Ga naar inhoud

Hoge temperatuur


vfrcees
 Delen

Aanbevolen berichten

Wees gerust mijn vtec doet hetzelfde, fan springt tijdens warm en stadsverkeer snel aan, 105 en onder de 100 slaat hij af... op snelheid en rijdend 80-90 ofzo.

 

Zolang geen slangen knappen, of ergens koelvloeistof lekt is er niets aan de hand...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 6/14/2020 at 12:50 PM, voodoo said:

 

Das war einmal. Sinds de downsizingtrend in autoland is dat verschil mooi ingelopen.

Voorbeeld: ik had gelijktijdig een tdm 900 en een fiat punto twinair, beide ongeveer 900cc en paralleltwin, tdm 86pk, fiat 101pk.

Nu vergelijk je een bijna 20 jaar oude motorfiets met een moderne auto.
Het verschil is wel kleiner geworden, maar niet ingelopen.
De Triumph Speed Triple haalt al 130 pk uit iets meer dan 1 liter.....

 

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

Motorfietsen blijven ook alleen maar heel omdat al dat vermogen er wel is, maar in de praktijk vrijwel nooit gebruikt zal worden en als het een keer aangesproken word is dat maar korte tijd.

Vergelijk dat eens met een Opel GrandlandX van 1350 kg. en een motor van 1200 cc die 131 pk aan boord heeft.

VFRikus

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tdm was uit 2013 en mijn punto uit 2014.....

 

Ander voorbeeld: alfa giulietta qv, 1750cc, 240pk.

 

Mijn punt is dat de verschillen minimaal zijn geworden tussen motoren en auto's. Vandaar mijn eerste vergelijk tussen een modale motor en een modale auto. Uitzonderingen zijn er genoeg te vinden.

 

Wat ik ook zo opmerkelijk vind is dat bovengenoemde alfa een onderhoudsinterval heeft van 35.000km. En motorrijders maar piepen dat een interval van 10k echt nodig is vanwege de enorme belasting van de techniek.

 

En ik snap best dat een automotorblok steviger geconstrueerd kan/zal zijn dan een motormotorblok. Maar ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat motorrijders het wel stoer vinden of zo. Net als dat je banden oprijden binnen 5k ook ontzettend stoer is. En stoer zijn kost geld.

 

Sorry voor de offtopic 😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-6-2020 om 13:02, Athome zei:

Ik snap ook niet dat motorfietsenfabrikanten hun driecilinder zo lekker kunnen laten lopen (Triumpf, Yamaha) en dat autofabrikanten van die rauw/ratelende 3-cilinders maken. Het zal ongetwijfeld iets met de prijs te maken hebben.

 

Dat heeft natuurlijk ook wel te maken met het feit dat een auto een uitlaat van een paar meter lengte heeft, die is op een motorfiets wat lastiger weg te werken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat grote onderhoudsinterval op een auto is alleen maar als, als en als. Meeste adviseren bij korte stukjes, aanhangsel trekken enz om het fors in te korten.

Turbo's kunnen nl slecht tegen vuile olie.

Beter vaker verversen.

Op motor let ik ook niet echt op kilomrters, wel op gevoel van koppeling, schakelen enz. Zo kan de ene keer op 8000 en de andere op 12000 km een beurt afhankelijk van wat ik gereden heb. Vorig jaar 6000 km in 1,5 week. Tja dan lijdtje olie niet echt.

Maar goed, off topic nog steeds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij vaak en vooral afstanden en daarom wissel ik de olie ergens tussen de 15 en 20k i.p.v. 12.

Maar goed, dat heeft in feite weinig te maken met de temperatuur. Hoewel ik denk dat goede (en dus op tijd vervangen) olie wel een klein beetje bijdraagt aan de temperatuur huishouding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Vandaag (29 graden buiten) ook een dikke 80km gereden, zowel binnendoor als buitenwegen.

Mijn '91 750 heeft wel een temperatuur meter, maar geen schaalverdeling.

De naald stond de hele tijd ergens tussen een kwart en drie-kwart, ik heb de ventilator niet gehoord...

Nou vooruit; ik was even gestopt bij een visboer en na het wederom starten sloeg de fan even aan.

Warme benen wel inderdaad.

 

Ik maak me er geen zorgen over zolang de fan's doen wat ze moeten doen.

De rest van mijn stal is luchtgekoeld, dat is ècht niet leuk bij hoge buitentemperatuur....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ben afgelopen juli/Aug In Italië bij verschillende toertjes de temperatuur meter eens goed in de gaten gehouden. 

Zowel op de vfr als de fireblade veel 100+ graden op de temperatuur meter gehad. 

 

Het hoogste was de Splügen pass op met m'n vriendin achterop, daar gaf de meter op een gegeven moment 118 graden aan. 

 

Motorfietsen hebben vaak toch veel rijwind koeling nodig om de temperaturen laag te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...