Ga naar inhoud

Verhogen VTEC


DaniëlU
 Delen

Aanbevolen berichten

Hi allemaal,

 

Ik wil de zithoogte van mijn vtec verhogen en wil voordat ik 80 euro uitgeef aan een Hyperpro set eerst jullie kennis hierover raadplegen. Heeft iemand een how to of tips om dit te doen? Ali en eBay zijn voor mij geen optie voor dit soort onderdelen. Als ik toch een setje met aanschaffen ga ik toch voor zekere kwaliteit.

 

Op het forum heb ik al gezocht op dit onderwerp, deze zijn al wat ouder met niet werkende linkjes en niet specifiek voor de vtec.

 

Alvast bedankt!

 

Groet, Daniël

 

aangepast door DaniëlU
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom wil je de zithoogte verhogen?

Door een langere schokbreker of verhoging met andere dogbones verander je niets aan je zitpositie/kniehoek.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Ray, dat is ook niet mijn doel. Ik merk tijdens het rijden gaat ik te diep in de fiets zit. Voelt gewoon te laag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij snap ik 'm niet helemaal.

Als hij te laag voelt dan zou je de kniehoek moeten veranderen.

Kan me niet voorstellen dat er een probleem is als je de voeten aan de grond hebt wanneer dat kan alleen maar voordelen hebben op een stuk ongelijke ondergrond.

Met het verhogen van de achterkant verander je ook de rijeigenschappen, leuk als je scherper wilt sturen en wat op topsnelheid in wil leveren maar een vreemde gedachte om dat te doen voor die enkele momenten stilstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is toch een kenmerk van de VFR 750/800 dat je juist diep in de motor zit. Bij het verhogen blijf je diep in de motor zitten. Je motor zelf komt alleen wat hoger op de poten te staan. Een X versie lost het probleem eerder op. Een hoger zadel kan ook wat aan het gevoel doen. Al zal je zitpositie daar ook niet perse beter van worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je bedoelt met "voelt te laag", heb je het dan over ingezakte veren? Dat verhelp je niet met een riser-kitje.
Het is altijd aan te bevelen om eerst de rijhoogte eens te controleren, en als die teveel doorgezakt is om de verenset voor en achter te vervangen. En je zal er van schrikken hoeveel verschil dat al maakt... Veel meer dan het plaatsen van een riserkitje op standaard (oude) veren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt wel frank, ik kan me nog goed herinneren hoeveel verschil er was toen ik m'n hyperpro set had laten monteren, ben benieuwd wat ts precies bedoeld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit net een jaar een nieuwe streetbox onder, inderdaad, wat een verschil!

 

Hoe moet ik het anders zeggen, ik vind de achterkant net wat te laag aanvoelen en wil de zitpositie wat omhoog brengen, en daarmee ook een scherper stuurgedrag creëren.

 

Op diverse fora, ook hier lees ook positieve ervaringen. Bijvoorbeeld: 

 

Even terug naar mijn vraag. Heeft  iemand een how to of tips om de achterkant te verhogen, of is een kit van Hyperpro of het Duitse BikefarmMV de beste optie? Ik wil het sowieso gaan uitproberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou ik eens een verhoging setje proberen van hyperpro, is het niks haal je het er weer af. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan makkelijker.
Zadel eraf en tank omhoog, dan kan je als ik het goed heb net bij bij de bout van de achterveer. Die wat lossen en tussen de veer het het frame een plaatje in een U-vom steken van 1,5 à 2 mm dik.
Je kan wat spelen met verschillende diktes tot je de fijnste maat hebt. Bij 1,5mm komt de achterkant als ik me goed herinner zo'n 2,5cm omhoog.

PS: Mak van zithoogte even rijhoogte want bij zithoogte blijf ik steeds maar denken richting kniehoek maar de rest van je laatste uitleg duidt toch op de rijhoogte van de achterkant ;)
Of ben ik de enige die dit verwarrend vind?

aangepast door Ray
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel ik 't niet snel door elkaar haal is het wel duidelijk om het zo uit elkaar te laten ja

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt heren. Dus als ik het goed begrijp;  een plaatje van 1,5mm op deze plek:

387637737_Screenshot_20200531-1129452.thumb.png.a92448cfc6c7e3b7df30b3d80af999aa.png

 

Brengt de achterkant 2,5 omhoog?

 

Dat zou een makkelijke oplossing zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, dan krijg je zo'n plaatje. Ik had er nog 1 liggen van mijn VTEC want ik had er destijds 2 gemaakt voor als 1 niet genoeg was maar voor mij was 1 genoeg om de door mij gewenste stuureigenschapen te krijgen.

IMG_20200531_131241.jpg.70da9f2aa82f104d8c400c6010c805e9.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Top. Kan iemand uitleggen hoe de verhouding werkt, dat een plaatje van 1,5mm kan zorgen voor een effect van 25? 

 

@Ray is dat plaatje toevallig beschikbaar ter overname? :39:

aangepast door DaniëlU
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...