Ga naar inhoud

De VFR leeft weer (een beetje)


Smuiger
 Delen

Aanbevolen berichten

Lang stil gestaan maar na wat pruttelen en wat verse 98 kwam er aarzelend leven in.  Ikke grote blij.

 

Nu nog ff een nieuwe Accu, vandaag of morgen gaat niet meevallen denk ik.

 

iemand die een accu voor een 36-1 heeft staan?  Tip voor een zaak die vandaag/morgen open is?

  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan Chromeburner even nakijken. Die zaak is van vfroem, je weet wel... die ook motorstroom.nl bezit... oftewel onze huis accu leverancier.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

goeie tip.  echter de accu staat nog onder de lader.  Eerst gebeurde er niets maar na een tijdje onder laadstroom van de VFR schijnt er toch iets wakker geworden te zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ff een stuk gereden,  ff verwend met Vpower en een dikkelaag stof er af gewassen.

 

Dat ging weer ouderwets lekker morgen gelijk een toertje rijden

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

nu ja ben er wel een beetje klaar mee nu.

 

Alles was in orde. dikke 14V laadstroom. Toertocht gereden en ja hoor accu leeg.  Thuis weer gemeten. bijna geen laadstroom.  De wisselspanning van de alternator is net an 40V op alle 3 de gele draden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-4-2020 om 23:41, MichelDB zei:

Boet ;) ik denk dat een CT (=VFR) je heel goed staat :39:

denk het niet.  maar een 800 FI wel vermoed ik maar die is niet zo mooi als de 36-1.

  • Haha 1
  • Sad 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 hours ago, Smuiger said:

nu ja ben er wel een beetje klaar mee nu.

 

Alles was in orde. dikke 14V laadstroom. Toertocht gereden en ja hoor accu leeg.  Thuis weer gemeten. bijna geen laadstroom.  De wisselspanning van de alternator is net an 40V op alle 3 de gele draden

Meten altijd bij warme motor. De gemeten waarde bij koude motor kan prima zijn, maar zodra hij het warm krijgt kan het totaal in elkaar klappen.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

:withstupid:rijdend meten is nog beter.

Multimeter op de polen aansluiten en meter op je tank knutselen (dat kan jij wel ) en rijden maar.:crossy:  Ook op de weg blijven letten trouwens :coolsmiley:

 

Als het laden te sterk wisselt dan vermoed ik dat je aan een nieuwe spanningsregelaar toe bent. Maar je accu kan ook kaduuk zijn hoor. Of heb je er al een nieuwe in gezet? (dat is in dit topic niet duidelijk)

Of 40v (bij > 5000 toeren) van de alternator goed genoeg is weet ik zo niet; bij de fi is ie beduidend hoger (80v of zoiets).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wisselspanning van de stator meten hoeft echt niet rijdend, het warm meten was dacht ook vooral voor het meten van de werking van de SR want daarbij is warmte de oorzaak van de problemen en reden van het overlijden (mosfet genereert minder warmte).

40V vind ik een beetje laag maar bij welk toerental is dat gemeten? Dit zou volgens mij net als bij de latere modellen 80 - 90V ~ moeten zijn bij 5000rpm.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik dacht ook dat 70V normaal was vorigekeer,  gemeten bij ongeveer 4000 rpm ik zeg ongeveer want en de draadjes vasthouden en gas geven en op de toerenteller en op de meter kijken vind ik wat lastig ;)

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad nogal een dingetje. Extra paar handen en ogen wil nog wel eens helpen. Of het gas met een lijmtangetje (zo;n knijpding zeg maar) even vast zetten op het juiste toerental.

Ik heb me trouwens altijd verbaasd waarom je 70-80 V wissel- nodig hebt om er 12v gelijkstroom van te maken. Ik als huis-tuin-en keukenamateur zou denken dat 40V ook genoeg moet zijn, toch?  Maar misschien dat een echte electrotechneut kan zeggen of 40V wissel te laag is voor een VFR. 

aangepast door Eric
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...