Ga naar inhoud

Vfr1200f quickshifter. Worth it?


Afgnamedz
 Delen

Aanbevolen berichten

Ello,

 

Ik overweeg een QS op mn first gen vfr1200f. Nou heb ik volgens mij wel eens een originele QS gezien op een van de brochures. Nu kan ik em niet meer vinden.

 

Maar is het waard om zoiets te laten plaatsen? Zo ja, welk merk is daar koning in? Heb het een en ander over Healtech gekeken maar even aan de experts hier vragen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb, na vele duizenden kilometers zonder, een ori honda qs gemonteerd op mijn rc80. Leuk, maar ik zou het een volgende keer niet weer doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een quickshifter heb ik niet, wel een DCT uitvoering, dat bevalt me erg goed. Enige moment dat ik de normale transmissie mis, is bij straatje keren, maar ik wordt er steeds beter in. Vrienden van mij hebben goede ervaring met Healtech, dat is alleen wel op een ander motormerk. Wat is de reden waarom je een quickshifter wilt? Ik meen dat je jouw 1200 nog niet zo hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quickshifters zijn vooral leuk als je serieus circuit werk doet. Als je gewoon te beroerd bent om de koppeling te gebruiken dan kan is dat vrij makkelijk aan te leren zonder. Terugschakelen kan ook maar dat is wat lastiger en werkt alleen soepel bij rustig afremmen vind ik maar volgens mij moet je bij een quickshifter ook gewoon je koppeling gebruiken bij terugschakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de koppeling zat bent, kan je beter de DCT nemen. Lijkt mij beter voor de gehele bak dan een quickshifter. Een quickshifter kan best goed werken maar dan moet het motormanagement hier ook goed op in geregeld zijn. Ik heb daarom altijd wat twijfels bij een aftermarket Quickshifter.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op m'n 800fi een quickshifter van healtech gebouwd. Ik vind het echt iedere cent waard. 

Voor op 't circuit is het fantastisch, maar voor op de weg vind ik hem eigenlijk nog beter. Je gaat veel relaxter snel weg bij 't stoplicht, juist als je hem niet helemaal doortrekt gaat hij echt als boter door de versnellingen heen, het scheelt gewoon een handeling en als je echt snel weg wilt ook tijd. 

 

Ik kan motoren met behoorlijk meer vermogen nog prima bijblijven met dat ding, ik merk ook dat 't schakelen op wat lagere toeren soepeler gaat als je wel met koppeling rijd, simpelweg omdat hij ook de ontsteking even stil gooit 

 

Vind 't zelf echt een top uitvinding, en dat 't slecht is voor 't blok is in mijn ogen een fabeltje, mits hij goed afgesteld is natuurlijk. 

 

Je kan de afschakeltijd instellen, of op fabrieksinstelling laten staan, dat werkt op zich prima. 

Is de tijd te lang is de overgang traag en niet lekker soepel, is hij te kort loop je risico er niet goed in te trappen waardoor 't tandenpoetsen kan worden. 

 

De (frabrieks) instelling is ingeregeld per toeren bereik, dus veranderd naar maten je hoger in z'n toeren schakelt 

 

Hoop dat je er wat aan hebt

 

Gr Rolf 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

En @Afgnamedz,  heb je nu al wat ervaring met de QS op de 1200f? Maatje van me overweegt ook om de healtech te plaatsen en vroeg of er hier nog ervaring mee is? Alle input is welkom natuurlijk, ook van andere vifferaars.

$_57.JPG?set_id=8800005007

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er kort geleden nog een op mijn fireblade uit 2003 gemaakt. Ook een healtech. 

Het plus punt vind ik wel dat je alles dmv hun eigen app via Bluetooth kan instellen. 

Het wijst zich redelijk vanzelf kwa installatie en werkt hij uitstekend. 

 

Verder kan ik op de vfr wel zeggen dat hij het lekkerst werkt in het middengebied, dus als je lekker vlot weg trekt bij 't stoplicht maar hem niet helemaal vol in z'n toeren jaagt ben je eigenlijk net zo snel als wanneer je zoals voorheen veel verder moest doorhalen in de versnellingen, dan gaat hij echt als boter door de versnellingen heen. 

aangepast door BlackVfr
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Destijds had ik op mijn 1200f een quickshifter van Dynojet. Deze werkt alleen in combinatie met een powercommander (pcv). Je kon er ook alleen mee opschakelen. Dat werkte perfect vanaf 2000rpm. Opschakelen van 1 naar 2 was niet mogelijk.

Leuk hebbeding maar op de Vfr1200f te veel beperkingen (vanaf 2e versnelling, niet terugschakelen). Prijs quickshifter bedroeg 230euro, niet geplaatst. Voor een pcv tel je tegenwoordig 360euro neer + plaatsing.

Momenteel ben ik in het bezit van een S1000xr, ook met quickshifter. Deze schakelt in beide richtingen en ik zou het niet meer kunnen missen...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het opschakelen is het tijdelijk stilleggen van de ontsteking voldoende. Voor terugschakelen ben je de blipperfunctie nodig. Dat vraagt meer aanpassingen. Niet iedere Quickshifter fabrikant biedt de blipperfunctie.

De prijs van quickshifter met blipper is ook nog eens een stuk hoger .

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...