Ga naar inhoud

Sport tour komt dit ooit nog terug?


milwel traamen
 Delen

Aanbevolen berichten

Laat ik beginnen met dat iedereen zijn eigen voorkeuren heeft, omdat ik nu een bepaalde typen motoren ga vergelijken. Ik heb nog maar heel kort geleden gekozen om VFR te gaan rijden. Ik reed al op een sport tour. Ben overgegaan naar de VFR. Wat me opviel de laatste jaren is dat de sport tour echt volledig uit de verkoop is gehaald. Het is of naked,  sport of adventure. Er zit weinig tussen. Enige wat ik kon doen is een tweedehands VFR kopen om toch nog een sport tour te hebben.

 

Wat me opvalt is dat er veel mensen. Niet alleen hier op het forum, maar ook elders graag de sport tour weer terug willen zien. DE adventure versie van de vfr staat mij te hoog op de poten. Ik vind hem ook niet mooi. Nakeds zijn wat mij betreft niet comfortabel. Tig duizend PK maar totaal niet gebruiken op de weg door de wind.

 

Nu vraag ik me af. Hoe kan het dat ik hier maar dus ook elders mee lees en veel meer mensen volgensmij de sport tour graag terug willen zien. Ik gebruik hem voor woonwerk. Ik wil een motor die wendbaar is. Maar ook een beetje beschermd tegen de elementen. NIet te hoog op de poten. En eh het oog wil ook wat. Is dat tegenwoordig teveel gevraagd? Waarom worden deze motoren niet meer gemaakt. Ik heb het idee dat er veel mensen zijn die deze motoren terug willen zien. Hoe komt het dat deze motoren nieuw totaal niet meer verkocht worden.

 

Wat is jullie idee hierover. Komt dit überhaupt nog terug?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is hier op het forum al vaker over dit verdrietige onderwerp gecommuniceerd. Het blijkt dat de klant bepaald. De verkoopcijfers waren helaas teleurstellend. Wereldwijd.

Persoonlijk zou ik dolgraag een VFR sporttourer zien van 1000 CC.

De "markt" wil blijkbaar naked motoren en hoogpoters.

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn mening.

Voor iets in het sport/toer segment moet het bij de Europese merken zoeken. De Aziatische merken lijken hun focus helemaal op Azie (India o.a) gelegd te hebben. Daar kan je per jaar aantallen op de markt zetten waar ze in Europa alleen maar van kunnen dromen. Dat zijn dan vooral modellen tot (t/m) het A2 Segment.

 

Voorbeelden Sport/Toer:

BMW RT

KTM Duke GT (is eigenlijk meer een naked met een kuip)

Kawasaki is de bijzondere aziaat met de Ninja 1000SX

 

En ja wat @Aficior ook al zegt. De koper bepaald. De helft van de BMW verkopen in Europa is een GS. NC750X is volgens mij Honda best verkochte model gevolgd door de Africa Twin. 

Of de koper ook echt bepaald weet ik niet. De hoogpoter bestaat al heel lang naast de Sport/Toer. Mede doordat BMW de GS steeds meer straatgerichter gemaakt heeft en technisch met de RT mee liet lopen. Zag BMW (en de andere merken ook) dat er steeds meer GS'en verkocht werden. Dat ging wel ten koste van een modellijn en dat bleek dus blijkbaar het sport/toer segment te zijn. 

Puur optisch gezien is hoogpoter vaak wat slanker dan een (sport)/toer versie maar vooral en daar ligt denk ik de belangrijkste reden. De zit is meer rechtop en daardoor stiekem comfortabeler. Dat is voor mij de reden geweest om voor de hoogpoter te gaan. Ook het bredere stuur zorgt over het algemeen voor meer stuur gemak.

 

Wat wellicht ook mee telt (maar dat is eerder een aanname), is dat de techniek in framebouw, geometrie en motorkarakter zo verbeterd is. Dat de fabrikanten nu de rijkwaliteiten van een Sport/Toer goed kunnen mixen met de voordelen van een toermachine. Je krijgt dan modellen als de Yamaha Tracer familie.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt.
De verkoop-manager Honda Europe vertelde mij dit persoonlijk al toen het hoofdkantoor van Honda op Schiphol opende. Ergens rond 2002 denk ik.
Ze hadden zelfs de opvolger van de Blackbird al klaar, en het was een geweldige motor geworden. Maar ze gingen hem niet op de markt brengen omdat ze er geen markt meer voor zagen. Hij vertelde dat Kawa met een vergelijkbare fiets zou komen (bleek de ZZR1400 te zijn), en wij moesten maar opletten hoe weinig die zou verkopen. En daar hadden ze dus gelijk in.
Waarom Honda een paar jaar later toch met een VFR1200F kwam is mij dus een raadsel. Maar ook die is gewoon slecht verkocht, nog geen kwart van het aantal Blackbirds.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat die VFR1200F er kwam werd bij de introductie tijdens de ALV uitgelegd door misschien wel dezelfde Honda man.

Had er een mooie grafiek bij aan de hand waarvan hij liet zien dat de 1200 eigenlijk drie motoren moest opvolgen, waaronder de Pan.

Uiteindelijk met hetzelfde desastreuze resultaat als bij het brouwen van een drankje wat zowel de bier als de wijnliefhebbers lekker vinden.

Bier en wijn mixt niet.

VFRikus

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even terug naar de basisvraag: zijn er nog sport-toer motoren nieuw te koop?

 

De Ducati supersport doet een aardige poging lijkt me? Ik heb er nog niet op gereden, maar ZE is MOOOOI!

 

Verder alleen de kawa 1000sx vrees ik.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en die kawasaki1000sx heb ik ook naar zitten kijken. Ik vind het van een afstand een mooie motor om te zien. Maar dichterbij vind ik alles er een beetje iel uitzien. Knoppen niet echt degelijk. Vond het er maar breekbaar uitzien. Afwerking is gewoon wat minder. Maargoed. het is nog een sporttour inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de huidige Versys 1000 een middag gereden. De kwaliteit is wel goed. De knoppen geven inderdaad niet het Honda gevoel maar het is wel een stuk minder budget dan een paar jaar geleden

Wat mij het meeste bij is gebleven is het motorkarakter. De 4-clinder lijn loopt zo veel anders dan de V4. Onder de 6000 toeren loopt het blok heel soepel en heeft kracht genoeg maar voelt wel wat futloos (is het dus niet). Daarboven zijn er zo veel motortrillingen dat het gewoon niet lekker is om boven de 6000 toeren te rijden. 

Ook geeft het blok de indruk meer toeren te draaien dan het werkelijk doet. De Honda 1200 V4 draait juist meer toeren dan de indruk die het geeft. M.a.w het lijkt dus vrij rustig te lopen en toch voelt het blok krachtig aan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de huidige Kawa nog altijd zo trilt valt me vies tegen. In alle testen wordt beweerd dat het fel verbeterd is. Voor mij was dat 8 jaar geleden al een afknapper op de toenmalige 1000SX. Ook de BMW 4-in-lijn zou hier veel last van hebben. Qua rustig draaien is een V4 zoals die in de ST1100 niet te kloppen. Ooit 10 km lang nietsvermoedend 160 op de snelweg... in derde, tot mijn oog toevallig op de toerenteller viel. De VFR draait wel iets ruwer en je voelt hem wel onder belasting, maar niet van die irritante fijne trillingen.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die hoog frequente trillingen hoort volgens mij van nature bij een 4-cilinder lijn. Dat type trillingen is ook irritant. Je krijgt er dove vingers of tenen van. Ik zat als enige met 2 personen op de Versys. De voorrijder had een stevig tempo, in woonkernen tegen het a-sociale aan (vond ik). Dan moet je met 2 man op de motor toch wel hoger in toeren rijden om het tempo er te houden. Anders was ik waarschijnlijk niet of nauwelijks boven die 6000 toeren geweest. Je kan een 4-in-lijn in iedere versnelling in principe tot stationair afknijpen en dan weer wegrijden. Ook is de Versys 1000 onder 6000 toeren best sterk. Dat samen maakt dat je in feite boven de 6000 toeren niet zo veel zoeken hebt bij een normaal (omgevingsvriendelijk) rijgedrag 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanaf 1981 tot aan nu alleen maar 4-in-lijn motoren bezeten. Geen enkele uitzondering.... En bijna allemaal Honda's.
Blijkbaar bevalt dat mij toch het beste.
Vibraties heb ik nooit en te nimmer opgemerkt, behalve bij versleten kettingsets.

De Kawa 1000SX heb ik meerdere malen bereden (klantmotoren). Nooit iets van vibratie opgemerkt.
Hetzelfde gaat op voor de S1000 motoren van BMW.
Waarschijnlijk ben ik daar niet gevoelig voor. Althans niet dit soort vibraties.
Ik moet ook wel eens op V-twins rijden, en dat is geen pretje. Die trillingen voel ik wel.....

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verkoopcijfers Top 20 motoren - 1 januari t/m 30 april 2020


1     BMW R1250GS & Adventure     318
2     Kawasaki Z 900     201
3     Harley-Davidson Touring     160
4     Yamaha MT-07     155
5     Yamaha XT700 Tenere     149
6     Yamaha Tracer 900     147
7     Piaggio GTS 250     129
8     Yamaha MT-09     124
9     Kawasaki Versys 650     109
10     Kawasaki Z 650     106
11     Suzuki V-Strom 650 A/XTA     99
12     Suzuki V-Strom 1000 A/XTA     83
13     Yamaha TMAX     78
14     BMW F900XR     77
15     Kawasaki Versys 1000     73
16     BMW F 900 R     72
17     Harley Davidson Softail     69
18     Suzuki GSX-S 750 Z/A     67
19     Yamaha Tracer 700     65
20     Honda CRF1100L Africa Twin     64

bron: nieuwsmotor.nl

 

Toch staan er nog wel een tweetal in de verkoop top 20: De Yamaha Tracer en BMW F900XR. De Versys vind ik ook wel een S/T motorfiets, al denkt Kawasaki daar anders over (street/adventure)

Gooi je beide Tracers uit de top 20 op één hoop dan bezet je daarmee toch plek 2.

De eerder genoemde BMW RT vind ik nou niet bepaald een ST, de 1250RS voldoet wat mij betreft veel meer aan het signalement.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...