Ga naar inhoud

Geluidsnormen in Tirol. (Dat was wel even schrikken)


Athome
 Delen

Aanbevolen berichten

Vraag me af of je kan bekeuren op een motor die aan de type goedkeuring voldoet. Maar volgens hun normen teveel geluid maakt
De goedkeuring geld toch voor heel Europa ?

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me niet. Maar als je de pineut bent, kun je dit vast wel aanvechten. Ben je echter bereid om de tijd, energie en eventueel het geld er in te steken om je gelijk te krijgen (als je dat al hebt).

 

Aan de andere kant, men kan ook wegen afsluiten voor motoren op bepaalde tijdstippen. Als je dat aanvecht, zal je dat denk ik ook niet winnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag dit verhaal toch maar even uitgespit voor de 1200f. Nergens normwaarden te vinden op het www dus maar even het gelijkvormigheidsattest geraadpleegd. Standaard opgegeven voor 95dB stationair bij 4750 o/m. Nipt aan dus! Voor de DAM geen cijfergegevens gevonden, niet op het bijgeleverde attest, noch op het plastic kaartje. Volledig legaal en met de nodige documenten, maar ik heb dus geen idee of ik ermee onder de 95 dB blijf. Lang leve de EU :pfft:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wegen afsluiten voor een bepaalde groep is wat mij betreft ook niet in de haak, maar dat is andere discussie.
Maar we praten nu over een EU goedkeuring. Immers een type goedkeuring voor een voertuig van 1 land is geldig in de hele EU.
T.U.V. en K.E.M.A. zijn daar voorbeelden van.
Als elk land zijn eigen interpetatie gaat geven weet je helemaal niet meer waar je aan toe bent.
Let wel ik heb het over standaard uitvoeringen van motorfietsen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Anton;

Hetgeen je stelt omtrent tüv en KEMA is (naar mijn mening) zeker niet correct.

de tüv is slechts een bedrijf, welke keuringen uitvoert o.b.v. de wettelijke eisen., overigens net als de DEKRA of de GTÜ en dergelijke instanties. Tüv keuring is zeker géén garantie of conformiteitsverklaring.

Ik kan mij nog wel een verhaal herinneren dat (volgens mij) Eindhovense automotive studenten naar Duitsland uitweken, omdat hun prototype niet door de Nederlandse wetgeving kwam (gezeur met het RDW). Via de Duitse wetgeving wel, en toen geïmporteerd naar Nederland (om div. wettelijke bepalingen, behorende bij een typegoedkeuring te vermijden) en vervolgens bij de RDW ging het slechts nog maar om een importkeuring, omdat er al een kenteken bij was.

 

Ook de diverse type motoren die onder 1 typegoedkeuring vallen is een mooi voorbeeld. Voorbeeld ervan: De lifthoogte van de kleppen van een cbr 1000 f waren minder in zwitserland, om destijds te voldoen aan de emissie eisen, in Italië (en ook Zwitserland) werd de VFR 750 (RC36/1) uitgeleverd met een koplamp zónder tussenstijl én met 2 stadslichten (in NL 1 stadslicht) en bij motoren uit Californië waren destijds de stelschroeven op de carbs voorzien van lood (dat uitgeboord moest worden en opnieuw worden afgesteld voordat ze überhaupt goed liepen hier in de EU). Allemaal andere (emissie) eisen, ondanks dezelfde typegoedkeuring! In het grondgebied van Europa waren namelijk 13 verschillende modellen (zo uit mijn hoofd) van eenzelfde uitvoering van 1 motor (in de jaren '90). Dat een land dus aanvullende maatregelen kan eisen is zeer goed mogelijk, al lijkt het vreemd...

KEMA (of CE) horen (mijn inzien) tot de (schijnveiligheids)keurmerken, waar je niet veel mee kunt. Deze keurmerken zijn gebaseerd op internationale regels, die over het algemeen beduidend lager liggen, dan dat wij in Europa hanteren. 

 

Dat er groepen worden uitgesloten is inderdaad niet in de haak, al moet ik wel zeggen dat het niet helemaal onverklaarbaar is. Een rc36/1 maakt 90 dB aan geluid, een aprillia RSV/tuono 101dB! Dat is het lot van de 2 cilinders, want (veelal) die groep is nu niet welkom meer in Oostenrijk.... zelfs de pofbroek rijdende midlifecrises CEO op zijn net nieuw aangeschafte GS1250 moet zich zorgen gaan maken, met z'n 94 dB... en dan nog zonder de bijgekochte 'standaard' Akra eronder... :schater:

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 5/29/2020 at 5:21 PM, Athome said:

Er is vandaag een artikel gepubliceerd over de geluidsnormen in Tirol (bepaalde wegen). https://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/25260-oostenrijk-verbiedt-standaard-uitlaatgeluid-motoren-op-aantal-wegen

De norm is 95 dB(A) stationair. Ik heb daarom eens op de site van de RDW gekeken naar de geluidsnorm van mijn Euro 4 Crosstourer. Ik vind deze best wel stil. 

Wat zegt de RDW: 93 dB(A) stationair en 73 dB(A) rijdend. Ik zit dus met mijn best wel stille CT dus helemaal niet zo ver van de norm af.

 

De populaire Ducati's, Aprilia's en KTM's zijn daar in feite niet meer welkom

 

Mijn KTM Superduke 1290 GT staat ook voor 93 dB in de boeken. De E-keur MIVV pijp die er nu onder zit maakt zelfs nog minder (meen ik dan, niet objectief gemeten), maar wel een mooier geluid dan het origineel. Mijn broer heeft een Bos pijp op zijn VFR 800 met de tekst 'not for road use'. Die pijp is echter behoorlijk stil te noemen en blijft zeker onder de 95 dB. In Tirol kijkt men echter simpelweg naar de officiële opgave, voor zover ik begrijp. Is dat onder de 95 dB voor jouw type motor, is het in principe goed. Tenzij men natuurlijk vermoedt of ziet dat de motor niet meer origineel is qua uitlaat. Dan zal een meting volgen. Klopt dit een beetje?

aangepast door V4hier
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind er overigens best wat voor te zeggen om één algemene geluidsnorm voor motoren in te voeren (en te handhaven) en die norm zou misschien best wat lager mogen zijn dan wat sommige motoren nu kennelijk legaal mogen produceren maar dan wel graag in Europees verband, niet met zo'n 'Einzelgänger' actie zoals Oostenrijk nu doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 80 Db in Duitsland zouden nog wel kunnen meevallen. Voor de 1200 f vermeldt het gelijkvormigheidsattest naast de stationaire waarde van 95 Db @ 4750 o/m ook 78,2 Db "drive by" (maar dan zonder toerental). Vermoedelijk is dat de norm waarop Duitsland wil controleren omdat dat eventueel geautomatiseerd zou kunnen. Al vraag ik me af wat zo'n akoestische camera registreert als er toevallig tegelijkertijd een tractor of een laagvliegende helikopter passeert...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die 80 dB inderdaad rijdend is, moet dat inderdaad niet zo'n probleem zijn. Veel motoren zitten rijdend al onder die 80 dB (De 2016 1200X zit zelfs op 73 dB(A)). De meeste overlast is ook van rijdende motoren en niet zo zeer van stilstaande motoren.

Als ze de stationaire norm naar beneden willen hebben, moet er wel het nodige gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...