Ga naar inhoud

TomTom Go Mobile-app en TomTom MyDrive


Aanbevolen berichten

met een broodje aap nemen dit.

 

Route zal altijd berekend worden naar instellingen toestel. GM en TT op eigen wijze en dat wordt dus nooit gelijk.  Track is wat anders en zal een gelijk resultaat geven op kaart fouten verschillen na.

 

herbereken kan je niet uitschakelen en dat hoeft ook helemaal niet

 

100% gelijk met ander kaart materiaal is een illusie. bijna gelijk lukt prima en dan moet je een track gebruiken

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tomtom Route met Garmin Route gaat meestal inderdaad niet gelijk maar TomTom Track en Garmin Track moeten wel nagenoeg gelijk zijn. Puur vanwege de aard van een track. Door verschil in kaartmateriaal (de ene kent een weg wel en de andere niet) kunnen er toch verschillen ontstaan.

Er is 1 groot verschil tussen TomTom en Garmin bij gebruik van Track. Als de TomTom de track niet op een weg kan plaatsen, wordt er een weg gezocht en dat betekent dus een afwijking van de track. Als de Garmin dit niet kan, is de kans heel groot dat er gewoon een stuk "offroad" moet worden gereden.

Dit kan je zowel zien als voordeel en als een nadeel. Dat is echter wel individueel. Mijn voorkeur gaat uit naar de TomTom methode.

 

Dat Garmin gewoon offroad kan navigeren heeft voor mij absoluut geen meerwaarde

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Athome zei:

Dat Garmin gewoon offroad kan navigeren heeft voor mij absoluut geen meerwaarde

En voor mij juist weer wel :coolsmiley:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Smuiger. Misschien moet je de proef eens op de som gaan nemen met Osmand. Vanwege de kosten hoef je het niet te laten.

Dat verhaal van een track is een track noem ik een broodje aap verhaal. Dat gaat bij Tomtom niet op.

Als je in de mydrive aangeeft dat je over de kleine secundaire weg wil en er ligt een N weg naast dan pakt Tomtomgo de N weg omdat hij rekent naar het ingestelde route profiel. In dit geval snelst.

Hij volgt dus niet de hele track.

Het zou beter zijn als Tomtom een gecombineerd profiel heeft van snel en kort.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onzin.  track houd geen rekening met snelst of kort.  Alleen een route doet dat.  Als een track over een ander weg gaat kan dat komen door dat bv een track van een Here kaart niet gelijk is aan de TT kaart en dus een andere weg gekozen wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren, jullie hebben allebei een beetje gelijk 🙂

 

Een track is een kruimelspoor van GPS coördinaten en volstrekt onafhankelijk van kaartmateriaal.

 

Een route is een verzameling van 1 of meer routepunten waartussen een route berekend wordt.

(Ja het minimum is 1, je kunt namelijk een rondrit plannen met een eindpunt dat hetzelfde is als het beginpunt.)

Hoe die route berekend wordt hangt af van het kaartmateriaal en de instellingen van het apparaat dat de route berekent.

Dus een route tussen x dezelfde routepunten kan enorm verschillen van apparaat tot apparaat.

 

Een TomTom maakt van een track een route in het apparaat en zal deze dus altijd matchen met het kaartmateriaal.

Dit kun je niet vermijden. Je rijdt met een TomTom dus niet echt de track zelf maar een route die het apparaat van de track maakt.

 

Een Gamin gebruikt de echte track.

 

Als ik routes / tracks maak die ik uitwisselbaar wil hebben tussen Garmin en TomTom maak ik ze in MyRoute-App en laat ik ze vergelijken tussen de Garmin (Here) kaart en de TomTom kaart.

Je ziet dan vanzelf waar Garmin en TomTom de route anders leggen.

Dan wat routepunten erbij plaatsen, net zolang tot de route overal gelijk loopt.

Dan exporteren als track en uitdelen aan de rijders.

De kans is dan heel erg groot dat iedereen dezelfde kant op rijdt 🙂

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Henk68

De issue waar jij refereert heeft te maken met hoe de track op het kaartmateriaal past/ligt. 

Ja, het klopt dat de track die op de secundaire weg gemaakt is, door TomTom toch op de N-weg geplaatst kan worden. Dit speelde in vroege TomTom softwareversies (aantal jaar geleden) overigens veel meer dan in de meer recente versies

 

De track/kruimelspoor is heel vaak niet gemaakt op een TomTom kaart. Dat is een deel van de oorzaak.

Daarnaast zijn de verschillende kaart (TomTom, Garmin, Google, OSM, etc) niet allemaal gelijk gecalibreerd. Dus wanneer je ze over elkaar legt, liggen de wegen niet altijd exact op dezelfde plek. Dat is ook een deel van de oorzaak.

 

Wanneer je deze 2 mogelijke oorzaken bij elkaar neemt, krijg je het volgende. 

De Track is gemaakt op een Garmin kaart en ligt daar netjes op de secundaire weg. Als je de track in een TomTom navigatie laadt, kan het dus heel goed zijn dat de track dus in de berm tussen de secundaire weg en de N-weg ligt op de TomTom kaart, waarbij deze track globaal gezien meer tegen de N-weg dan tegen de secundaire weg aan ligt. De software van TomTom zal dan vervolgens de track omzetten naar een routelijn op de N-weg.

 

Zou je de track eerst in MyDrive of MyRoute (MRA) laden en nalopen en corrigeren op de TomTom kaart, zal je zien dat dit euvel in principe niet meer voorkomt. Ik begrijp heel goed dat niet iedereen hier zin in heeft of deze methode/techniek toe kan passen.

Ik heb zelf gemerkt dat wanneer de routemaker er rekening mee houdt dat de route zowel op een Garmin als TomTom gebruikt gaat worden (waarvoor MRA erg geschikt is), het euvel veel minder vaak voorkomt dan wanneer de routemaker zich volledig focust op  bijv. de Garmin rijder

 



Als je in de mydrive aangeeft dat je over de kleine secundaire weg wil en er ligt een N weg naast dan pakt Tomtomgo de N weg omdat hij rekent naar het ingestelde route profiel. In dit geval snelst.

Dat kan toch heel goed te maken hoe jij je routepunten (de witte stippen) in Mydrive plaatst. Plaats deze punten nooit op kruispunten, bruggen, viaducten of wegen met gescheiden rijbanen. Plaats ze op plekken waar de software van je navigatie geen keuze heeft. Ondanks dat er een track in de TomTom komt, blijken deze punten toch best wel dwingend te kunnen zijn en daarmee ook een oorzaak van het probleem te kunnen zijn.

In geval van de secundaire weg. Plaats het punt op de secundaire weg waar de afstand tussen deze weg en de N-weg het grootst is. Of net na een afslag op die secundaire weg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Garfield en Athome.

 

Mooi omschreven en voor het grootste gedeelte ook mijn ervaring.

iedere track die ik met tomtom rijd laad ik in mydrive, klik op bewerken en leg de fel blauwe lijn over de donkere ( overal) d.m.v stipjes te plaatsen.

Dus op de tomtom kaart.

Toch kan het voorkomen dat ik in mydrive over de kleine secundaire weg ga, en als ik ga rijden met de tomtom go app toch over de ernaast gelegen N weg wordt gestuurd. Dit heeft te maken met de berekening naar het ingestelde profiel.

Ik probeer graag nieuwe dingen op navigatie gebied, dus ook My Route App.

Als ik de methode '' route vergelijken met Tomtom" en daarna de route inlaadt in TT mydrive, dan moet ik als nog de lijntjes goed leggen.

Misschien doe ik iets fout?

Daarom gebruik een andere methode in Mra. Ik open eerst een route en zoek dan de de gewenste kaart.

Aan de linkerkant van het scherm heb je een aantal keuzes ( route informatie, reacties, routes, etc) ik kies dan voor Routes , en klik op toevoegen .

Nu kun je bijbehoren track inladen.

De Route ligt nu over de track heen, en kunnen de lijntjes gelijk gelegd worden.

Deze methode werkt voor mij en kan er zelfs igo een prima kloppende route mee laten rijden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok de laatste keer en dan nooit meer.

 

 

Een track gaat niet volgens ingestelde profiel.  Nu niet en nooit niet.

 

 

Ps. Mydruve deugt van geen kanten. Mra wel zoals je gemerkt hebt

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...