Ga naar inhoud

Hyperpro VS Wilbers VS *insert alternatief*


JordyVFR
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb sindskort mijn 2013 VFR1200FD en ben al gelijk tot de conclusie gekomen dat dit geweldige kanon voor lange tijd mag blijven. Maar vering technisch laat het wel wat te wensen over voor hoe ik de motor wil gebruiken met duo+bagage etc. 

 

Nou ben ik aan het informeren bij Hyperpro en HK suspension (Wilbers) voor prijzen en mogelijkheden maar wou ik ook hier even naar ervaringen peilen. Wat hebben jullie voor aftermarket vering/demping spul, hoe bevalt het en is er nog een alternatief voor de bovenstaande opties?

 

Hoor het graag!

 

Update:

Zojuist al offerten van HK en Hyperpro terug gekregen; beiden komen uit op +-1050 euro voor voorveren, monoshock met remote preload, en alle arbeid. Ik geloof dat op de Wilbers ook de ingaande demping in te stellen was maar dit moet ik nog even checken (op de Hyperpro ieg alleen uitgaand en veervoorspanning)

aangepast door JordyVFR
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide producten zijn gewoon goed.

Ik heb bij HK gekocht. Ik wilde geen progressieve veren meer.

Bij HK hebben ze me het hemd van het lijf gevraagd hoe ik wilde rijden met welke belading en met of zonder passagier. Daar is de vering uiteindelijk op gemaakt en ingesteld. De remote rijhoogte verstelling is nu nog de enige instelling die nog wel eens verzet wordt.

De motor rijdt er alleen maar beter door. [emoji41]

De voorvork krijgt bij Wilbers een aantal extra klikken voor de rebound instelling. Dat is prettig.

 

Belangrijk verschil tussen lineaire en progressieve veren is dat bij sportief gebruik je beter een lineaire veer kan rijden en voor bij een rustiger rijgedrag het comfort van een progressieve veer wat beter is.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Viffer zei:

De motor rijdt er alleen maar beter door. emoji41.png

De voorvork krijgt bij Wilbers een aantal extra klikken voor de rebound instelling. Dat is prettig.

Dat zag ik inderdaad ergens staan, enig idee hoe ze dat doen dan? Dan vervangen ze toch iets meer dan enkel de veer zou je denken.

 

2 uren geleden, Viffer zei:

Ik heb bij HK gekocht. Ik wilde geen progressieve veren meer.

Tevreden met de lineaire veren? En ook met duo en bagage ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

ik kan niet oordelen over Hyperpro, geen ervaring mee. Ook is was op zoek naar lineaire voorveren, een streetbox ging daarom voor mij niet op.

 

Ik ben inmiddels met mijn 3e motor klant bij HK. Erg tevreden over. Daarbij hou ik graag vast aan goede gewoontes. Mijn ervaring is gelijk aan @Viffer hierboven. En ook ik wilde geen progressieve veren. Dus ook ik heb lineaire voorveren, met daarbij de SKF low friction keerringen, zal vast beter zijn, ik vond het groen ook wel mooi afsteken bij de vorkpoot en kreeg ze er als actie bij. Achter heb ik een 640 shock, dat is gelijk het enige wat ik jammer vind. Wilbers kent -naar ik meen- voor de 1200F slechts 2 varianten de 640 en de 643 waarbij de volledig instelbare 643 rond de € 1.100,- is, Op mijn Tiger sport had ik een 641 die had een los reservoir en kende bijvoorbeeld een high- en lowspeed instelling, dat heeft mijn huidige 640 niet, dat is eigenlijk een standaard emulsiedemper, maar dan van Wilbers. De meerkosten voor de 643 waren voor mij toch net iets te gek. Investeren in goede vering én deze goed laten afstellen is voor mij elke keer weer het geld waard geweest. Daarbij kan je bij HK onder begeleiding, het er zelf in sleutelen, Dat sprak mij aan en scheelde ook wat werkplaatskosten. Ik hou wel Marktplaats en Ebay in de gaten, mocht ik een 643 op de kop kunnen tikken dan zal ik dat niet nalaten.

 

Ik heb in het verleden informatie opgevraagd bij Maxton (UK) https://www.maxtonsuspension.co.uk/files/rt10.htm Kwam toen op de 600 pond ex VAT uit voor een volledig instelbare achtershock, wat me aansprak, echter vond dat een te grote stap om zoiets op afstand te kopen en dan zelf het in de motor te bouwen en ook nog te zorgen dat de instelling goed is.

 

 

 

aangepast door Wouter595
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Viffer zei:

De remote rijhoogte verstelling is nu nog de enige instelling die nog wel eens verzet wordt.

Preload adjuster gok ik dat je hiermee bedoeld? Ze hebben namelijk ook nog de mogelijkheid tot rijhoogte verstelling maar dat is gewoon boutje moertje zag ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Wouter595 zei:

Ook is was op zoek naar lineaire voorveren, een streetbox ging daarom voor mij niet op

Wat was voor jou de reden om naar lineair over te stappen? En hoe rijd met met duo/bagage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Preload adjuster gok ik dat je hiermee bedoeld? Ze hebben namelijk ook nog de mogelijkheid tot rijhoogte verstelling maar dat is gewoon boutje moertje zag ik.
Ja.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat was voor jou de reden om naar lineair over te stappen? En hoe rijd met met duo/bagage

Bij sportief rijden gaan progressieve een stuiterend rijgedrag geven op de voorvork bij wat slechter wegdek.

Duo en bagage geen probleem. Rijhoogte goed zetten en klaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Mijn ervaring met de standaard voorvering was dat deze snel aan het einde van de veerweg zat, waarbij hoe meer je aan het eind van de veerweg komt, hoe groter de tegengestelde kracht wordt ( door de progressieve vering). Om het enigszins berijdbaar te houden stond de veervoorspanning van de originele voorveren hoog. Ik vond het daarbij niet comfortabel en vooral onvoorspelbaar. Toen de veren gewisseld werden, zag je ook het verschil met de nieuwe veren, de originele waren een stuk korter en anders gewikkeld.

 

Met flinke bepakking achterop (ik heb een tailpack) gaat probleemloos. Ik rijd niet zo vaak met de duo, er gaat wel eens iemand achterop, daarbij merk ik dat de motor voor minder duikt, wat de berijder ontziet, Ik combinatie met de Roadsmart III stuurt hij voor mij redelijk vlot in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Hyperpro progressief voor en lineair achter met HPA. Voor gebruik met bagage en/of duo is het prima voor elkaar, maar gewoon solo is de vering te oncomfortabel voor iemand van dik 70 kilo zoals ik. De preload heeft 40 kliks en de solo-afstelling is klik 1. Ik mis de mogelijkheid om de zaak op een lichtere belasting in te stellen. Nu heb ik echt last van het gebrek aan filtering van kleine oneffenheden zoals betonnaden. Met wat bagage valt alles in de plooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Hyperpro progressief voor en lineair achter met HPA. Voor gebruik met bagage en/of duo is het prima voor elkaar, maar gewoon solo is de vering te oncomfortabel voor iemand van dik 70 kilo zoals ik. De preload heeft 40 kliks en de solo-afstelling is klik 1. Ik mis de mogelijkheid om de zaak op een lichtere belasting in te stellen. Nu heb ik echt last van het gebrek aan filtering van kleine oneffenheden zoals betonnaden. Met wat bagage valt alles in de plooi.
Een wat lichtere veer op de HPA zal je helpen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind rijhoogte verstelling een zeer foute naam want dat is NIET het doel van deze optie.
Gewichtscompensatie zou een betere naam zijn want hij gaat wel omhoog maar daarbij neemt de negatieve veerweg ook af en bij solo rijden zonder bagage kan het zefs die negatieve veerweg geheel wegnemen wat inhoud dat als je door een kuil rijdt je het contact met het wegdek verliest.

Negatieve veerweg is nodig zodat de vering ook nog een stukje uit kan veren zodat het wiel een kuil ingeduwd kan worden zodat het contact met het wegdek gehandhaafd wordt.
Met meer gewicht zoals bagage of een duo veert hij meer in waardoor je niet voldoende positieve veerweg over houdt met doorslaan en een negatieve gewijzigde geometrie als gevolg. De voorspanning verhogen (preload) gaat dat tegen. Het lijkt op verhogen maar ze zet hem dus feitelijk met het extra gewicht op de juiste rijhoogte.
Wil je hem verhogen omdat je dat fijner vind (scherper sturen maar zenuwachtiger op hoge snelheid) dan moet je dat met andere middelen doen maar niet met de vering.
De ideale setup is vering gemaakt op gewicht maar dat heeft een (ik dacht lichte) meerprijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Viffer zei:

Een wat lichtere veer op de HPA zal je helpen.

 

Ik weet het. Toen ik een jaar of 3 geleden in Werkendam de schokdemper liet reviseren omdat hij lekte, heb ik mijn verhaal gedaan en ook expliciet naar een lichtere veer gevraagd. Volgens hen was dat niet nodig en was dit het best mogelijke. Ik vermoed eigenlijk dat ze maar zelden een HPA plaatsen en dat de veer daardoor korter is dan wat ze normaal gebruiken. Die HPA is vrij omvangrijk waardoor mijn achterveer een paar windingen mist ten opzichte van bijvoorbeeld de streetbox voor de 1200f. Op goede wegen is het geen probleem en ik gebruik de motor ook vooral om te reizen, maar als ik er in België woon-werk mee zou doen of vooral hier rond de kerktoren zou rijden, dan had ik de originele achtershock al lang terug geplaatst. Dit is dus de mijne:

 

IMG_20160729_122301402.thumb.jpg.f302653da2f12ca9e2044828ec0e5da6.jpg

 

Ter vergelijking de veer uit de streetbox:

 

Hyperpro Progressive Rear Shock Absorber Spring VFR1200 VFR 1200 10-16 Hyperpro-Streetbox-Kit-Street-Box-Honda-VFR1200-VFR-1200-R-2010-2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan niets zeggen hoe HK of Hyperpro op een VFR1200functioneert. Ik kan je wel vertellen hoe het op een VFR1200X functioneert.

Ik heb zo HK als Hyperpro op een VFR1200X gehad. 

Beide zijn een duidelijke verbetering t.o.v de originele vering. Het grootste verschil tussen HK en Hyperpro wat ik het ervaren heb, is het aanspreken van de veren. HK (Wilbers) is wat gemoedelijker. Bij Hyperpro is het directer. Ik ervaar het als stugger. Op slechte (klinker) wegen trilt/schudt het stuur met Hyperpro meer in mijn handen dan met Wilbers. Met Wilbers ervaar ik meer rust in het stuur. Bij mij zijn overigens de Zero Friction voorvorkveren gemonteerd.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...