Ga naar inhoud

Upshift naar 2e versnelling gaat niet lekker. Vfr1200f


Afgnamedz
 Delen

Aanbevolen berichten

Hi mannen,

 

hebben jullie ook een moeizame upshift naar de tweede?

 

het voelt niet bepaald lekker bij de mijne. Het is een beetje moeilijk te beschrijven maar het voelt alsof je probeert te schakelen zonder de koppeling. Apart geluidje erbij af en toe (alsof iets knaagt). 
 

versnelling kapot? Hoop van niet.

 

ik hoor graag jullie mening!

aangepast door Afgnamedz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste generatie of 2e VFR1200F?
Wil geen angst inblazen, maar hoop dat het niet deze richting uitgaat.
Hopelijk niks mis met het schakelvork.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een 1200F blok in de schuur staan met hetzelfde euvel.
Is vervangen voor een ander blok en ik heb 'm gratis op mogen halen omdat het een sta in de weg was. Omdat het in de basis hetzelfde blik is als die van mij leek het me een mooi leerblok voor onderhoud aan mijn eigen en kwam ook van pas toen ik het PAIR systeem wilde afkoppelen. Kon ik vooraf wat onderdelen aanpassen en overzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het miss zijn dat je de schakel pook iets lager moet zetten 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat bij zowel mijn 1200F als de X het schakelen best nauwkeurig moet gebeuren. Ik vind dit eigenlijk niet Honda waardig. Idd vrij snel een vals neutraal. Als het goed schakelen eenmaal een automatisme is gaat het goed. Wat Cock zegt je pookje wat naar beneden stellen kan hierbij helpen. Want de weerstandweg is vrij lang en je kunt in alle versnelling een dipje in de pook voelen met als resultaat de valse vrij als je op dat moment je koppeling laat opkomen. Probeer dus eens rustiger te schakelen en strak tot het einde naar boven. Vooral bij laag in toeren moet je hier op letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Paske zei:

Ray, u bedoeld hetzelfde euvel als wat Afgnamedz heeft, of wat ik via de link poste?

Nee, ik post direct na jou dus refereer ik naar het probleem met de 6e versnelling.
Maar mocht TS een echt probleem hebben met de 2 dan heb ik dus wel onderdelen aangezien dit blok een kapotte 6e versnelling heeft :coolsmiley:

Even terugkomen van het probleem van @Afgnamedz
Hoe staat het met je olie? Welke heb je erin en hoe lang zit deze erin?
Staat je versnellingspookje wel goed? Als die wat de hoog staat dan kan het zijn dat je net niet lekker door kan trappen of je doet misschien wat te voorzichtig. Houd er rekening mee dat tussen de 1 en de 2 ook de neutraal zit dus een iets langere beweging nodig dan bij de rest. Als je te laag in toeren zit dan kan het ook wat moeizamer gaan want de versnellingsbak van een motor is direct zonder enige synchronisatie, daarom kan schakelen zonder koppeling ook vrij makkelijk en zonder schade. Het enige wat belangrijk is is het juiste toerental. Van de 1 naar de 2 is zonder koppeling wel een stukje lastiger om soepel te krijgen.
Komen we op een ander punt. Hoe oud is je koppelingsvloeistof? Misschien helpt het als die eens goed ververst wordt.

aangepast door Ray
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem zit bij mij in 1ste versnelling. Regelmatig als ik stop en de motor in neutraal zet is het soms onmogelijk om terug in 1ste versnelling te schakelen. Er is geen enkele mogelijkheid om hem in 1ste te krijgen. Het probleem lost zich op als ik de motor iets verder duw. Soms is 10 cm voldoende. Dan schakelt hij wel.

Het probleem is duidelijk niet olie gerelateerd. Zowel bij (nieuwe) Kroon olie als bij Motul olie.

Het doet zich al vrij lang voor. Het is al een vrij normale reflex geworden om de motor dan een beetje vooruit te duwen. Het is wel soms vrij vervelend als je bv. voor een verkeerslicht staat te wachten en iedereen verwacht dat je gaat vertrekken. Dan moet je eerst je motor nog een beetje verder duwen voor je kan vertrekken.

Ik kan MichelDB bijtreden. Ik heb ook vrij vlug een vals neutraal. Ik heb zelfs een vermoeden dat de problemen van 1ste en 2de en neutraal gerelateerd zijn. Dat ergens intern de synchronisatie tussen 1, N en 2 fout loopt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er valt niets fout te lopen met de synchronisatie want die is er simpelweg niet.
Het enige wat je kan doen is verschillende toerentallen testen en kijken wat het beste werkt.
Die valse vrij heb ik ook wel een paar keer gehad maar na het afstellen van de schakelpook is het nog maar zelden voorgekomen en die keer dat het gebeurd wijt ik aan mezelf omdat ik dan even niet lekker doortrap.
Ik schakel ook alleen stilstaand na parkeren of als ik 'm bij verkeerslichten in de neutraal zet als die lang duren maar ga wel altijd bij het uitvieren eerst naar de 1 en dan pas in de vrij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier niet echt problemen. Over het algemeen soepel schakelen. Heel zelden een keer een valse neutraal, maar dat wijt ik aan eigen slordigheid. Dat gebeurde me op de 800fi even goed. Zoals gezegd moet je tussen 1 en 2 wel een wat grotere beweging maken omwille van de tussenliggende neutraal. Het sporadisch moeten vrijmaken van de 1 door minimaal voor- of achteruitrollen herken ik van al mijn Honda's. Op de kettingfietsen wist ik dan dat de ketting aan smeren of vervanging toe was.

Tot slot, na een aantal uur rijden komen al die dingen niet meer voor. Het valt me altijd op hoe zacht en gemakkelijk het schakelen gaat als de mechaniek lekker warm staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ray en @Cock hebben gelijk. Ik had de pook laten vervangen bij MotoPort. De pook zat te hoog en hij zat ook niet goed vast. Topwerk geleverd door MotoPort dus. 
 

Ik heb hem nu op de goeie positie zitten en wat aangedraaid en verdomd, hij voelt veel beter! 

aangepast door Afgnamedz
Typo
  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

haha, we hadden het allemaal een stukje bij het rechte eind dus: het schakelen is niet echt een issue op de 1200. Al blijft het natuurlijk altijd een motor met cardan en een berg kracht, dus zo spelenderwijs als op een licht fietsje zal het nooit gaan. Dat hoeft wat mij betreft ook niet: het samenspel mens/machine maakt deel uit van het motorplezier. En zoals in elke relatie moet je je soms een beetje aanpassen. Maar goed dat jouw specifiek probleempje gevonden en opgelost is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Ik kom even terug op dit topic omdat ik voor het eerst zelf olie/filter gewisseld heb op mijn 1200f (na 86.000 km). Nu valt me op dat hij werkelijk als een warm mes door de boter schakelt, zoals ik dat op deze motor nog nooit ervaren heb. Van alle aandachtspuntjes die in dit topic aangehaald werden is niets meer te herkennen. Dat kan dus alleen maar aan de gebruikte olie liggen:

image.png.6d50ec7103603b459c60a4a2861a631c.png

 

Volgens de facturen ging er bij de dealer altijd Castrol Power RS 10W40 in, maar ik zag dat in het instructieboekje 10W30 voorgeschreven wordt. Dat Motul een soepeler schakelgedrag belooft voor zijn olie heeft mee mijn keuze bepaald, maar dat het verschil zo groot zou zijn had ik absoluut niet verwacht. Ofwel gebruikte mijn dealer stiekem afgewerkt frietvet natuurlijk... :oops:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je goed kijkt dan mag het ook 10W40 zijn.

Honda schenkt zelf ook Motul als ik het goed heb. Ik gebruik al jaar en dag Mototex naar alle tevredenheid.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg niet dat 10W40 niet mag, maar in mijn instructieboekje staat wel degelijk 10W30. En het zou me niet boeien als het niet zo'n groot verschil qua schakelen zou geven. Die 10W30 is natuurlijk wat dunner en daardoor minder geschikt voor écht hoge temperaturen, maar omgekeerd zou die dikkere W40 dus wel eens voor de hier vernoemde kleine schakelongemakjes kunnen zorgen. Dat is dan ook in lijn met mijn ervaring dat bij een door-en-door warme motor het allemaal ook vlotter loopt. Als Honda 10W30 aanraadt ga ik er van uit dat die specificatie niet te dun is voor de VFR1200f in dit deel van de wereld. Het zou ook kunnen dat de dopes van Motul hierin het verschil maken ten opzichte van Castrol. Ik hoorde graag ervaringen terzake.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...