Ga naar inhoud

Hyperpro VS Wilbers VS *insert alternatief*


JordyVFR
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb geen ervaring met andere aftermarket veren dan van Hyperpro en ook niet op zulke moderne motoren.

Wel heb ik op mijn VFR, Pan en Alp progressieve veren voor en achter van Hyperpro en daar ben ik heel tevreden over.

Maar ja, dat is ten opzichte van de originele vering van 25 - 30 jaar oud op een motor van diezelfde leeftijd ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 hours ago, JordyVFR said:

 

Zojuist al offerten van HK en Hyperpro terug gekregen; beiden komen uit op +-1050 euro voor voorveren, monoshock met remote preload, en alle arbeid. Ik geloof dat op de Wilbers ook de ingaande demping in te stellen was maar dit moet ik nog even checken (op de Hyperpro ieg alleen uitgaand en veervoorspanning)

Kan je mij vertellen hoe Hyperpro aan 1050 Euro komt?
Dit lijkt mij te duur voor de standaard shock, en te goedkoop voor de volledig instelbare 3D-SHOCK.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even in grove bedragen... 

 

De losse shock is 500, 120 voor de veren, 220 voor de remote preload adjuster en dan 200 euro voor olie en arbeid. HK suspension was eigenlijk vrij identiek...

aangepast door MichelDB
Onnodige quote verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was inderdaad het geval bij de streetbox! Maar gezien ik er de remote preload adjuster bij wou was dat niet het geval helaas wist de man van Hyperpro mij te vertellen.

 

Maar ik ben er vrij zeker over om naar HK te gaan voor een Wilbers-set. Na wat telefonisch contact kwam ik erachter dat ze wat verder gaan met het op maat maken van de shock en hebben ze ook helderder advies gegeven over welke keuzes je het beste kan maken. De aftercare van Hyperpro schijnt wel wat beter te zijn maar dat risico ben ik bereid te nemen :)

 

Wel bedankt voor de tip en iedereen voor de feedback!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-5-2020 om 20:07, knalselder zei:

Ik heb Hyperpro progressief voor en lineair achter met HPA. Voor gebruik met bagage en/of duo is het prima voor elkaar, maar gewoon solo is de vering te oncomfortabel voor iemand van dik 70 kilo zoals ik. De preload heeft 40 kliks en de solo-afstelling is klik 1. Ik mis de mogelijkheid om de zaak op een lichtere belasting in te stellen. Nu heb ik echt last van het gebrek aan filtering van kleine oneffenheden zoals betonnaden. Met wat bagage valt alles in de plooi.

 

Het probleem is een beetje zoals Ray ook zei, als je een 'zwaardere' veer dan normaal neemt omdat je vaak met duo rijd dat de negatieve veerweg (het uitveren) niet voldoende is wanneer je zonder het extra gewicht rijd.... Dan wordt je een beetje de 2e persoon op een trampoline en wordt je iedere hobbel een soort van afgeschoten. 

 

Ik heb op m'n vfr800 een street box met progressieve vering, die opzich prima bevalt, het is wel essentieel tijdig de olie te servicen in de voorvork, mijn ervaring is 3 jaar echt wel de max daarna wordt de olie te dun en dempt de vork niet voldoende meer, normaal kan je dit compenseren met in/uitgaande demping instellingen maar dat zit niet op onze vfr's. 

 

Enige waar ik achteraf spijt van heb is dat ik geen losse knop voor de veervoorspanning genomen heb, is inderdaad wel duurder maar als ik hem nu wil instellen voor duo moet ik misschien wel 10 +windingen omhoog, met de hand is dat bijna geen doen. 

 

Ik rijd er overigens ook circuit mee, dat gaat prima met de progressieve vering, alleen mis je echt de instellingen voor de demping, als 't echt hard gaat schiet de demping wel te kort. 

Je zou dan zelf bv olie moeten gaan mengen van verschillende diktes om meer demping te genereren, te veel is ook niet goed. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig najaar is de voorvork nog geserviced en de uitgaande demping is bij de upside down van de 1200f wel degelijk instelbaar (verschil moet er zijn:P). Ondanks de HPA zit het probleem bij mij wel degelijk achteraan. Misschien dat ik na de Dolomietenreis in september de originele shock een keer terug monteer. Dan kan ik het verschil ervaren en kan de Hyperpro achterdemper weer een keer geserviced worden. Dat is dan 4 jaar geleden, omdat hij toen lekte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij toch geserviced wordt, anders gelijk een andere veer laten monteren? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik dus vorige keer gevraagd of dat een mogelijke oplossing is. Niet mogelijk of niet opportuun volgens hen... Wie ben ik dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 hours ago, BlackVfr said:

 

Enige waar ik achteraf spijt van heb is dat ik geen losse knop voor de veervoorspanning genomen heb, is inderdaad wel duurder maar als ik hem nu wil instellen voor duo moet ik misschien wel 10 +windingen omhoog, met de hand is dat bijna geen doen. 

 

Dit kan je ook achteraf laten inbouwen, dus bijvoorbeeld bij de volgende servicebeurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt mij ook wel een mogelijkheid. Als je de schokbreker er zelf onder weg haalt zijn volgens mij de extra kosten om voor een servicebeurt deze te plaatsen ook niet zo groot (afgezien van de kosten van de HPA zelf)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even terugkoppelen wat betreft mijn demperprobleem. Vandaag besloten dat ik niet op die manier naar de Dolomieten wilde hobbelen en de shock uit zijn sok gehaald voor een visuele inspectie. In 2016 was de demper tijdens een reis in de Ardèche gaan lekken, vermoedelijk door het inslijten van grit (steentjes met kleverig asfalt waarmee ze vooral in Frankrijk heel kwistig zijn om slechte wegen op te lappen). Om dit te vermijden had ik na de herstelling een R&G shocktube gemonteerd. De demper kwam daar na 37000 km op het eerste zicht vrijwel schoon uit, maar er bleken toch weer een aantal van die pokkendingen vastgebakken. Nadat ik alles verwijderd en opgepoetst had was de vrije slag in de stelknop ook terug minder. Beter nog, bij een testritje van meer dan 100 km bleek het comfort opnieuw acceptabel, al blijft het stugger dan met de standaardshock. Ik vermoed dat het vuil er voor zorgde dat de HPA de veer onnodig onder spanning hield in het eerste deel van het verstelbereik.

Het gevoel om uit het zadel gelanceerd te worden, zoals BlackVfr het treffend verwoordde, is nu verdwenen en dat zorgt meteen ook weer voor meer vertrouwen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-5-2020 om 09:17, AFS Motorparts zei:

Dit kan je ook achteraf laten inbouwen, dus bijvoorbeeld bij de volgende servicebeurt.

Goede tip, dat ga ik zeker overleggen voor volgend seizoen, ik wilde hem Vd winter toch laten servicen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...