meer remkracht voor en achter bij afzonderlijk gebruik en minder slangen, leidingen en verdeelblokken.
Op crosstourer.com hebben ze het ook over dubbele maatregelen want uitschakelen van de DCBS doet niets met de ABS, deze moet je alsnog apart uitschakelen.
Daar hebben ze het over een zekering verwijderen maar dat is qua uitvoering misschien de makkelijkste oplossing maar in gebruik juist weer een omslachtige manier.
Je rijdt tenslotte (vooral in NL) meestal gecombineerd on en off-road en dan zou je ook on-road zonder ABS moeten rijden en ik heb al wel ontdekt dat de CT voor nogal makkelijk kan gaan glijden als het wat hobbelt of met split op het asfalt dus waar ik voorheen altijd tegen ABS was ben ik op de CT er wel blij mee... alleen niet bij off-road.

Maar eens uitzoeken hoe het DCBS bij de CT werkt maar ik ben bang dat ik dan nieuw slangenwerk nodig heb dus ook eerst maar uitzoeken wat dat weer gaat kosten.
Dat moet in ieder geval beter kunnen dan het voorbeeld op crosstourer.com want die werkt met veel teveel koppelingen. Beter is een dubbele slang voor direct vanaf de rempomp voor, ieder naar 1 kant en dan 1 slang van de rempomp achter naar de klauw achter (zie overhauling topic van de VTEC :coolsmiley:)
ABS zal dan met een schakelaar moeten op de pomp zodat ik die net als de TC uit kan zetten wanneer ik off-road ga en weer aan wanneer het asfalt weer verder gaat.
Steeds stoppen om een zekering eruit te halen en weer terug te stoppen gaat 'm niet worden.
 

Maar ze hebben wel gelijk. Ik heb voorzichtig wat geprobeerd en het leek erop dat voor teveel meewerkt bij de achterkant om dat zo te laten wanneer je de ABS uitschakelt.

En zo blijf je aan het aanpassen :tease:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het gewoon simpel.
De perfecte All-road bestaat niet.

Zijn diverse versus test filmpjes te zien met all-road motoren en steeds blijkt dat een perfecte combinatie nagenoeg niet te creëren is.

Altijd is er iets wat in de weg staat het genot op het ene terrein het genot op het andere terrein in de weg staat.

Beste oplossing blijft waarschijnlijk een motor kopen specifiek voor wat je er beoogt mee te gaan doen
[emoji848][emoji6]




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, da's niet leuk.
Gewoon aan blijven passen aan je eigen grillen :coolsmiley:
Dit zijn eigenlijk 2 hobby's in 1 :tease:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-4-2020 om 22:50, Msuited zei:

De perfecte All-road bestaat niet.

Zijn diverse versus test filmpjes te zien met all-road motoren en steeds blijkt dat een perfecte combinatie nagenoeg niet te creëren is.

Altijd is er iets wat in de weg staat het genot op het ene terrein het genot op het andere terrein in de weg staat.
 

De nieuwste Africa Twin komt wel verdacht dicht in de buurt.

Moet je wel vooraf kiezen of je de 'gewone' CRF1100 wil of de Adventure Sports :P

 

De CT is trouwens niet als allroad in de markt gezet maar als tourmotor, toen het hele adventure segment booming werd, heeft Honda daar snel de CT in gehangen maar initieel was hier bewust niet voor gekozen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er niet iets te maken waarbij je de ABS sensor gebruikt om het systeem te bedonderen?

De ABS wil pulsen zien, zodra er geen pulsen komen (stilstaand wiel) dan grijpt de ABS in door de remkracht op het betreffende wiel te verminderen. Afkoppelen van de sensor zal niet werken omdat er dan geen pulsen komen. De sensor "maken geeft hetzelfde probleem. 

Wat wel zou kunnen werken is middels een schakelaar de pulsen van de sensor aan de voorkant, ook laten binnenkomen op de ingang voor de achterkant. 

Het effect zal zijn dat de ABS alleen ingrijpt als het voorwiel blokkeert, maar dan wordt zowel vóór als achter de ABS geactiveerd.

Of dat wenselijk is weet ik niet, dat zal persoonlijk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal niet lukken, want het systeem wil niet alleen een signaal zien, maar vergelijkt dat ook nog eens met het achterwiel.

Daarnaast is het systeem zo gevoelig dat een breuk in een ABS ring, al is hij met het blote oog amper te zien, al voldoende om een foutmelding te veroorzaken.

VFRikus

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het moet wel kunnen, er zijn fabrikanten die het al leveren op hun allroads.

 

Wat ik zo kan vinden is dat je bij het achterwiel behorende 2/2 ventiel voor het 'aflaten" van de remdruk moet zien te blokkeren, zodanig dat deze bij constatering van snelheidsverschil tov het voorwiel de remdruk niet wegvalt. Klinkt eenvoudig, maar zal in de praktijk vast niet meevallen.

 

Overigens; moderne abs systemen schijnen in het terrein al zo goed te zijn dat je al een soort Marc Coma moet zijn om het zelf beter te doen, dus waarom zou je je abs willen omzeilen? (of is Honda abs hopeloos ouderwets?)

 

Edit: ik ken het filmpje van de beemer GS die oncontroleerbaar een helling afdendert, maar dat bedoel ik dus met hopeloos ouderwetse abs.

aangepast door voodoo
.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn meer motoren waar je het kan uitschakelen, maar dat is in het systeem ingebakken en jij wilt een systeem wat deze mogelijkheid niet heeft saboteren zonder dat het systeem het merkt.

Succes!

VFRikus

aangepast door VFRikus
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...