Ga naar inhoud

Eerste indruk Garmin XT


 Delen

Aanbevolen berichten

Vandaag de eerste kilometers gemaakt met de Garmin XT en ik moet zeggen dat die eerste indruk zeer goed is.
Via de app op de telefoon kan je diverse meldingen van je telefoon krijgen, de meesten zijn onbelangrijk maar Flitsmeister is dan wel heel aangenaam. Helemaal nu ik de N-com vaarwel heb gezegd en de Cardo Packtalk Bold heb want deze heeft wel meerdere kanalen voor BT dus werkt de geluidsmelding ook. Met deze combinatie wordt ik dus via audio gewaarschuwd en kan ik op het scherm van de navigatie kijken waarvoor Flitsmeister waarschuwt.

Het scherm is super en kan zowel liggend als staand gebruikt worden, 80% helderheid is meer dan genoeg om in de volle zon onder alle hoeken goed af te lezen. Ik heb dan wel een hoge montage maar de 395 had op diezelfde stand toch wel wat invalshoeken waarbij het aflezen wat lastiger was.
Enige nadeel van dit scherm is dat vlekken wat beter opvallen.
Ik heb ook de kronkelroute getest van Lage Mierde naar Vucht en op maximaal kronkel had ik van de 41km maar liefst 200 meter N-weg en er zaten ook echte kronkels in dus een dikke prima.

Voor de avonturier heeft Garmin een samenwerking met iOverlander en alle data uit van die app staat er in. Wie ermee bekend is zal het nut wel snappen en voor wie niet maar wel nieuwsgierig is, de iOverlander app is een gratis app te downloaden in de Play store en volgens mij ook op Iphone beschikbaar.
Naast de iOverlander app zit ook Tripadviser ingebakken.

Hij is ook gekoppeld aan Garmin Explore waar je met een gratis account routes kan opslaan, delen en maken in een online platform maar daar moet ik even wat mee spelen.
Ik heb al wel een paar routes vanuit Basecamp geëxporteerd en naar Explore geïmporteerd en in Explore adressen opgezocht en opgeslagen die ik vervolgens zonder tussenkomst van een PC/Laptop kon gebruiken in de XT.
Wel vreemd dat de Explore app voor op de telefoon de XT (nog) niet ondersteund maar dan kan je alsnog de browser gebruiken.
Er zijn nog wat kinderziektes maar ik durf net te zeggen of deze in Explore zitten of in mij :scratchchin:

 

Enige minpuntje wat ik tot nu heb kunnen ontdekken is dat als je nu op "waarheen" klikt dat je daar geen routes meer kan vinden die op het apparaat zijn opgeslagen via Basecamp, dit kan nu alleen nog onder de tab "apps" met een paar extra kliks. Ik denk dat ze hopen of er vanuit gaan dat mensen dat vooral via Explore gaan doen maar misschien is er nog wat aan te passen.
De rangschikking van de apps is wel makkelijk aan te passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Ray,

 

Ik heb de XT nu enkele weken en ik ben blij dat ik de overstap van de 590 naar de XT gemaakt heb, zeker om de onderstaande zaken.

  • Scherm top
  • Track omrekenen naar route in de XT enkele seconden
  • Het herberekenen terug naar de route als je van de route af gaat.

Ik maak mijn routes in MRA, ik sla de .gpx 1.1 (Track en POI) op en deze upload ik in Garmin Explore om de vlaggetjes om te zetten naar een ander icoon, wat dan ook weer zichtbaar is in de XT. Ik laat de XT, de track omrekenen naar een route en maak de track zichtbaar, ik kies voor een witte lijn, zodat ik kan zien wanneer ik van de track afwijk. Zoals je aan de POI's ziet, staat de elf stedentocht op het programma :Policeman:

image.thumb.png.67862b2e5faadd9a54ea7ecd663d69f3.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist dat ik wat vergeten was.
Het herberekenen gaat echt een heel stuk sneller.

Bij de 395 had ik bij het naar huis navigeren vlak bij thuiskomst een punt die ik anders rijd dan de berekening en de afwijking is een rechts met meteen een links (paar honderd meter). De 395 was klaar toen ik al ruim de bocht om was maar de XT had 'm gisteren al voor de afslag klaar.
Vaak zet ik de route naar huis al uit als ik op de bekende weg zit maar gisteren aan laten staan.

 

Ik moet me duidelijk nog even in Explore verdiepen maar ik heb even wat andere dingen die ik moet regelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met zo'n beetje al het bovenstaande.

Ik was/ben een fanatiek Garmin gebruiker en beheers Basecamp en het maken van routes tot in de puntjes. Ik liep 2 jaar geleden echter wel steeds meer tegen de grenzen aan van mijn toenmalige Zumo 210.

Bij gebrek aan een fatsoenlijk alternatief van Garmin heb ik toen, na héél lang twijfelen en diverse conversaties met mrGPS toch gekozen voor de TomTom Rider 550. Dit is een fantastisch apparaat en als je niet van de gebaande paden afgaat heb je hier meer dan genoeg aan. Sterker nog, als ik niet vorig jaar begonnen was met offroad rijden had ik mijn 550 nooit verkocht aan @Aficior want op diverse punten bevalt/beviel de 550 mij beter dan de XT. Vorig jaar heb ik omwille van het offroad rijden een Zumo 660 erbij gekocht maar nu heb ik dus zoqel de Zumo 660 als de TT550 'ingeruild' voor een XT.

Ik vind de XT een geweldig apparaat. Hij kan zich op veel vlakken meten met de TT550 maar op een aantal punten leg hij het af.

Ik vind de informatievoorziening in je scherm tijdens het rijden van een route op de TT550 veel beter dan op de XT.

Ook heb ik zorgen over de mechanische degelijkheid van de XT in het algemeen en over de mount in het bijzonder. TT heeft naar mijn mening een veel betere en slimmere mount en bovendien veel betaalbaarder. Voor iemand met 1 motor maakt dat niet zoveel uit maar ik heb er 3 waar ik mijn navigatie op wil gebruiken. Bij TT koop je per motor een kabeltje van 15 euro en verplaats je de mount heel makkelijk à la minute van de ene naar de andere motor. Superslim en gebruiksvriendelijk. Ook kan je tijdens het rijden de oriëntatie veranderen bij de TT, bij de XT niet. Bij de XT heb je, tenzij je echt flink wil gaan hakken en breken in de voedingskabel met dan nog een matig resultaat, een kabel van 40 euro plus een mount van 20 euro nodig, dus 60 euro per motor !

Maar mijn grootste zorg is dat de mount van de XT, een 'krachtgesloten' mount is en bij de TT 'vormgesloten'. Ofwel: in wezen hangt je hele XT vast via één klein veertje. Als dat verslapt dondert je systeem gewoon van de motor af. Ik vind het, zeker geziem de positionering als ook offroad systeem, onbegrijpelijk. Ik heb deze zorgen met mrGPS besproken maar hij stelde dat Garmin wel weet wat ze doen. Ik hoop het. De tijd zal het leren.

Anyway, Garmin heeft een enorme vooruitgang geboekt maar TT is nog steeds de gebruiksvriendelijkere.

Voor iemand zoals ik, die tot in de diepste details gaat voor het maken van routes en offroad tracks, is de XT echter een superieur stuk gereedschap. Blijf je echter gewoon op de weg dan zou ik -weer- een TT550 nemen.

aangepast door Garfield
Tikfout gecorrigeerd
  • Thanks 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik al vele jaren Garmins.
En al die jaren Mapsource. Basecamp is een verschrikkelijk slecht programma.
Ik ben er 3 keer mee begonnen, heb 2 keer een cursus gevolgd, heb de DVD, en krijg het niet onder de knie.
Het is totaal niet intuïtief, je moet het echt aanleren en regelmatig gebruiken (en dat is mijn probleem).
Ik ben al geen held met computers, dus Basecamp was duidelijk een stap te ver.
Om deze reden heb ik zelfs overwogen over te stappen op TomTom, dat is zeker gemakkelijker te leren.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

vanaf dag 1 ruzie met die dingen terwijl ik niet bepaald een digibeet ben... :087:
eerste TT riep zo'n beetje de hele rit 'keer om' daar werd ik knettergek van, na een maand goed op MP verkocht... schijnt nu wel beter te werken...

daarna een Zumo 550 gekocht omdat ik bij toenmalige motorclub ritten organiseerde en iedereen een Garmin had.

 

na een update had 'Truus' nog wel eens de eigenschap niets te zeggen als ik ergens moest afslaan, dus ik keek uiteindelijk meer op mijn scherm dan op de weg.... :huh:

sindsdien ligt 'Truus' ongebruikt in de kast... iemand nog interesse in een 550 voor weinig? ;)

 

gebruik nu weer een kaart en de bonnefooi en bevalt best goed! :tease:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grootste GPS drama was een HP iPAQ met een losse TomTom GPS.  

Dat HAD een verkoopsucces moeten/kunnen zijn.   

Maar de communicatie tussen die 2 dingen was zo beroerd dat als ik bij HP wegreed en linksaf sloeg, ik volgens hun gewoon rechtdoor reed, meteen op de A2 kwam en dan ging herbereken...

 

In de leasebak zat nog een Clarion autoradio die met een pijltje de weg wees...

 

 

Ik ben zeer heppie met mijn Rider 450 :thumpup: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Welke mount gebruiken jullie voor de navigatie? Via het balhoofd of een andere oplossing?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat dit het juiste topic is voor deze vraag aangezien het hier om de eerste indruk van de nieuwste Garmin Zümo gaat.
Het is al enigszins ontspoort maar tot nu toe had het nog minimaal raakvlak met de XT.
Een mount voor de navigatie is wel heel erg algemeen dus misschien even de zoekfunctie gebruiken of een nieuw topic starten. Dat zal wellicht ook meer antwoorden opleveren omdat iemand die niets met de XT heeft hier ook niet zal kijken.

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, was al aan het zoeken. Negeer de vraag hierboven maar. Start eventueel wel nieuw topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ik hier toch ben meteen maar even een nieuwe ervaring delen.
Met de XT heb je ook de mogelijkheid om Garmin Explore te gebruiken. De app is waardeloos want die ondersteunt de XT (en veel andere toestellen) niet maar in de browser heeft het wel een paar pluspuntjes.
Routes exporteren uit Basecamp en importeren in Explore om ze zo draadloos naar de XT te zetten is er niet 1 van want die gooit hij dan helemaal overhoop.
Daar kwam ik achter toen ik van een willekeurig punt in de buurt van de route in wilde voegen (nieuwe functie) maar dat ging niet helemaal goed.... of beter gezegd helemaal niet en ik kreeg de route ook niet meer goed door hem te starten toen ik weer op de route stond.
Toen van de track die ik van de route had een route laten maken. Dat doet de XT zeer snel en toen kon ik ook probleemloos van de route afwijken bij werkzaamheden of wanneer een weg toch verboden in te rijden blijkt. Herberekenen kan lekker aan blijven en hij blijft je dan ook netjes naar de route terugsturen, soms een beetje te vroeg maar als je dat weet en de nieuwe aanwijzing weer negeert dat pakt hij de route nog een stukje verder weer op.
Dat doet hij zonder rare kronkels of keren maar gewoon een logische lijn.
Ik moet nog even kijken want het zou ook mogelijk moeten zijn om een track met waypoints te gebruiken en dan valt de hele noodzaak van een route weg.
Het is nog steeds een beetje wennen maar ik ben er erg blij mee, ook omdat het scherm zo scherp is dat ik mijn leesbril niet meer nodig heb. Dat werkt met rijden toch al niet dus met de 395 zag ik de snelheidsborden die hij toonde niet duidelijk genoeg om te zien welke snelheid toegestaan was maar dat lukt bij de XT wel.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn XT inmiddels verkocht en ben weer terug naar een TT550.

Dit is wat ik er desgevraagd op het Pan European forum (https://st1100-1300.eu/threads/wad-enk-vandaoh-hedaon.5144/post-237037) over heb geschreven:

 



Ik heb van 2015 - 2018 met een Garmin Zūmo 210 gereden.
In 2018 na heel lang nadenken, twijfelen, persoonlijk overleg met mrGPS, overgestapt op een TomTom Rider 550.
In 2019 begonnen met offroad rijden en aangezien je offroad niets kan met TT, heb ik er toen een gebruikte Zūmo 660 bij gekocht.
Dat ging allemaal prima.
Basecamp heeft geen geheimen voor me en ik kon ook overweg met de interface van de apparaten.

Toen dit jaar de XT uitkwam heb ik deze 'blind' gekocht omdat dit een soort goede kruising tussen een TT550 en een Zūmo 660 zou moeten zijn.

De XT heeft een fantastisch scherm, er is geen betere op de markt momenteel. Onderhuids is het echter eigenlijk niet veel meer dan een Zūmo 660 op steroïden. Ja hij kan meer en ja hij gaat beter om met tracks en routes en herberekenen maar dan houdt het snel op. De informatie op het scherm tijdens het rijden vind ik karig. De verkeersinformatie is slecht. Die zaken doet de TT550 echt veel, maar dan ook heel veel, beter.
En dan de mount en de manier waarop je het systeem op meerdere motoren kan gebruiken.
Het hele systeem wordt vastgehouden met een klein lipje van een centimeter of 3 lang dat ongeveer twee milimeter aangrijpt in een sleuf in het toestel.
Dat lipje wordt door een veertje naar buiten gedrukt. Als dat lipje afrondt door slijtage of het veertje verslapt, dan dondert het systeem eruit. Ik vertrouwde dat systeem echt niet. De TT zit met een hele dikke grote stroeve sleuf aan twee zijden vast en klikt dan ook nog eens vast. Dat is een zogeheten 'vormgesloten' bevestiging, er is geen kracht nodig om het systeem vast te houden. De TT kan je tijdens het rijden 90 graden draaien om tussen 'portrait' en 'landscape' te wisselen. Het scherm van de XT kan dat ook maar dan moet je wel de hele RAM mount losmaken en verdraaien.
De TT kun je heel makkelijk en betaalbaar op meerdere motoren gebruiken. Je koopt per motor een extra laadsnoertje van 15 euro en je zorgt dat je op elke motor een RAM balletje hebt zitten. De mount zet je dan in 1 minuutje over van de ene motor naar de andere. Heel elegant.
Bij de XT kan dat niet. Je kan de mount trouwens ook niet van de motor afhalen als je even zonder navigatiesysteem wil rijden. Bij de XT heb je per motor een extra houder van 20 euro en een extra voedingskabel van 40 euro nodig tenzij je de boel echt goed overhoop gaat halen en de kabel op meerdere plekken doorknipt en zelf gaat solderen en extra stekkerverbindingen maakt. Voor de meeste mensen geen issue maar ik heb 4 motoren ...
Garmin is met de XT echt een heel eind verder gekomen en als je Garmin echt fijn vindt en je hebt nu een oudere Garmin dan zou ik deze zeker overwegen.
Maar qua gebruiksvriendelijkheid lopen ze nog steeds mijlenver achter op TT en na anderhalf jaar TT550 was ik kennelijk teveel verwend.

 

Voor het offroad rijden heb ik inmiddels een hele stevige houder waarin mijn telefoon draadloos wordt opgeladen en daarop ga ik de app 'GPX Viewer Pro' (5 euro in de Android store) gebruiken.

Hiermee kun je tracks volgen enzovoorts.

Niet ideaal maar ik ga het zo toch maar eens proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft de XT ook Life time Map updates of is dat bij 1 van de volgende versies pas? Zo ja dan wil misschien de XT ook wel gaan kopen omdat ik gewent ben aan de 590LM, aangezien ik mij inderdaad een beetje irriteer aan het scherm wat in felle zon niet / minder goed leesbaar is als de hoek verkeerd is.

 

Goed mocht het zover komen dan zal het waarschijnlijk af gaan hangen voor hoeveel ik de 590 kan verkopen. 

aangepast door RoelNL
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja de XT heeft ook lifetime maps. Volgens mij is dat tegenwoordig standaard en wordt het daarom niet meer in de naam vermeld.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...