Ga naar inhoud

VFR Bekeken.


Klokje
 Delen

Aanbevolen berichten

13 hours ago, Klokje said:

In overleg krijgt hij nog een nieuwe achterband.
.....
Ik mag hem zaterdagmorgen komen halen.

Heb je wel besproken WELKE achterband er op komt?
Ik heb namelijk veel te vaak gezien dat er ofwel een bandje op komt "dat ze nog hebben liggen" (tot wel 10 jaar oud), ofwel een band die totaal niet past bij de voorband die er nog op zit.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard heb je een goed punt Frank, maar "tot wel 10 jaar oud" boeit eigenlijk helemaal niet, ligt eraan hoe deze band dan is opgeslagen!

KLIKKK

 

Klokje gefeli met deze mooie motor! Gelukkig heb je je niet laten weerhouden door de puristen hier op het forum! 

aangepast door JooST
aanvulling voor Klokje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klokje mooi ding hoor, de kont moet je van houden 🤪maar veel plezier er mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt iedereen. Foto's volgen uiteraard. Bandje bel ik toch maar even achteraan. We hebben dit niet heel uitgebreid besproken. Bedankt voor de tip.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-5-2020 om 20:17, Ray zei:

Nee.
Hier in NL heb je wel een zogenaamde wettelijke garantie maar daar hangt geen standaard termijn aan vast omdat het afhankelijk is van het product.
Op een nieuwe motor heb je een veel langere wettelijk garantie omdat er verwacht mag worden dat deze een lange tijd meegaat maar op een motor van rond de €1000 is die veel korter en hangt dan zelfs nog af van de staat van de motor.
Daar komt ook dat stukje onderzoeksplicht waar ik het eerder over had om de hoek kijken. Het is voor een leek een hele lastige materie maar daar zijn we goed in hier in Nederland, onduidelijkheid creëren.
Ze roepen dat de consument goed beschermd is maar als je niet weet waar je op moet letten en/of aan moet kloppen als het mis is dan lijkt het soms wel dat de verkoper beter beschermd is.


Weet niet precies hoe het met een motor zit maar de wettelijke garantie op een auto is 6 maanden. Dat wil zeggen dat hij motorisch in orde moet zijn en veilig. Uiteraard alles afhankelijk vd prijs en bouwjaar/kms. Van een auto van 20 jaar oud met drie ton op de klok mag je minder verwachten dan van een model van 2 jaar oud met 50.000 km. 
 

Ik ga er vanuit dat het met een motor net zo geregeld is in Nederland. 

aangepast door Eek
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Eek zei:

mag je minder verwachten

Daar zit nou net het lastige punt.

Die wettelijke garantie hangt dus samen met "wat je mag verwachten" wat al snel leidt tot een welles nietes situatie als je er aanspraak op wilt maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 6 maanden garantie klopt. Maar de bewijslast daarvoor ligt bij de koper. De koper moet dus aantonen dat het gebrek tijdens aankoop al onzichtbaar aanwezig was.

 

Voorbeeld:

De verkoper doet een goedje bij de versnellingsbakolie in zodat tijdens de aankoop de auto gewoon goed schakelt en er dus geen reden is om te twijfelen aan de werking van de bak.

Na een paar maand schakelt de bak zeer slecht. Om dit onder garantie te laten verhelpen moet de koper aantonen dat dit gebrek al tijdens de aankoop aanwezig was. Dit kan hij doen door aan te tonen dat het goedje nog in de versnellingsbak olie zit.

 

Door bij aankoop een afleveringsbeurt met garantie bij te kopen voorkom dit soort gezeur.

Het bijkopen van die garantie is geen verplichting want je hebt immers die 6 maanden al. Je koopt gewoon het gezeur af wat je zou kunnen krijgen als je een garantieclaim indient.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago, JooST said:

Uiteraard heb je een goed punt Frank, maar "tot wel 10 jaar oud" boeit eigenlijk helemaal niet, ligt eraan hoe deze band dan is opgeslagen!

KLIKKK

 


Maar je weet net zo goed als ik dat de richtlijn in de handel is dat je goed opgeslagen banden tot 5 jaar oud nog "als nieuw" mag en kan verkopen, maar dat oudere banden met een flinke korting weg moeten. Daar is een gerechtelijke uitspraak over geweest (was wel met autobanden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het met een motorband ook zo is weet ik niet, maar een autoband die koel en donker opgeslagen wordt zal nauwelijks tot niet verouderen.

De eerste keer gebruiken is de laatste stap in het productie proces die er voor zorgt dat dat proces wel op gang komt.

Ik heb al heel wat in perfecte staat verkerende reservebanden gezien van wel 20 jaar oud en die zijn dan nog niet eens koel opgeslagen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Leuke kleur Klokje. Deze heb ik tijdens mijn zoektocht ook op internet zien staan. Ik overwoog ook te gaan kijken, maar jij had hem net gekocht toen ik het geld bij elkaar had en ook actief ging zoeken. Uiteindelijk heb ik een rode vfr gevonden uit hetzelfde bouwjaar. Veel plezier ermee en ik hoop dat je net als ik probleemloze km s ermee hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...