Ga naar inhoud

Geen laadstroom meer, hoe ver kom ik


 Delen

Aanbevolen berichten

Vorige week gestrand op mijn werk met lege accu. Vanochtend volle accu geplaatst, laadspanning gemeten , niet meer dan  12,3 volt .

2 reserve spanningsregelaars uitgeprobeerd, maar geen sjoege, dus probleem ligt eerder in de 'boom'.

Iemand enig idee hoe ver je komt met een volle accu die niet bijgeladen wordt?  Mijn werk is een slechte plek om te klussen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de koplampen eruit draait zodat deze geen licht geven kun je aanzienlijk ver komen zonder laadstroom, Ik had het in Italie toen ik geen laadstroom meer had. De koplampen eruit gedraait iemand had gelukkig een kabels bij om accu bij te laden, daarna hadtoch nog zeker 40km tot het hotel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 12,3V zou je gewoon moeten kunnen rijden.

Een motor gebruikt de accu alleen om te starten en daarna verbruikt hij direct vanaf de stator.

Het is dus genoeg om te functioneren maar niet genoeg om de accu bij te laden.

Ik heb zo al eens een paar honderd km gereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ken ik iemand die ook op alleen de accu stroom honderden kilometers vanuit een vakantie naar huis is gereden.

Maar inderdaad geen lichten gebruiken en de motor laten lopen :)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd zou ik nu juist de stator verdenken als het niet aan de spanningsregelaar ligt, maar ik geef het direct toe, electriciteit is niet echt mijn ding :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Mhiam said:

Zo ken ik iemand die ook op alleen de accu stroom honderden kilometers vanuit een vakantie naar huis is gereden.

Maar inderdaad geen lichten gebruiken en de motor laten lopen :)

 

 

 

Dat moet dan wel een accu met heeeeeel veel Ah zijn geweest.

 

De ontsteking zal iets van 50w verbruiken, net als de brandstofpomp. Slaat je koelerfan aan,hup doe nog maar eens 50w.  Dashboard een paar watt en schroef ook je remlicht er maar uit.

 

Laten we zeggen 120 watt

 

120W / 12V = 10Ah

 

Accu heeft nieuw wat? 10Ah? Dan kun je mits ie nieuw en volgeladen is 1 uur rijden.

 

 

Ik heb net een broodje bal op, maar uren rijden lijkt me een broodje aap.... 😉

 

YMMV

 

aangepast door 748cc
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Mhiam zei:

Zo ken ik iemand die ook op alleen de accu stroom honderden kilometers vanuit een vakantie naar huis is gereden.

Maar inderdaad geen lichten gebruiken en de motor laten lopen :)

 

Op alleen de accu komt je een tiental kilometers.

Mijn geval een vrijwel zeker ook die van je kennis was 1 kapotte fase baan de stator. Die andere 2 leveren (net) genoeg om de motor te laten functioneren. Als je onderweg problemen krijgt met vreemd werkende knipperlichten of een wat stotterige motie e dan kan het uitschakelen van de verlichting met dat beetje zijn wat helpt om alsnog gewoon te kunnen rijden maar in geval van e één kapotte fase van een stator meestal niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Burned_Stekker.thumb.jpg.58f02687adb5e45679750e507833fe8b.jpg

 

Inderdaad heel logisch dat laden niet meer lukt met deze 'mess'.  Alleen gaat hier geen stekker meer tussen passen, want teveel verbrand. Solderen, krimphoezen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Solderen levert de beste electrische verbinding. Als je het niet erg vindt dat de verbinding hiermee nogal permanent wordt is dat zeker een goede optie. En anders een nette nieuwe stekkerverbinding ertussen maar die dan wel goed insmeren met vaseline, zorgen dat de verbindingen echt goed klemmen enzovoorts.

 

En dit gezien hebbende zou ik ook alle andere stekkerverbindingen van je motor controleren / onder handen nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De verbinding van een soldeer verbinding geeft inderdaad de minste overgangsweerstand, maar hij heeft ook een nadeel. Je creëert er een hard en dus onbeweeglijk deel mee in een kabel en daardoor is die vlak naast de soldeer gevoelig voor breuk.

Bosch adviseert daarom in de automotive dan ook een krimpverbinding die dan uiteraard wel gemaakt moet worden met een moment tang.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties. Ik kan de stator kabel iets anders laten lopen, zodat er meer ruimte over is. Bij Carmo stekker besteld. Ik ga er vanuit dat deze stator stekker verbinding kwetsbaarder is voor corrossie door de veel hogere belasting. Maar goed, heeft het evengoed 27 jaar volgehouden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...