Ga naar inhoud

Carburateur


Gaatze
 Delen

Aanbevolen berichten

Onzin. De toleranties van de klepspeling bij de vfr zijn zo klein dat de zuiger nooit tegen de kleppen aanstoot. Het vacuum in de carburateur wordt bepaald door de zuiger die zuigt. Als de inlaatklep langer of minder lang open staan is dit van invloed op het vacuum. Als dit per cilinder teveel verschilt loopt ie niet lekker/kan ie lekkerder lopen. Ik geloof niet in het verhaal van een lekke klep bij de vfr. Stel je kleppen en synchroniseer daarna je carbs! Kleppen stellen blijkt bij de vfr in veel gevallen niet nodig, maar er zijn genoeg praktijkgevallen bekend waar de speling toch aanpassing behoefde.

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekkage van de (gas)klep kan via de gasklepas als de as of het glijlager waarin deze loopt is versleten.

Als er in- of uitlaatkleppen zijn gesteld is het altijd handig (en bij sommige merken voorschrift) om de carburateurs vervolgens te synchroniseren

Verkeerde kleptiming kan leiden tot verbogen kleppen en ingeslagen zuigers. Verkeerde klepspeling tot verbrande kleppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Gaatze said:

Ok, maar wat moet ik nu doen? Wil niet dat ik schade op loop aan de motor...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Eerst eens de hier gestelde vragen beantwoorden o.a. over hoe slecht hij nu loopt en wat je er van merkt. Ook bij de dealer/monteur expliciet navragen welke klep(-pen) er dan gesteld zouden moeten worden.
Dan proberen de onjuiste antwoorden die hier al gegeven zijn te negeren, en eventueel een second opinion te verkrijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je krijgt niet ineens zomaar schade aan je motor. Wat is de km stand en wanneer is er voor het laatst naar de klepspeling gekeken? De klepspeling van de vfr 750 rcI verloopt eigenlijk nauwelijks, maar het kan wel. De enige manier om dat te controleren is door te meten. Als de dealer/monteur die jij gesproken niet heeft gemeten; kan hij ook niet weten of kleppen stellen nodig is. Als er echt iets mis is met de gaskleppen van de carburateurs dan zul je de boel ook moeten demonteren om dat vast te stellen. Bovendien loopt je blok dan waarschijnlijk ook niet lekker. Als je vfr gewoon goed start en loopt zou ik me nergens zorgen over maken en lekker rijden. Ik ben bang dat je bang gemaakt bent door iemand die geld wil verdienen. Bij mijn vfr heb ik de laatste keer klepspeling gemeten bij ruim 70.000 km en alle kleppen stonden binnen de toleranties en er hoefde dus niets gesteld te worden. Ik heb daarna wel de carburateurs gesynchroniseerd. Daardoor gaat het blok iets mooier rond lopen. Wat je kunt overwegen is de klepspeling meten en zo nodig stellen en daarna de carburateurs synchroniseren. Als het blok nu gewoon goed loopt hoef je je geen zorgen te maken over schade. Gewoon op tijd verse olie en filters en er kan weinig mis gaan.

 

Merk je iets aan de loop van het blok; is dat anders dan voorheen/start loopt hij slecht?

Welke klep bedoelt de dealer/monteur en hoe heeft hij dat vastgesteld?

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor de tips. Laat een second option nog uitvoeren..
 

aangepast door Arno71
Overbodige quote van voorgaande reactie verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, VFoRever zei:

Onzin. De toleranties van de klepspeling bij de vfr zijn zo klein dat de zuiger nooit tegen de kleppen aanstoot. Het vacuum in de carburateur wordt bepaald door de zuiger die zuigt. Als de inlaatklep langer of minder lang open staan is dit van invloed op het vacuum. Als dit per cilinder teveel verschilt loopt ie niet lekker/kan ie lekkerder lopen. Ik geloof niet in het verhaal van een lekke klep bij de vfr. Stel je kleppen en synchroniseer daarna je carbs! Kleppen stellen blijkt bij de vfr in veel gevallen niet nodig, maar er zijn genoeg praktijkgevallen bekend waar de speling toch aanpassing behoefde.

Ik had het over de timing niet over klepspeling. Wel lezen.:nono:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn excuses. Aan de kleptiming valt niks af te stellen en verloopt ook niet; die ligt vast door de vorm van de nokkenassen. Bij een kleine klepspeling zal de klep iets eerder openen en iets later sluiten dan bij een grote klepspeling, maar de klepspeling kan niet zo klein worden dat de klep tegen de zuiger aankomt. Om dat te bereiken moet je de nokkenassen verkeerd monteren.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...