Ga naar inhoud

import vfr 800 Fi terug brengen naar originele aantal pk's


Erwin_1965
 Delen

Aanbevolen berichten

Of de motor dan in z'n 6 in de toerenbegrenzer gaat weet ik eigenlijk niet. Geen idee hoever het toerental omhoog gaat bij één tand groter achter kettingwiel. Ik heb nooit op topsnelheid op de maximale toeren gelet...Ergo op deze motor heb ik geloof ik nog nooit de echte topsnelheid gereden; en al helemaal niet op de toeren gelet. Persoonlijk boeit mij de topsnelheid niet zo. Trekkracht/koppel vin'k veel belangrijker. Een kleiner vkw kan er ook op liggen (maar ik verwacht het eigenlijk niet bij een standaard VFR, maar het kan natuurlijk zeker.)

 

Wat mij wel op de volgende vraag brengt: als een Duitse VFR begrensd is op 100 pk (dat is maximaal vermogen)......is het max koppel dan ook lager? Dat hoeft toch niet het geval te zijn? Weet iemand dat? 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koppel en PK's staan los van elkaar.
Neem bijvoorbeeld de 1200X, die heeft 126Pk tegenover 173 in de F maar ze hebben beiden 129Nm koppel. Door gebruik van een andere nokkenas en een daarbij horende mapping is dat koppel wat eerder beschikbaar en in lagere toeren heb je al een groter deel daarvan beschikbaar. Daar zal natuurlijk de gearing (versnellingsbak) ook wel op aangepast zijn.
Ik denk nog steeds niet aan een begrenzing middels de ECU want als dat het geval was waarom zijn de meeste versies dan met een dom plaatje begrenst?
Andere dingen die ik wel eens tegen ben gekomen zijn een verkleining van de luchtdoorlaat op het gasklephuis en volgens mij ook via de uitlaat maar dat weet ik niet zeker. Bij de LeoVince die ik voor de CT heb gekocht zat ook een schijfje met een onduidelijke bestemming en het enige wat ik kon verzinnen is dat het een soort van restrictor moet zijn.
Maar @sabsteef, kom er eens in. Heb je nog wat met mijn ECU van de VTEC kunnen doen of ontdekken? Misschien dat dat een verduidelijking kan geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Ray zei:

Koppel en PK's staan los van elkaar.
Ik denk nog steeds niet aan een begrenzing middels de ECU want als dat het geval was waarom zijn de meeste versies dan met een dom plaatje begrenst?

:withstupid: Dat dacht ik dus ook. 

 

En als een pakweg 500 cc teruggeschroefd is naar 32kw (voor licht rijbewijs) dan is alleen het vermogen (PK) "teruggeschroefd"?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn aan elkaar gerelateerd.
Als ze niet los van elkaar zouden staan dan zouden ze evenredig moeten veranderen als je 1 van de 2 aanpast.
Het is wel zo dat de 1 niet zonder de ander kan want je hebt koppel nodig om van de plek te komen en PK's om op topsnelheid te komen maar wanneer je de topsnelheid beperkt dan beperk je niet per definitie ook het koppel.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toevallig dit weekend op m'n fireblade een tandje meer gezet achter. 

Vond toch wel dat er in de omtrek aardig verschil zit met maar 1 tand meer. 

De sc50 is standaard met 42t achter geleverd en ben nu naar 43t gegaan, waarom? 

Op sommige circuits waar wij met mct veel rijden zit ik in z'n twee ongeveer de hele baan onder z'n powerband, maar in z'n eerste versnelling rijden geeft te veel onrust. 

Ik heb niet exact gemeten wat het verschil in snelheid is kwa teller, maar hij pakt nu lekkerder op, en ook de dip die normaal rond de 7000 toeren zit lijkt wat minder aanwezig te zijn. 

 

Op deze foto zie je een beetje het verschil in grootte van het tandwiel, Oude bovenop en nieuwe (supersprox) onder 

Screenshot_20210222_151623.thumb.jpg.4f7e6bf930cb0aeb834dbb3db6c5505f.jpg

aangepast door BlackVfr
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag ff in en onder de vfr gelegen

orginele tandwielen zitten erop

net ander contactslot en ecu gemonteerd

 

helaas werkt dit niet

start niet en benzinepomp blijft draaien terwijl de motor niet loopt

 

morgen alles maar terug bouwen

 

 

  • Sad 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer. Het blijft wel een beetje een mysterie op deze manier.

Welke ecu zit er oorspronkelijk op? G of ED? (Misschien is het al eerder in dit topic voorbij gekomen. In dat geval: sorry). 
voorlopig blijf ik er trouwens van overtuigd dat een Duitse import niet met de ecu begrensd wordt, maar alleen met een blokkering op de gaskabel. Dat denk ik zeker te weten :rolleyes:

 

volgens mij is er maar 1 optie over om daar achter te komen: op de vermogensbank die viffer :coolsmiley:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet meer of ik het al eens aangehaald heb. 

Maar ik heb een paar jaar terug een ander blok moeten kopen vanwege de kapotte bak, dat blok kocht ik in een frame van een schade motor uit België. 

 

Daar zat ook het bijbehorende spruitstuk bij, volgens mij voorzien van een katalisator en met een lambda sensor. 

 

Omdat het me op viel dat het spruitstuk er gewoon minder goed uit zag ben ik eens wat dingen gaan meten, de buis diameter vanaf de cilinders was aanzienlijk kleiner dan die op mijn motor zat, ook de bochten minder mooi gebogen. 

 

Een motor met zo'n spruitstuk zal aanzienlijk minder lekker lopen, en dat kan goed een pk of 10 schelen. 

 

Heeft jouw motor ook een katalisator en lambda sensor?, weet niet of je een schuifmaat hebt, meet de diameter voor de voorste 2 cilinder pijpen eens op als je wilt 

 

aangepast door BlackVfr
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

update

 

na vorig jaar rondje Cannes gedan te hebben ,3 weekende door de eifel en de moezel

laatste x weer eens flink aan de gashandel gehangen.

moest remmen toen de klok op 250 stond.

heb het idee dat ik gewoon een hele luie fiets heb gekocht destijds

nu kleine 15000 km verder begint hij los te komen

 

  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

iemand misschien een optiehier,moet je de andere cdi inleren.

ik weet bij een 4 takt scooter moet je eerst de nieuwe cdi inleren.

gas open contact 3x aan en uit

gas dicht contact 3 x aan en uit

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...