Ga naar inhoud

Hoge temperatuur


vfrcees
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo vandaag korte rit gemaakt viel mij op dat bij rustig rijden en af en toe stoplicht de watertemp.snel oploopt boven 100 graden.na snelweg rijden temp terug naar 85 graden.ik vind de verschillen best wel groot.wat kan de oorzaak zijn?of in welk topic moet ik zoeken? bvd.cees

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is heel normaal, bij langzaam rijden in de stad bv en stilstaan voor stoplichten loopt de temp gauw op naar ongeveer 106 graden en hierbij slaat de koelventilator ook aan.

Als je weer gaat rijden bv binnenwegen of snelweg dan loopt de temp terug naar ongeveer 80 a 85 graden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is normaal, een bijkomstigheid van de blokopbouw denk ik.
Bij 105gr gaat de fan aan en bij 94 weer uit als ik het goed heb. Op echt warme dagen in kruipend verkeer kan het wel oplopen tot rond de 110gr, zolang de fan bij 105 aanslaat is er niets aan de hand.
Op die hele hete dagen kan het wel eens zo snel oplopen dat hij zomaar 107gr is voordat hij in de gaten heeft dat het 105 is en aan moet slaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in Duitsland op de autobahn in de file met 40+ graden, wel enkele malen 117 graden op de klok gehad. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt niet, ik heb het hier al vaker geschreven, maar het koelsysteem van de VFR van de wat oudere generaties zijn deels gebaseerd op het thermosifon principe.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Thermosifonkoeling

Ik durf te wedden dan de modellen van de laatste jaren een veel nauwere kvs temperatuurband hebben, waarbij de standaard werktemperatuur ook hoger ligt.

Dit is enerzijds om het thermisch rendement te verhogen en anderzijds om een de milieu eisen te kunnen voldoen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar hoe bedoel je "deels"?
DE VTEC heeft gewoon een pomp dus hoe wordt hiernaast nog het thermosifon principe toegepast?

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, VFRikus zei:

Klopt niet. ........

Kan wel zijn maar ik zo lang als ik auto rij (vanaf midden jaren 90). Zie ik dat de watertemperatuur meter altijd strak op zijn plaats staan. Ik heb nog nooit een motorfiets gehad (ook mijn huidige 2016 CT niet) waarbij dit het geval is. Altijd fluctueert de temperatuur wel afhankelijk weertype en rijgedrag. 

Het gedrag wat in topicstart omschreven wordt, zie ik bij mij huidige 2016 CT ook terug. Rustig rijden bij deze hoge temperaturen laat de koelwatertemperatuur ook stijgen. De fan gaat dan een mooi partijtje blazen en rondom de benen wordt het dan ook merkbaar warmer.

 

Bij normaal nederlands weer zal er ook wel fluctuaties zijn maar die zie je niet zo direct bij de CT. Koelwater aanduiding is verdeeld over 5 blokjes. Waarbij 2 blokjes normaal is en korte uitschieters naar 3 ook niet vreemd is. Bij dit weer is 3 meer standaard en ik heb vorig jaar zelfs 1 keer 4 blokjes gezien. Buitentemperatuur liep toen tegen de 40 graden en ik werd door de verkeersituatie gedwongen om wat rustiger te rijden na een stuk op tempo in een lagere versnelling.

 

Door deze observaties, zeg ik dat een motorfiets toch meer vertrouwt op rijwindkoeling dan een auto.

aangepast door Athome
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een motorfiets heeft een hoger litervermogen dan een auto (gemiddeld gesproken dan), en een veel kleinere radiator en kleinere ventilatoren.
Ook heeft het motorblok minder gewicht, en minder koelvloeistof aan boord.
Daarnaast is de motor vaak veel krapper ingebouwd dan een automotor, dus is het logisch dat hij zijn warmte slechter kwijt kan bij stilstand.
Vrijwel alle motorfietsen (en zeker die met kuip) hebben een ruimere fluctuatie in de koelwatertemperatuur dan de meeste auto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, AFS Motorparts zei:

Een motorfiets heeft een hoger litervermogen dan een auto (gemiddeld gesproken dan),

 

Das war einmal. Sinds de downsizingtrend in autoland is dat verschil mooi ingelopen.

Voorbeeld: ik had gelijktijdig een tdm 900 en een fiat punto twinair, beide ongeveer 900cc en paralleltwin, tdm 86pk, fiat 101pk.

aangepast door voodoo
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja die downsizing ... heel even een klein off-topic zijstraatje in: mijn vrouw had laatst een vervangende auto mee toen onze lease-Superb voor een klein schadeherstel een paar dagen weg was. Na nog geen kilometer rijden was ze teruggegaan met die vervangende auto want 'hij ratelde'. Bij de garage hebben ze ook even geluisterd en vastgesteld dat dat het normale geluid van deze auto was. Toen ze thuiskwam heb ik even gekeken wat voor motorblok er in die auto lag: een éénliter driecilinder ...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap ook niet dat motorfietsenfabrikanten hun driecilinder zo lekker kunnen laten lopen (Triumpf, Yamaha) en dat autofabrikanten van die rauw/ratelende 3-cilinders maken. Het zal ongetwijfeld iets met de prijs te maken hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies.

In 1990 kocht ik mijn tweede motor, een Yamaha XS750. Man wat was ik happy met die prachtige en heel soepel lopende driecilinder !

Maar wat ik nu in auto's tegenkom ... bah ...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raak aardig gerustgesteld door deze reacties .na mijn dl1000 uitstapje ,die overigens veel minder last van die fluctuaties had mede doordat het blok veel minder ingesloten zit,was het toch ff achter de oren krabben met de vtec.maar goed als dit normaal beeld kan zijn vind ik het oke🙂

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...