Ga naar inhoud

Vacuumslang los /SR


Bamn
 Delen

Aanbevolen berichten

Dat is aan jou ;)

Ik denk maar zo, wat af is, is af. 

Kun je de rest van de tijd beide Viffers vertroetelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 4/21/2020 at 11:07 AM, Bamn said:

 

Ik krijg nog een thermostaat binnen en een nieuwe SR (€69,- Boonstra nieuw). 

 

 

Een nieuwe spanningsregelaar voor 69 Euro?
Dat moet dan wel haast zo'n Alibaba-ding van 2 tientjes zijn geweest.
Van de gangbare merken ga je hem niet nieuw voor die prijs vinden......

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om toch (mogelijke) misverstanden te vermijden. Het verwijderen van de PAIR verbetert de prestaties van je motor niet. Het feit dat je motor nu soepeler draait, kan er enkel op wijzen dat je PAIR systeem niet meer naar behoren werkte.

PAIR is een (goedkoop) emissiesysteem, dat enkel in werking (zou mogen) treden bij de opwarming van je motor. Het zorgt voor extra toevoer van zuurstof om ervoor te zorgen dat de onverbrande gassen die uit je motor komen, toch nog verbranden. Het zou er ook mee voor zorgen dat je katalysator vlugger op bedrijfstemperatuur komt (extra verbrande brandstof). In principe schakelt PAIR zichzelf uit na een goede twee minuten. 

Er zijn veel problemen gekend met PAIR. Bijvoorbeeld: roetvorming op de klep waardoor deze niet meer naar behoren werkt. Het is zelfs zo dat recentere Honda's, uitgerust met PAIR,  geen foutcode meer geven als je PAIR defect is. De enige manier om te weten of je PAIR al dan niet nog werkt, is hem demonteren (of eraf halen). 

Je snapt dan ook dat een defecte PAIR zeker je prestaties gaat beïnvloeden. Er wordt via het defecte PAIR systeem valse lucht aangezogen, wat dan een foutieve lezing geeft op de Lambda sonde. Hierdoor krijgt je PGM FI foute informatie, waardoor je motor slechter gaat draaien.

Kwatongen beweren dat het verwijderen van de PAIR ervoor gaat zorgen dat je katalysator eraan kapot gaat, doordat de onverbrande gassen zich gaan vastzetten in de katalysator. Bewijs hiervan heb ik nog niet gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-4-2020 om 11:08, AFS Motorparts zei:

Een nieuwe spanningsregelaar voor 69 Euro?
Dat moet dan wel haast zo'n Alibaba-ding van 2 tientjes zijn geweest.
Van de gangbare merken ga je hem niet nieuw voor die prijs vinden......

Dat zal best, maar hij doet het en die erop zat niet. 

Budget is nu even wat krapper, als ik later een keer een mosfet koop heb ik mooi deze achter de hand. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-4-2020 om 21:28, VFRFlanders zei:

Om toch (mogelijke) misverstanden te vermijden. Het verwijderen van de PAIR verbetert de prestaties van je motor niet. Het feit dat je motor nu soepeler draait, kan er enkel op wijzen dat je PAIR systeem niet meer naar behoren werkte.

PAIR is een (goedkoop) emissiesysteem, dat enkel in werking (zou mogen) treden bij de opwarming van je motor. Het zorgt voor extra toevoer van zuurstof om ervoor te zorgen dat de onverbrande gassen die uit je motor komen, toch nog verbranden. Het zou er ook mee voor zorgen dat je katalysator vlugger op bedrijfstemperatuur komt (extra verbrande brandstof). In principe schakelt PAIR zichzelf uit na een goede twee minuten. 

Er zijn veel problemen gekend met PAIR. Bijvoorbeeld: roetvorming op de klep waardoor deze niet meer naar behoren werkt. Het is zelfs zo dat recentere Honda's, uitgerust met PAIR,  geen foutcode meer geven als je PAIR defect is. De enige manier om te weten of je PAIR al dan niet nog werkt, is hem demonteren (of eraf halen). 

Je snapt dan ook dat een defecte PAIR zeker je prestaties gaat beïnvloeden. Er wordt via het defecte PAIR systeem valse lucht aangezogen, wat dan een foutieve lezing geeft op de Lambda sonde. Hierdoor krijgt je PGM FI foute informatie, waardoor je motor slechter gaat draaien.

Kwatongen beweren dat het verwijderen van de PAIR ervoor gaat zorgen dat je katalysator eraan kapot gaat, doordat de onverbrande gassen zich gaan vastzetten in de katalysator. Bewijs hiervan heb ik nog niet gevonden.

Goeie info, thanks! 

 

Ik heb ook het luchtfilter schoongemaakt en de aanslag in het gasklephuis zeg maar. Dat laatste is dan mogelijk het verschil. 

Maar als ik afrem op de motor een tijdje en dan het gas een klein beetje open gaat dat nu vrij soepel, eerst gaf dat echt een schok zeg maar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 hours ago, Bamn said:

Dat zal best, maar hij doet het en die erop zat niet. 

Budget is nu even wat krapper, als ik later een keer een mosfet koop heb ik mooi deze achter de hand. 

 

Pas wel op met die dingen.
Ik heb een paar jaar geleden enkele van die dingen die klanten zelf hadden aangeschaft gemonteerd. Ik kan mij niet herinneren of daar een VFR bij zat, maar wel andere Honda's met dezelfde/vergelijkbare spanningsregelaars. Ze waren allemaal binnen 1 jaar defect waarbij er 2 dusdanig gesmolten waren dat er brandgevaar / brandschade was opgetreden.
Dus doe jezelf een lol, en controleer hem regelmatig! Ook de stekkers!
Na die tijd weiger ik om zelf gekochte spanningsregelaars te monteren. Het risico is mij te groot (voor zowel de klant als voor mijn bedrijf i.v.m. mogelijke aansprakelijkheid).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal het ook zeker in de gaten houden, en op termijn hem vervangen voor een mosfet variant. 

 

Maar wat ik zo her en der begrijp komt het er eigenlijk op neer dat ze allemaal wel (eens) stukgaan en daarbij indien niet op tijd opgemerkt de bedrading/stekkers mee kunnen nemen. 

 

Ik heb de indruk dat de enige veilige optie is om een reserve mee te hebben en een voltmeter in zicht zodat je op tijd stopt. 

Als je het zo oplost maakt het volgens mij ook niet zo veel uit wat voor SR je gebruikt. 

Mogelijk gaan de goedkope Chinese wat eerder stuk. 

Maar ook daar zijn tegenstrijdige verhalen over en komen de dure fantastische net zo goed uit China en (for all we know) uit dezelfde fabriek?

 

Of in plaats van de voltmeter een "haidie hotziedok", weet iemand of die nog gemaakt wordt?

Als ik Geestje een PB stuur krijg ik de melding dat dat niet kan.

aangepast door Bamn
Typos
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad kan elke spanningsregelaar stuk, net als de stekkerverbinding.
De goedkoopste China-versie gaat wel (in mijn ervaring) heel erg snel stuk, soms al binnen 1000km.

Ja, je kan geluk of pech hebben met alle China-producten.
Het verschil tussen "gewone" Chinese producten en merkproducten die in China gemaakt worden is de eindcontrole. De grote merken hebben allemaal hun eigen mensen in die fabrieken zitten die "hun" productie in de gaten houden. Vanaf de inkoop (materialen), de gebruikte gereedschappen en machines (productienauwkeurigheid) tot inpakken en verzenden.
Daarnaast doen ze steekproeven bij de producten die klaar zijn. Dit alles VOORDAT het de fabriek verlaat.
De "gewone" merkloze Chinese producten kunnen er dus precies hetzelfde uitzien, maar zijn dat vaak niet.

Je kan via vele kanalen goedkope inbouw-Voltmeters met ook nog een USB-aansluiting (indien gewenst) kopen. Nu komen die ook uit China, dus controleer de aangegeven waarde nog even met een goede Voltmeter. :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geestje is de bedenker en maker van de Haidie Hotziedok. Als die er geen meer heeft/maakt dan is dat zo. Goed alternatief is inderdaad een gewoon voltmetertje...

En vergeet de extra koeling niet. 

 

Het is ook niet zo dat ze echt allemaal stuk gaan hoor. Maar een paar simpele voorzorgsmaatregelen kan ellende voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-4-2020 om 10:12, AFS Motorparts zei:

Inderdaad kan elke spanningsregelaar stuk, net als de stekkerverbinding.
De goedkoopste China-versie gaat wel (in mijn ervaring) heel erg snel stuk, soms al binnen 1000km.

Ja, je kan geluk of pech hebben met alle China-producten.
Het verschil tussen "gewone" Chinese producten en merkproducten die in China gemaakt worden is de eindcontrole. De grote merken hebben allemaal hun eigen mensen in die fabrieken zitten die "hun" productie in de gaten houden. Vanaf de inkoop (materialen), de gebruikte gereedschappen en machines (productienauwkeurigheid) tot inpakken en verzenden.
Daarnaast doen ze steekproeven bij de producten die klaar zijn. Dit alles VOORDAT het de fabriek verlaat.
De "gewone" merkloze Chinese producten kunnen er dus precies hetzelfde uitzien, maar zijn dat vaak niet.

Je kan via vele kanalen goedkope inbouw-Voltmeters met ook nog een USB-aansluiting (indien gewenst) kopen. Nu komen die ook uit China, dus controleer de aangegeven waarde nog even met een goede Voltmeter. :lol:

Het originele recept van de Chinese namaak is dat dezelfde fabriek het "recept" behoudt en nog een zooitje produceert om die goedkoop zelf te kunnen verkopen daarnaast gaat alles wat afgekeurd word ook in de "doorverkoopbak".

Zolang ze niet het A-Merk erop printen komen ze hier meestal goed mee weg.

 

Het verschil met de A-merk producten is vaak dus niet zo groot, zeker niet bij relatief laagvolume producten want daar loont het niet om onderzoek te doen naar goedkopere materialen e.d. 

De kans dat ze net buiten de marges vallen die het a-merk hanteerde is uiteraard wel een stuk groter.

De grap is dat de materialen en het fabriceren weinig kost enkel het R&D, vandaar dat bij laagvolume geen nieuwe R&D gedaan word (om het nog goedkoper te maken) maar er gewoon gekopieerd word.

 

Als je onderzoek gaat doen naar de SR zijn er net zo makkelijk verhalen te vinden van de "A-merken" die snel stuk gaan als van "namaak" dat jaren lang blijft werken.

 

Er lijkt enkel wat winst te behalen bij koelen en toepassen van mosfet techniek.

 

Maar goed dit is een veel gevoerde (eeuwige) discussie, dus laten we dat niet doen.

Ik neem een bewust risico en hou het in de gaten, ik rij voornamelijk woon-werk <20 min dus dat komt wel goed.

Op termijn komt er zeker een mosfet variant met verbeterde koeling en iets om de spanning te monitoren, dan kan mijn Chineesje mooi onder het zadel!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-4-2020 om 11:53, Eric zei:

#Geestje is de bedenker en maker van de Haidie Hotziedok. Als die er geen meer heeft/maakt dan is dat zo. Goed alternatief is inderdaad een gewoon voltmetertje...

En vergeet de extra koeling niet. 

 

Het is ook niet zo dat ze echt allemaal stuk gaan hoor. Maar een paar simpele voorzorgsmaatregelen kan ellende voorkomen.

Vandaar dat ik @Geestje een PB wou sturen, maar om een of andere reden mag ik dat niet.

 

Dus ik weet niet of hij ze nog maakt/heeft liggen en of ik z'n vraagprijs er voor over heb i.t.t. een "Chinese" voltmeter.

Dus ik dacht ik vraag het hier even of iemand dat weet of #Geestje makkelijk kan bereiken?

 

Ik rij al bijna 10 jaar (diverse) VFR('s) en heb nu pas de 2e kapotte SR.

Dit heb ik beide keren geconstateerd voordat dit problemen heeft gegeven.

aangepast door crossrunner
tag gewijzigd naar een werkende
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op mijn VFR een Haidie Hotzidok van Geestje zitten - werkt prima.

Op mijn Pan heb ik een mooie Honda (Marine) voltmeter op de plek van de koplampverstelling gemonteerd.

 

Op mijn Alp heb ik deze 3-kleuren LED gemonteerd:

 

https://www.ebay.com/itm/12V-Tri-Colour-LED-Alternator-Battery-Warning-Light-Charge-voltage-monitor/323749516633?hash=item4b60f99559:g:0D0AAOSwVFlT-cap

 

Dat werkt perfect.

Zo goed dat ik na aanschaf van het eerste exemplaar nog een paar van die dingen heb gekocht 'voor later'.

(Die doe ik niet weg.)

 

Het nadeel van een voltmeter is dat je niet echt actief gewaarschuwd wordt als er iets mis is.

Zowel de HH van Geestje als deze 3-kleuren LED doen dat wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Bamn zei:

Vandaar dat ik @Geestje een PB wou sturen, maar om een of andere reden mag ik dat niet.

 

Dus ik weet niet of hij ze nog maakt/heeft liggen en of ik z'n vraagprijs er voor over heb i.t.t. een "Chinese" voltmeter.

Dus ik dacht ik vraag het hier even of iemand dat weet of #Geestje makkelijk kan bereiken?

 

Ik rij al bijna 10 jaar (diverse) VFR('s) en heb nu pas de 2e kapotte SR.

Dit heb ik beide keren geconstateerd voordat dit problemen heeft gegeven.

Heb hem net privé gemaild dat hij onbereikbaar is

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...